بررسی اختصاصی مادربرد MSI MEG Z390 ACE

پس از رونمایی اینتل از چیپ ست Z390، حجم انتقادات بسیاری به سمت اینتل روانه شد. اینتل سالهاست که نام چیپ ست های خود را تغییر می دهد اما ساختار آنها را از زمان Z170 ثابت نگه داشته است. البته این ثابت بودن به معنی این نیست که تمام ویژگی های استفاده شده در چیپ ست Z390 همان است که در Z170 استفاده شده بود. چیپ ست جدید اینتل در کنار تشابه ساختاری، با ویژگی هایی روبرو شده است که می تواند کاربر را به بالاترین میزان عملکرد سخت افزاری برساند. البته در این مطلب قصد نداریم در مورد این چیپ ست صحبت کنیم. این بار وب سایت بنچیمو به سراغ یکی از محبوب ترین برندهای سخت افزاری رفته تا با بررسی مادربرد رده بالای آن که این بار با نامی متفاوت عرضه شده است، در خدمت شما همراهان این رسانه باشد.

ام اس آی تولید مادربردهای خود را با تغییری در نام گذاری شروع کرد. این شرکت تایوانی از این پس مادربردهای خود را در رده های MEG، MPG، MAG و PRO به بازار عرضه می کند. رده MEG را باید بالاترین سری مادربردهای تولیدی این شرکت دانست. این رده با چیپ ست Z390، با دو مدل شناخته می شود. مدل های GODLIKE و ACE را می توان بر فراز قله مادبردهای این شرکت که مبتنی بر چیپ ست Z390 هستند، مشاهده کرد. در این مطلب ما به بررسی مادربرد MEG Z390 ACE می پردازیم و البته اگر یادتان باشد در ویدئویی جدا، با جعبه گشایی این مادربرد در خدمت شما بودیم.

ویدئوی اختصاصی بنچیمو از آنباکس مادربرد MSI MEG Z390 ACE

ساختار و طراحی

طراحی و تصویر سازی جعبه نسبت به مادربردهای نسل قبل این کمپانی تغییراتی را تجربه کرده است. بیشترین بازخورد طراحی بروی جعبه، از نورپردازی جدید ام اس آی اقتباس شده است. در کنار تصویر واضح مادربرد، می توان پشتیبانی از پردازنده های اینتل، نام محصول و نشان نورپردازی RGB را در نمای جلوی جعبه مشاهده کرد.

پشت جعبه مادربردها را می توان یک دفترچه راهنما دانست که البته جعبه مادربرد MEG Z390 ACE هم از این قاعده مستثنی نیست. در این نما تصویر کاملی از مادربرد به همراه ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم، نقش بسته است.

جعبه مادربرد را باز می کنیم، در مرحله اول باید مادربرد را از جعبه خارج کرد و سپس لوازم موجود در جعبه را. در جعبه MEG Z390 ACE بجز مادربرد، آنتن زیبای شبکه، دفترچه راهنما، لوح درایور، دفترچه نصب پردازنده بروی مادربرد، پل SLI کارت گرافیک، برچسب های مدیریت کابل، تعداد 4 کابل ساتا از نوع 6 گیگابیت در ثانیه، کابل های مدیریت نورپردازی برای دیگر وسیله ها و کارت VIP قرار گرفته است.

از آنجایی که مادربرد MEG Z390 ACE یکی از برترین مادربردهای ام اس آی است، این شرکت برای طراحی و ساخت آن سنگ تمام گذاشته است. ابعاد مادربرد برابر با 244×305 میلی متر است که به معنی فرم فکتور ATX است. این فرم از مادربردها را باید محبوب ترین ابعاد دانست زیرا تجربه ثابت کرده است که حتی اگر کاربر از تمام اسلات های PCIe هم استفاده نکند باز ترجیح می دهد مادربردی با فرم ATX را خریداری کند، که البته تنها دلیل آن تناسب مناسب و ظاهر بهتر آن نسبت به دیگر فرم فکتورها است.

ام اس آی PCB مادربرد را شخصی سازی کرده اما با این حال زیاد با خطوط شلوغ و سردرگم روبرو نیستیم. به عبارتی این شرکت ترجیح داده PCB را از حالت معمول در آورده اما خیلی با بازی کردن خطوط بروی آن، گردش چشم را از نقاط اصلی مادربرد دور نکند.

در بخش پردازنده، سوکت LGA 1151 این مادربرد قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 8 و نسل 9 اینتل را دارا است. یکی از مزیت های ساختار مشابه چیپ ست های اینتل، پشتیبانی از نسل قبل پردازنده ها است. با این که بهترین عملکرد را شما با پردازنده های سری 9 اینتل دارید، اما می توانید از پردازنده های نسل 8 اینتل هم استفاده کنید.

پردازنده های سری 9 اینتل شامل مدل های Core i9-9900K با 8 هسته و 16 رشته موازی و 16 مگابایت کش، Core i7-9700K با 8 هسته و 8 رشته موازی و 12 مگابایت کش و پردازنده Core i5-9600K با 6 هسته و 6 رشته موازی و 9 مگابایت کش هستند که هر البته هر سه پردازنده با معماری 14 نانومتری ساخته شده اند. در چیپ ست Z390 شما می توانید پردازنده های نسل 9 اینتل را با اورکلاک قابل توجهی برای تمام هسته روبرو سازید که همین مورد می تواند عملکرد سیستم را در بار کاری سنگین، به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

مادربرد MEG Z390 ACE برای قدرت دادن به پردازنده از دو کانکتور 8 پین استفاده می کند. البته توجه داشته باشید که می شود تنها از یک کانکتور استفاده کرد اما مطمئناً کسی که این محصول را خریداری می کند، نمی خواهد از فرکانس کاری پایه پردازنده استفاده کند. وجود این دو کانکتور 8 پین برای اورکلاک پردازنده بسیار حیاتی است و همانطور که می دانید مهمترین عامل اورکلاک، افزایش جریان برق است.

برای افزایش جریان برق و اورکلاک پایدار پردازنده احتیاج به مدار تغذیه قدرتمند است تا این حجم از جریان را به خوبی مدیریت کند. ام اس آی برای مادربرد MEG Z390 ACE از مدار قدرت 13 فاز 95 وات استفاده می کند که 12 فاز آن برای قدرت بخشیدن به پردازنده است و 1 فاز هم برای رم. مدار 12 فاز پردازنده به کمک تکنولوژی Core Boost می تواند اورکلاک بالای پردازنده را به همراه ثبات کاری تضمین کند.

برای اورکلاک پردازنده در این مادربرد می توانید به 3 روش این کار را انجام دهید. اولین راه رفتن به بایوس مادربرد است که با محیطی کاربر پسند و رابط گرافیکی زیبا، هم برای کاربران عادی مناسب است و هم برای کاربران حرفه ای. روش دوم با استفاده از نرم افزارهای تخصصی ام اس آی است که به راحتی می توان در محیط ویندوز پردازنده را اورکلاک کرد. و روش سوم استفاده از سویچ مکانیکی چرخان بروی مادربرد است که تنها با چرخاندن آن و قراردادن بروی اعداد از پیش تعیین شده، به اورکلاک مورد نظر می توان دست یافت.

در بخش حافظه، شاهد 4 اسلات DIMM هستیم که با پوشش فلزی که برایش در نظر گرفته شده است، سعی بر افزایش طول عمر مادربرد دارد. کاربر می توان 4 ماژول DDR4 را با حداکثر ظرفیت 64 گیگابایت برای این مادربرد در نظر بگیرد. البته کاربران باید توجه داشته باشند که برای استفاده از حداکثر ظرفیت و کارایی سیستم باید حتماً از سیستم عامل 64 بیتی استفاده کنند.

فرکانس کاری حافظه برای این چیپ ست در حالت پایه برابر با 2133 مگاهرتز، 2400 مگاهرتز و 2666 مگاهرتز است اما اگر ماژول رمی با فرکانس بیشتر دارید باید از طریق بایوس مادربرد پروفایل XMP رم را فعال کنید. این مادربرد قابلیت پشتیبانی از رم هایی با فرکانس بالاتر از 4500 مگاهرتز را هم دارد. در این مادربرد با ویژگی DDR4 BOOST روبرو هستیم که کاربرد آن ایجاد بیشتری بازدهی رم بدون آسیب رساندن به پردازنده و البته حداکثر پایداری است.

البته این نکته را هم بهتر است بدانید که ام اس آی ولتاژ هر DIMM را زیر 1.35 ولت قرار داده تا فشار کمتری بروی پردازنده وارد شود. نسل 8 و 9 پردازنده های اینتل عملکردی متفاوت برای مدیریت رم دارند و به خاطر همین موضوع است که ام اس آی ولتاژ استانداردی را برای اسلات های رم در نظر گرفته است.

یکی از ویژگی های خوب مادربرهای ام اس آی، استفاده از 4 نشانگر برای عیب یابی سیستم است. ام اس آی برای عیب یابی و رفع مشکل از ویژگی به نام EZ Debug LED استفاده کرده است. استفاده از 4 LED برای پردازنده، رم، گرافیک و بوت می تواند هر نوع مشکلی را به کاربر اعلام کند که ویژگی مناسبی برای مادربردها به شمار می رود. چنانچه در بالا آمدن سیستم با مشکل مواجه شدید، به راحتی می توانید با استفاده از این ویژگی، مشکل به وجود آوده را پیدا کنید (البته این ویژگی فقط برای پیدا کردن مشکل است نه رفع کردن آن).

در کنار ویژگی EZ Debug LED، ام اس آی از یک دیباگر دیجیتالی هم استفاده کرده که با نشان دادن کدها، اعلام وضعیت دقیقی از سیستم را نمایش می دهد. با دیدن هر کد می توانید به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کرده و پس از رمزگشایی کد، مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

در بخش اسلات های PCIe شاهد 3 اسلات PCIe 3.0 x16 هستیم که به پوشش فلزی یا Steel Armor مجهز شده است. این اسلات برای دوام بیشتر و تحمل فشار وارد شده از کارت های سنگین، به زره فولادی مجهز شده است که به افزایش طول عمر و جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیک منجر می شود. تعداد 3 سلات PCIe 3.0 x1 هم برای کارتهای توسعه در نظر گرفته شده است.

کاربرانی که می خواهند از دو کارت گرافیک یا سه کارت گرافیک استفاده کنند باید بدانند که این مادربرد از دو کارت انویدیا با چینش x16/x0/x0 و x8/x8/x0 و از 3 کارت AMD با چینش x16/x0/x0 و x8/x8/x0 و x8/x4/x0 پشتیبانی می کند. چینش ها حاکی از آن است که بهترین کارایی را با مولتی گرافیک یا استفاده از دو کارت گرافیک به دست می آورید.

برای اتصال منبع ذخیره سازی، ام اس آی از 3 اسلات M.2 و 6 پورت ساتا از نوع 6 گیگابایت در ثانیه استفاده کرده است. بر خلاف مدل MEG Z390 GODLIKE که برای هر 3 اسلات M.2 از شیلد های خنک کننده استفاده کرده است، در مدل ACE تنها یک اسلات M.2 به این خنک کننده مجهز شده است. خنک کننده اسلات M.2 در نسل جدید مادربردهای ام اس آی با نام M.2 Shield Frozr شناخته می شود.

در بین اسلات های M.2 تعداد دو عدد از آنها از ماژول هایی با حداکثر طول 80 میلی متر و اسلات دیگری از ماژولی با حداکثر 110 میلی متر پشتیبانی می کند.

در سمت دیگر مادربرد پنل I/O قرار گرفته است که به شیلد یکپارچه مجهز شده. یکپارچه بودن شیلد پنل، اسمبل سیستم را برای کاربر کمی راحت تر کرده و دیگر نیازی به فعالیت اضافه در زمان اسمبل نیست. در بخش پنل I/O شاهد دو دکمه مکانیکی هستیم که یکی برای بازگرداندن تنظیمات بایوس به تنظیمات کارخانه است و دیگری برای بارگزاری بایوس بروز شده است.

*برای بروزرسانی بایوس حتما به وب سایت ام اس آی یا دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کنید.

تعداد 4 پورت  USB 2.0 که یکی از آنها برای بروزرسانی بایوس مورد استفاده قرار می گیرد به همراه پورت LAN، تعداد 5 پورت USB 3.1 نسل دوم با پشتیبانی از تکنولوژی VR، یک پورت USB 3.1 نسل دو از نوع Type-C، دو کانکتور برای اتصال آنتن شبکه بیسیم، تعداد 5 جک 3.5 میلی متری با روکش طلایی و یک پورت اپتیکال صدا یا S/PDIF برای اتصالات این مادربرد در نظر گرفته شده است.

ام اس آس در بخش کارت صدا ترجیح داده از همان کارت صدای همیشگی که قبلاً هم در محصولات رده بالا به کار گرفته بود، استفاده کند. در این کارت صدا شاهد یک مدار خوب همراه با Realtek S1220 و کدک های صوتی با کیفیت بالا هستیم. استفاده از خازن های طلایی Nichicon که این روزها در اکثر مادربردهای بروز دیده می شود، برای فیلتر کردن صدا و جدا کردن ناخالصی ها به همراه آکوستیک کردن آن و از بین بردن تداخل در حجم بالا به کار گرفته شده است که می تواند با ایجاد جلوه های صوتی، گزینه مناسبی برای گیمرها و عاشقان موسیقی باشد. صدای تولید شده از این کارت صدا کاملا مناسب است و با وجود 7.1 کانال بودن و ایجاد حداکثر میزان 120 دسیبل، کاربر را از خرید کارت صدای مجزا بی نیاز می سازد.

یکی از ویژگی های مادربردهای MSI، استفاده از PCB چند لایه و ایزوله برای جلوگیری از نویز در کارت صدا است. با این تکنولوژی دیگر نویز به وجود آمده از جریان برق، توسط اسپیکرها شنیده نمی شود.

شبکه بیسیم

مادربرد MEG Z390 ACE به همراه آنتن شبکه بیسیم به بازار عرضه می شود که خود یک مزیت برای این مادربرد محسوب می شود. شبکه بیسیم پشتیبانی شده از نوع Intel Wireless-AC 9560 است که می تواند استاندارد 802.11 از نوع ac را بروی کانال 2.4 و 5 گیگاهرتز با حداکثر سرعت 1.73 گیگابیت در ثانیه داشته باشد. دوستداران بازی های شبکه ای هم باید از مجهز بودن LAN این مادربرد به Killer E2500 خرسند باشند.

Killer E2500 جدید ترین تکنولوژی در سرعت بخشیدن به بازی های آنلاین است. E2500 نسبت به نسل های قبل خود هوشمند تر شده و می تواند به طور بهینه تری بیشترین پهنای باند را صرفا به یک نرم افزار اختصاص دهد. این نسل مجهز به فن آوری پیشرفته تشخیص نسل 2 است که می تواند با هوشمندی بیشتری تا 500 وب سایت مطرح دنیا را شناسایی کند و به کاربر این امکان را بدهد تا در صورت نیاز آنها را در طی انجام بازی دنبال کند. همچنین یکی از بهترین ویژگی های این تکنولوژی کم کردن زمان تاخیر در ترافیک های شبکه ای است که این مهم را باید برای گیمرها و بازی های آنلاین مناسب دانست. به طور خلاصه می توان این نسل جدید را دارای سرعت بالا، حداکثر کنترل بروی پهنای باند، تاخیر کمتر، نرم افزار کاربردی و تشخیص پیشرفته تر دانست.

نورپردازی

نمی توان از تمام ویژگی های مادبرد جدید ام اس آی گفت و از نورپردازی آن چیزی نگفت. نورپردازی جدیدی که با نام Mystic Light Infinity شناخته می شود، در سمت چپ مادربرد بروی سینک خنک کننده VRM قرار گرفته است. این نورپردازی با 16.7 میلیون رنگ و توسط یک آینه، بازخورد زیبایی را به وجود آورده است. وجود آینه برای عمق بخشیدن به نورپردازی است که البته با وجود 17 افکت نوری که با نرم افزار مربوطه قابل اعمال است، این زیبایی را دوچندان می کند.

بنچمارک های مادربرد MSI MEG Z390 ACE

به دلیل کمبود وقت، امکان انجام بنچمارک های بیشتر فراهم نبود و تیم بنچیمو تنها به بنچمارک های اصلی که تعیین کننده کارایی محصول است بسنده کرد.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS

1 دیدگاه

اورکلاک چیست و اورکلاک پردازنده های نسل ۹ اینتل به چه صورت است؟ – تجربه ای جدید از دانستنی های تکنولوژی و خودرو آذر 19, 1397 - 2:43 ب.ظ
[…] MEG Z390 ACE این شرکت که مدتی قبل ویدئوی جعبه گشایی و بررسی آن را در وب سایت بنچیمو کار کردیم، با مدار تغذیه […]
دیدگاه بگذارید