بررسی شیائومی Mi 9T یا Redmi K20 و مقایسه آن با سامسونگ گلکسی A50

شیائومی، شرکت چینی که از اولین گوشی هوشمند تولید شده آن تنها 8 سال می گذرد. این شرکت تازه کار بیشترین موفقیت خود را مدیون تیم تحقیق و توسعه است. شرکتی که به خوبی میداند بازار محصولی باکیفیت، کاربردی و البته ارزان می خواهد. سبد محصولات این شرکت روز به روز در حال گسترش است پس تعجب نکنید اگر روزی تمام لوازم منزل و گجت همراه شما از برند شیائومی بود. در این مطلب قصد داریم گوشی هوشمند Mi 9T یا Redmi K20 را بررسی کنیم و این میانرده چینی را با میانرده پر فروش کره ای ها یعنی سامسونگ گلکسی A50 مقایسه کنیم پس با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید گوشی میانرده ای در محدوده 4 تا 5 میلیون تومان را دارید و البته به برندهایی بجز شیائومی فکر می کنید، بهتر است اصلاً با می 9 تی کار نکنید. زیرا ممکن است به محض کار کردن با این میانرده نه تنها قید گوشی محبوب خود را بزنید بلکه حتی قید پرچمداران مطرح بازار را هم بزنید.

شیائومی Mi 9T از سری خاندان Mi 9 است که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند خوب استفاده می کنند. البته شیائومی پا را فراتر گذاشته و شما را با میانرده هایی روبرو می سازد که گاه پرچمداران بازار هم توان رقابت با آنها را ندارند. سری Mi 9T به نسخه پرو هم مجهز است که از پردازنده ای قدرتمند و مقدار رم بیشتر استفاده می کند اما اگر خیلی به دنبال یکی از قدرتمندترین پردازنده های موبایلی بازار نیستید، بهتر است هزینه های خود را کاهش داده و به می 9 تی فکر کنید.

در این بررسی بیشتر قصد داریم تا شیائومی Mi 9T را با سامسونگ گلکسی A50 مقایسه کنیم. سامسونگ گلکسی A50 یکی از پر فروشترین میانرده های بازار است که با ویژگی های خوب توانسته به خوبی در دل کاربران جای گیرد. در جدول زیر می توانید مشخصات کلیدی هر دو گوشی را با هم مقایسه کنید.

طراحی

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
90
سامسونگ گلکسی A50
87

بدنه ای با ساختار شیشه و فلز

وزن 191 گرم

طراحی ساده اما جذاب

بسته بندی شیائومی می 9 تی بر خلاف میانرده های ارزان قیمت شیائومی، از جعبه ای شیک با رنگ مشکی بهره می برد. جعبه ای مشکی و ساده که تصویرسازی کاملی از نمای روبروی گوشی دارد و البته دوربین جهنده یا پاپ آپی که جذابیت های این گوشی را به رخ رقبا می کشد. در بالای جعبه نشان شیائومی و در پایین جعبه نام Mi 9T درج شده است. مشخصات گوشی هم با برچسبی در زیر جعبه قرار گرفته است.

با باز کردن جعبه، گوشی و دیگر متعلقات را می توان مشاهده کرد. بجز گوشی، شارژر 18 وات، کابل USB-C، سوزن درگاه سیم کارت و یک کاور مشکی با کیفیت، در جعبه قرار گرفته است. متاسفانه در جعبه می 9 تی از هدفون خبری نیست. این کمبود احتمالاً به خاطر تولیدات اختصاصی شیائومی همچون هدفون است که باعث می شود خریدار جداگانه هدفون مورد نیاز خود را خریداری کند.

زمانی که برای اولین بار با شیائومی Mi 9T روبرو می شوید، نمی دانید با یک میانرده روبرو هستید یا یک پرچمدار. چهره ای زیبا که به لطف دوربین جهنده به نمایشگری بی نهایت مجهز شده است. نبود دوربین بارها این سوال را در ذهن اطرافیان به وجود آورد که دوربین سلفی کجاست؟ نمای روبرو این میانرده ارزشمند خالی از هر دکمه فیزیکی یا لمسی است. تنها موردی که در این نمای می توان مشاهده کرد نمایشگر است. حتی اسپیکر مکالمه هم برای گسترش دید به باریک ترین حالت ممکن طراحی شده است.

یکی از ویژگی های جذاب شیائومی می 9 تی، پرهیز از لمس ناخواسته است. با وجود ابعاد 8.8×74.3×156.7 میلی متر و نمایشگر تمام صفحه، فریم دور صفحه نمایش خیلی باریک نیست. همین موضوع باعث شده تا با نبود دوربین سلفی، نسبت نمایشگر به بدنه می 9 تی برابر با 86.1 درصد باشد.

در اطراف بدنه هم تنها دو دکمه پاور و حجم صدا قرار گرفته است. موقعیت مکانی دکمه ها بسیار عالی است به طوری که نیاز نیست برای فشردن دکمه پاور یا حجم صدا، کف دست را جابجا کرد. جا گیری گوشی در دست هم به لطف طراحی منحنی گوشه ها عالی است اما اگر می خواهید گوشی از دستتان سر نخورد، بهتر است از کاور موجود در جعبه استفاده کنید.

فریم بالای گوش میکروفون، جک 3.5 میلی متری صدا و دوربین جهنده را در خود جای داده است. خوشبختانه در این میانرده جک 3.5 میلی متری وجود دارد. با این داستانی که شرکت های تولید کننده در پرچمداران راه انداخته اند؛ کم کم باید از جک 3.5 میلی متری خداحافظی کنیم. در بخش زیرین فریم می 9 تی، میکروفون دوم با قابلیت حذف صداهای اضافه، اسپیکر و درگاه سیم کارت ها دیده می شود. آنتن های مخابراتی هم در بخش بالایی و هم در پایین گوشی مشاهده خودنمایی می کنند. لازم به ذکر است که فریم دور گوشی همرنگ بدنه انتخاب شده تا هماهنگی بیشتری با دیگر بخش ها داشته باشد.

اما پشت گوشی را باید مهمترین بخش طراحی می 9 تی دانست. در این بخش شیائومی سنگ تمام گذاشته و طراحی خاصی را برای این میانرده جذاب در نظر گرفته است. یکی از جذابیت های Mi 9T رنگبندی آبی و قرمز با طرح شعله آتش و البته طرح کربن مشکی است که به نظر نگارنده جذاب ترین رنگ بندی این محصول است.

برخلاف بسیاری از گوشی های هوشمند، دوربین سه گانه در وسط گوشی قرار گرفته است. دوربین 48 مگاپیکسل در بخش بالا و جدا از دیگر سنسورها، دو سنسور 8 و 13 مگاپیکسل در یک قاب بیضی شکل و فلاش این مجموعه هم در پایین دوربین ها قرار گرفته است. نشان شیائومی هم در پایین گوشی خودنمایی می کند.

قاب پشت شیائومی می 9 تی برای ارگونومیک بهتر در گوشه ها منحنی است. این طراحی هم جلوه نوری و بصری را بهتر کرده و هم در دست گرفتن گوشی را. در مجموع هر فردی که با این محصول روبرو می شود با طراحی آن ارتباط برقرار کرده و آن را یکی از جذاب ترین گوشی های بازار می داند.

در سمت دیگر سامسونگ گلکسی A50 به عنوان یکی از برترین میانرده های تولیدکننده کره ای قرار گرفته است. میانرده ای با فروش بالا که از ظاهری جذاب سود می برد و نمی توان به راحتی ایرادی از طراحی آن گرفت. گلکسی A50 در نمای روبرو با نمایشگر بزرگی که به لطف ناچ واتر دراپ یا قطره ای به وسعت بالایی رسیده است، جذابیت این میانرده را بیشتر کرده. نبود دکمه لمسی یا فیزیکی در نمای روبرو همچون نماینده شیائومی، این میانرده را نسبت به محصولات قدیمی سامسونگ به سطحی بالاتر در طراحی رسانده است.

ساختار شیشه و آلومینیوم، ابعاد بیرونی 7.7×74.7×158.5 میلی متری گلکسی A50 و البته وزن 166 گرم در مقابل 191 گرم می 9 تی، این گوشی هوشمند را خوش دست تر از رقیب نشان می دهد. میانرده سامسونگ هم از دو دکمه پاور و حجم صدا برخوردار است اما موقعیت مکانی آن کمی بالاتر از Mi 9T است. در اطراف A50 دو میکروفون، جک 3.5 میلی متری صدا، اسپیکر، درگاه سیم کارت و کارت حافظه تکمیل کننده طراحی این میانرده است.

نمای پشت گوشی کاملاً ساده طراحی شده اما با وجود رنگ مشکی بدنه، بازتاب رنگ ها بروی بدنه بسیار عالی بود. در هر زاویه ای و در مکانی رنگ بدنه تغییر می کند که به واقع یکی از جذابیت های طراحی این میانرده است. دوربین سه گانه در سمت چپ/بالا به همراه فریم بیضی شکل، ظاهری آشنا را تداعی می کند. نشان سامسونگ هم در پشت گوشی به عنوان امضاء تولیدکننده جلب توجه می کند.

نمایشگر

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
85
سامسونگ گلکسی A50
85

نمایشگر 6.39 اینچ از نوع AMOLED

رزولوشن 1080×2340 پیکسل

پشتیبانی از HDR

نمایشگر استفاده شده در شیائومی Mi 9T به عنوان یک میانرده از عملکرد خوبی برخوردار است. البته نمی توان دقت عملکرد نمایشگر آیفون 11 پرو مکس و نوت 10 پلاس سامسونگ را در این نمایشگر مشاهده کرد اما با ویژگی های خاصی که دیده می شود، می توان آن را یکی از برترین ها بین میانرده های بازار و البته بعضی از پرچمداران دانست.

ارتباط خوب شیائومی با سامسونگ را می توان از نمایشگرهای گوشی های هوشمند و تلویزیون های هوشمند این برند چینی متوجه شد. نمایشگر بدون بریدگی آمولد، نه تنها کنتراست بی نهایت را ارائه می کند بلکه می تواند در استاندارد های چرخه رنگ بسیار خودنمایی کند. این نمایشگر با رزولوشن 1080×2340 پیکسل که به عنوان فول اچ دی پلاس شناخته می شود کیفیت خوبی دارد و قطعاً نظر کاربر را جلب می کند.

نمایشگر 6.39 اینچ AMOLED، به گفته شیائومی از نهایت روشنایی 600 نیت و میانگین 430 نیت بهره می برد. در آزمایشاتی که در آتلیه بنچیمو انجام دادیم این گفته را تایید کردیم. با این وجود شما با یکی از برترین نمایشگرهای موجود در بین میانرده ها روبرو هستید. نمایشگری که به خوبی می تواند تا بیش از 600 نیت را در حالت خودکار زیر منبع نوری ارائه کند. در تست های انجام شده توانستیم به نهایت روشنایی 634 شمع در متر مربع دست یابیم. این حداکثر روشنایی همچون تمام نمایشگرها، به صورت یکپارچه در تمام ضفجه دیده نمی شود. نهایت روشنایی این نمایشگر به صورت میانگین عددی بین 605 تا 606 شمع در متر مربع است که بسیار ارزیابی می شود. با این وجود شما هیچ مشکلی با نمایشگر در محیط باز و زیر نور خورشید یا منبع نوری ندارید. میانگین نهایت روشنایی نمایشگر می 9 تی در حالت استاندارد برابر با 424 شمع در متر مربع است که باز هم عدد بسیار خوبی برای محیط های بسته یا محیط های باز با شدت نور مناسب است.

اما این تازه شروع ماجرا است. کنتراست بی نهایت به لطف استفاده از نمایشگر AMOLED، نرخ 96.1 درصد در چرخه رنگ sRGB، گاما 2.219، نرخ 103.8 درصد در استاندارد NTSC، پشتیبانی از استاندارد HDR10 و کالیبراسیون رنگی نمایشگر به صورت دستی از دیگر ویژگی های تصویری این نمایشگر است. با استفاده از ویژگی های تخصصی بررسی شده به این نتیجه رسیدیم که نمایشگر Mi 9T در بخش رنگی کمی بهتر از ایده آل است. هیچ مشکی در نمایش رنگ ها وجود ندارد. تا حدی حرارت رنگی در نمایشگر به صورت پیشفرض سرد است که می توان با تنظیمات دستی این سردی را برطرف کرد.

در خصوص نمایشگر می 9 تی تنها یک مشکل را می توانیم عنوان کنیم. بر اساس نظر کارشناسان، نرخ فعالیت و پرش این نمایشگر بین 122 تا 241 هرتز است که احتمالا در مدت نگاه کردن به نمایشگر پرش هایی را مشاهده می کنید که تنها عیب آن خسته شدن چشم افراد حساس است. البته این موضوع همیشگی نیست و تنها در بعضی مواقع احساس می شود.

اسکنر اثر انگشت می 9 تی در زیر نمایشگر قرار گرفته که در ادامه به عملکرد آن می پردازیم. به گفته شیائومی اسکنر اثر انگشت بسیار سریعتر از قبل شده و راحت تر می توان با آن ارتباط برقرار کرد. در تست های صورت گرفته و در صورت کار کردن با این گوشی به سرعت متوجه می شوید که گفته شیائومی تنها در حد شعار نیست و در واقعیت عملکرد این اسکنر بسیار سریع و دقیق است و اجازه می دهد تا کاربر تجربه درخشانی از رابط امنیتی می 9 تی داشته باشد.

در سوی دیگر نماینده سامسونگ یعنی گلکسی A50 قرار گرفته است که با نمایشگر 6.4 اینچ AMOLED، رزولوشن 1080×2340 پیکسل و نمایش 403 پیکسل در هر اینچ، مشخصاتی یکسان با نمایشگر شیائومی Mi 9T را ارئه می دهد. حداکثر روشنایی در این نمایشگر کمی بیشتر از نمایشگر می 9 تی است. با تست های انجام شده به حداکثر روشنایی 644 شمع در متر مربع رسیدیم. در این مرحله شاید A50 بهتر از Mi 9T باشد اما در نهایت روشنایی با تنظیمات دستی این نمایشگر تنها 211 شمع در متر مربع را به نمایش می گذارد که در مقابل 420 شمع در متر مربع شیائومی می 9 تی با تنظیمات دستی، بسیار کمتر است. در کل پیشنهاد می کنیم که روشنایی نمایشگر در A50 را بروی حالت خودکار قرار دهید مگر آنکه مجبور باشید.

کنتراست بی نهایت، نرخ 141.5 درصد در چرخه رنگ sRGB، گاما 2.024، کالیبراسیون رنگی نمایشگر به صورت دستی و نرخ 101.2 درصد در استاندارد NTSC از دیگر ویژگی های این نمایشگر است. قابل ذکر است که خطای رنگی نمایشگر گلکسی A50 تا حدی بیشتر از نمایشگر شیائومی Mi 9T است که البته این مقدار زیاد نیست. آرایه ساب پیکسل های هر دو نمایشگر کاملاً مشابه یکدیگر است که در تصویر زیر می توانید مشاهد کنید.

دوربین

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
85
سامسونگ گلکسی A50
75

دوربین سه گانه

زوم اپتیکال

اسلوموشن تا 960 فریم در ثانیه

شیائومی Mi 9T به دوربین اصلی سه گانه مجهز است. سنسور 48 مگاپیکسل با گشودگی f/1.8 و زاویه دید 26 میلی متری در رده سنسورهای واید قرار می گیرد. سنسور دیگر با دقت 8 مگاپیکسل با گشودگی f/2.4 و زاویه دید 52 میلی متری از نوع تله فوتو است که از بزرگنمایی دو برابر اپتیکال استفاده می کند. و آخرین سنسور با دقت 13 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4 از نوع 12 میلی متری است که در رده سنسور اولتراواید با زاویه دید گسترده قرار می گیرد.

بروی برگه همه موارد ذکر شده عالی هستند اما در عمل چطور؟ اینجا بخشی است که تا حدی می توان گفت شیائومی Mi 9T نسبت به بسیاری از میانرده ها بهتر عمل می کند. سنسورهای در نظر گرفته شده عملکرد بسیار خوبی در روز دارند و قطعاً شما را شگفت زده می کنند. سنسور 48 مگاپیکسل استفاده شده شاید از نظر مشخصات با شیائومی Mi A3 یکسان باشد اما در عمل با آن کاملاً متفاوت است.

تست های انجام شده توسط رسانه بنچیمو نشان از آن دارد که این دوربین اصلی شاید در رده بهترین دوربین اسمارتفون ها قرار نگیرد، اما در محدوده قیمت خود یکی از بهترین ها و شاید هم بهترین دوربین یک میانرده باشد. به طور کلی دوربین در هر شرایطی سعی می کند تصویر خوبی را ثبت کند و نمی توان ایراد بزرگی از آن گرفت (بر اساس قیمت).

در بیشتر شرایط، نوردهی عکس های ثبت شده عالی است و تا حد ممکن سنسور و نرم افزار استفاده شده سعی می کنند تا نویز تصویر را حذف یا کم کنند. اما در محدوده پویا و داینامیک رنگ ها نباید انتظار یک پرچمدار را از می 9 تی داشته باشید. لازم به ذکر است که در هنگام عکاسی، دقت 48 مگاپیکسل همیشه در دسترس نیست و این شما هستید که باید از نرم افزار دوربین گزینه 48 مگاپیکسل را انتخاب کنید.

در تصویر بالا به خوبی می توان رنگ غروب خورشید، آسمان آبی و آلودگی هوا در سطح شهر را مشاهده کرد. در این شرایط نمایش بخش های تاریک تصویر هم خوب است و در مجموع عکاسی در نور روز بسیار خوب ارزیابی می شود. پردازش رنگ در تصاویری که نور کافی دارند و از رنگ های زیاد بهره می برند خوب ارزیابی می شود.

زمانی که سنسور 48 مگاپیکسل را به خدمت می گیرید کمی از اشباه رنگ ها کم می شود اما در عوض دقت در جزئیات بسیار بالا رفته و می توانید بارها عکس ثبت شده را در گوشی زوم کنید.

 

با فعال کردن HDR می توانید تا حد ممکن کمبود جزئیات در سایه ها را جبران کنید و البته از داینامینگ رنج بالاتری هم سود ببرید.

سنسور 8 مگاپیکسل تله فوتو با وجود زوم اپتیکال عملکرد مناسبی در روز دارد اما خیلی نمی توان بروی جزئیات آن در نور کم حساب باز کرد. در مجموع به نظر نگارنده بهتر است عکس های ثبت شده با سنسور 48 مگاپیکسل را کراپ کنید (اگر نور کافی در دسترس نیست). گشودگی دیافراگم f/2.4 برای عکاسی در روز بسیار مناسب است و نتیجه کار کاملا بی نقص است.

سنسور دیگر سنسور 13 مگاپیکسلی اولتراواید است که از زاویه 12 میلی متری بهره می برد. این سنسور با گشودگی f/2.4 بیشتر مناسب مناطقی با نور محیطی مناسب می باشد. این سنسور به دلیل گسترس دید 12 میلی متری، به صورت نرم افزاری اطلاحاتی را برای بهتر دیده شدن عکس انجام می دهد که همین مورد کمی زاویه دید را از 12 میلی متر بسته تر می کند اما همچنان زاویه دید بسیار گسترده است.



عملکرد دوربین در شب خوب است و می توانید تنها در حالت عادی عکس مناسبی را ثبت کنید. گشودگی دیافراگم f/1.8 در شرایط کم نور به کمک سنسور آمده تا عکس هایی با جزئیات مناسب و تراز سفیدی خوبی را ثبت کند. البته در مجموع عملکرد دوربین در شب مانند پرچمداران نیست اما بهتر از بسیاری از میانرده های بازار است. حالت نایت مود یا شب هم در محیط های کم نور به کمک شما می آید تا نبود نور را تا حدی جبران کند.


اما یکی از مزیت های شیائومی Mi 9T نسبت به بعضی از میانرده های بازار، حالت پرو و تنظیمات دستی پیشرفته است. با این وجود می توانید با استفاده از سه پایه و داشتن علم عکاسی در حالت دستی، عکس های خوبی را در شب خلق کنید. یکی از ویژگی های این حالت، نوردهی بیشتر و خلق عکس های هنری است. به طور مثال امتداد نور خودروها در جاده ها تنها در صورت باز گذاشتن دریچه دیافراگم امکان پذیر است که این حالت در تنظیمات دستی یافت می شود. قابل ذکر است که حالت پرو در بسیاری از میانرده ها تنها به تنظیمات دستی ایزو و چند مورد بی فایده ختم می شود.

تنظیمات دستی- ایزو 100-زمان نوردهی 2 ثانیه-گشودگی دیافراگم f/1.75

همانطور که در توضیحات عکس بالا می بینید، گشودگی دیافراگم را f/1.75 ثبت کردیم. این در حالی است که شیائومی این عدد را f/1.8 اعلام کرده بود!.

خاص ترین بخش شیائومی می 9 تی دوربین سلفی جهنده است. دوربینی که با موتور اختصاصی برای سلفی گرفتن یا شناسایی چهره بالا می آید. این دوربین سلفی بر خلاف تصور بسیاری از کاربران که با طول عمر آن مشکل دارند یا احساس می کنند زود خراب می شود، با ساختار خاص می تواند تا 300 هزار بار استفاده شود. به زبان ساده اگر روزی 200 بار از این دوربین استفاده کنید، شاید پس از 4 سال از بالا آمدن سر باز زند.

ساختار اطراف این دوربین جهنده پلاستیکی است. این ساختار به دلیل نورپردازی در اطراف دوربین است. در زمان بالا آمدن دوربین، نورپردازی آبی رنگی در اطراف دوربین مشاهده می شود که هم جنبه زیبایی دارد و هم به کاربر اطلاع می دهد در حال بالا آمدن یا پایین رفتن است.

البته ساختار موتوری این دوربین در مجموع باعث شده تا وزن گوشی نسبت به دیگر میانرده های بازار سنگین تر باشد. شیائومی چراغ اعلانات می 9 تی را هم در بالای دوربین قرار داده که خیلی کاربردی نیست. موردی که باعث شد تا نگارنده بالاخره یک ایراد اساسی از می 9 تی بگیرد. برای اینکه متوجه شوید اعلانی برای شما آمده است حتما باید 180 درجه گردن را کج کنید تا با نگاه کردن به فریم بالای گوشی از اعلان با خبر شوید.

دوربین سلفی استفاده شده با دقت 20 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.2 از عملکرد خوبی برخوردار است. شیائومی این دوربین را با ویژگی های بیشتری از هوش مصنوعی همراه ساخته تا با توجه به موضوع مقابل دوربین، تمرکز را بروی خروجی بهتر تصویر ثبت شده بگذارد. در ادامه می توانید تصاویر ثبت شده را مشاهده کنید.

در سمت دیگر گلکسی A50 با دوربین سه گانه اما کمی متفاوت قرار گرفته است. سامسونگ این میانرده را به سنسور 25 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.7 از نوع 26 میلی متری، سنسور 8 مگاپیکسل اولترا واید با گشودگی f/2.2 از نوع 13 میلی متری و سنسور عمق سنج 5 مگاپیکسلی مجهز کرده است. سنسور دوربین سلفی هم در گلکسی A50 با دقت 25 مگاپیکسل و گشودگی f/2.0 مناسب سلفی دوستان است. زمانی که سامسونگ گلکسی A50 روانه بازار شد از حالت نایت مود یا شب در نرم افزار دوربین خبری نبود اما با بروزرسانی های انجام شده این حالت به گلکسی A50 هم اضافه شد. پس بروزرسانی نرم افزاری گلکسی A50 را از یاد نبرید. در مورد دوربین A50 بیش از این توضیح نمی دهیم. در ادامه می توانید مقایسه هر دو دوربین را مشاهده کنید.

 













در مجموع عملکرد دوربین اصلی شیائومی Mi 9T در روز و شب بهتر از دوربین سامسونگ گلکسی A50 است. رنگ های دقیق تر، دامنه پویا بهتر و نمایش بهتر سایه ها از ویژگی دوربین می 9 تی است. البته این نکته را هم دوباره یادآور می شویم که برای عکاسی با دقت 48 مگاپیکسل حتما باید آن را انتخاب کنید. هیچ یک از تصاویر بالا با دقت 48 مگاپیکسل گرفته نشده است. عملکرد دوربین سلفی گلکسی A50 در بخش نوردهی بهتر از شیائومی می 9 تی است.

در بخش فیلم برداری شیائومی می 9 تی با نهایت دقت 2160 پیکسل یا 4K و با نهایت نرخ 60 فریم در 2160 پیکسل و 960 فریم در ثانیه در 1080 پیکسل، عملکردی بسیار بهتر از گلکسی A50 دارد. در ادامه ویدیو مقایسه فیلم برداری هر دو گوشی هوشمند را مشاهده می کنید.

عملکرد اسلوموشن یا ویدیو آهسته شیائومی می 9 تی هم بسیار خوب است. با کمی هنرنمایی و خلاقیت می توانید ویدیوهای خوبی را ثبت کنید.

سخت افزار

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
80
سامسونگ گلکسی A50
65

پردازنده اسنپدراگون 730

هشت هسته با نهایت فرکانس 2.2 گیگاهرتز

6 گیگابایت رم

حافظه داخلی 128 گیگابایت

شیائومی Mi 9T اولین گوشی است که قدرت خود را از پردازنده اسنپدراگون 730 می گیرد. پردازنده ای برای میانرده ها که عملکردی بسیار عالی را از خود نشان می دهد. در عمل اجرای تمام بازی های روز بدون افت فریم برای شما فراهم می شود. اسنپدراگون 730 پردازنده ای است 8 نانومتری که با 8 هسته پردازشی می تواند تا نهایت 2.2 گیگاهرتز فرکانس کاری را ارئه کند. دو هسته قدرتمند آن از نوع Kryo 470 Gold با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و شش هسته ضعیفتر از نوع Kryo 470 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز فعالیت می کنند.

سامسونگ گلکسی A50 به پردازنده 10 نانومتری Exynos 9610 مجهز شده است. پردازنده استفاده شده با 8 هسته پردازشی با چینش 4 هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز فعالیت می کند. این پردازنده از قدرت پردازشی مناسبی برخوردار است اما نمی توان به عنوان پردازنده مورد نیاز کاربران عاشق گیم بروی آن حساب باز کرد.

GeekBench 4.1- multi-core

BENCHIMO.COM
Galaxy NOTE 10 PLUS -
10103.
Galaxy S10 PLUS -
10158.
Galaxy S9 PLUS -
8993.
Xiaomi Mi 9T -
6859.
Galaxy S8 PLUS -
6754.
Huawei MATE 10 -
6651.
Galaxy A50 -
5394.

GeekBench 4.1- single-core

BENCHIMO.COM
Galaxy NOTE 10 PLUS -
4497.
Galaxy S10 PLUS -
4453.
Galaxy S9 PLUS -
3776.
Xiaomi Mi 9T -
2531.
Galaxy S8 PLUS -
1981.
Huawei MATE 10 -
1902.
Galaxy A50 -
1711.

همانطور که در نمودار نرم افزار GeekBench 4.1 مشخص است، پردازنده اسنپدراگون 730 با عملکرد عالی به عنوان برترین پردازنده بین میانرده ها شناخته می شود. این پردازنده در بخش تک هسته ای با امتیاز 2531 و در بخش چند هسته ای با امتیاز 6859 بالاتر از گلکسی اس 8 پلاس و میت 10 قرار گرفت. این پردازنده به راحتی شیائومی می 9 تی را بالاتر از پرچمداران دو سال قبل و بسیاری از میانرده ها قرار می دهد. البته اگر قدرت پردازشی و شکست نزدیک به 90 درصد گوشی های بازار برای شما مهم است، بهتر است به سمت شیائومی Mi 9T Pro بروید.

AnTuTu 7

BENCHIMO.COM
Galaxy NOTE 10 PLUS -
341522.
Galaxy S10 PLUS -
333039.
Galaxy S9 PLUS -
249306.
Xiaomi Mi 9T -
212804.
Huawei MATE 10 -
211530.
Galaxy S8 PLUS -
175982.
Galaxy A50 -
145086.

در نرم افزار ترکیبی AnTuTu 7 شیائومی می 9 تی بسیار خوب ظاهر شد به طوری که احتمالا هیچ یک از میانرده های بازار توان رقابت با آن را ندارند. در مجموع می توان به پردازنده اسنپدراگون 730 و پردازنده گرافیکی Adreno 618 نمره قبولی را داد و این سخت افزارها را به عنوان بهترین در میان میانرده ها انتخاب کرد.

شیائومی میانرده جذاب می 9 تی را به 6 گیگابایت رم مجهز کرده است. با این وجود و در کنار پردازنده و پردازنده گرافیکی هیچ باگی در اجرای نرم افزارها و رابط کاربری دیده نمی شود. ظرفیت حافظه داخلی گوشی بررسی شده 128 گیگابایت بود که برای مدتها خیال کاربر را از فضای قابل استفاده راحت می کند. تنها نکته منفی شیائومی می 9 تی در این بخش را می توان نبود اسلات کارت حافظه جانبی دانست. البته با وجود قیمت بالای حافظه های پر سرعت با ظرفیت بالا، خیلی این کمبود برای کاربر چشمگیر نیست.

اگر بررسی های بنچیمو را دنبال کرده باشید می دانید که در این بخش می رویم به سراغ ترموگراف یا دوربین حرارتی. دوربین حرارتی را روشن کرده و گوشی را در بار کاری و ضبط ویدیو با نهایت دقت به مدت 5 دقیقه تست می کنیم.

پس از 5 دقیقه ضبط ویدیو به خوبی می توان حرارت نزدیک دوربین را مشاهده کرد. در این شرایط نهایت حرارت شیائومی می 9 تی برابر با 32.4 درجه سانتی گراد بود. سامسونگ گلکسی A50 در شرایط مشابه نهایت حرارت 38.0 درجه را ثبت کرد.

در تصویربرداری حرارتی از نمای روبروی هر دو گوشی شرایط مشابه قبل پدیدار شد. بیشترین حرارت در بخش پردازنده و سنسور دوربین ها است. البته نکته جالب حرارت زیر نمایشگر گلکسی A50 بود.

صوت

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
95
سامسونگ گلکسی A50
80

چیپ ست 24 بیتی

صدای عالی

اسپیکر تک کانال

جک 3.5 میلی متری

شیائومی در بخش صوتی از یک اسپیکر در بخش پایین فریم گوشی استفاده کرده است و از اسپیکر استریو خبری نیست. چیپ ست صوتی 24 بیتی استفاده شده با نرخ 192kHz توان عالی خود را به رخ رقبا می کشد. وقتی برای اولین بار با شیائومی می 9 تی موسیقی گوش می کنید هیجان زده می شوید. کمتر گوشی تولید شده ای توان رقابت با اسپیکر مونو شیائومی می 9 تی را دارد. شاید با خود بگویید اسپیکر استریو بهتر از اسپیکر مونو است اما این موضوع در مورد می 9 تی جنبه دیگری به خود گرفته است. صدای خروجی از اسپیکر در ولوم میانه بسیار عالی است اما وقتی حجم صدا را افزایش می دهید در کمال تعجب چنان حجم صدا افزایش می یابد که دیگر نیاز به هیچ اسپیکری برای پخش در یک سالن ندارید.

این حجم از صدا با دستگاه دسیبل سنج ما را به قاطعیت رساند که با یکی از بهترین اسپیکرهای مونو روبرو هستیم. در آتلیه بنچیمو تست های مختلف را بروی خروجی صدا انجام دادیم. اولین تست دسیبل سنج را نزدیک به اسپیکر شیائومی می 9 تی قرار دادیم که در این حالت به خروجی عالی 100.7 دسیبل مواجه شدیم. بار دیگر این تست را از فاصله 50 سانتی متری انجام دادیم که در نهایت به خروجی 82.7 دسیبل دست یافتیم. و در آخر خروجی هدفون را بررسی کردیم که در کمال تعجب این قدرت را هم در خروجی هدفون مشاهده کردیم. هدفون آتلیه بنچیمو برای تست گجت ها و کارت صدا بزرگترین هدفون ساخته شده یعنی سونی XB1000 است. این هدفون برای خروجی عالی نیاز به تقویت کننده های جانبی دارد اما در تست هایی که بروی شیائومی Mi 9T انجام دادیم به خروجی 102.7 دسیبل دست یافتیم. این موضوع نشان می دهد که شیائومی ولتاژ بالایی را برای جک 3.5 میلی متری در نظر گرفته است.

در مجموع صدای خروجی از اسپیکر حجم عالی دارد اما نباید از نظر کیفیت صوتی انتظار زیادی داشت. البته این نکته را هم باید عنوان کنیم که اکثر پرچمداران موجود در بازار با اسپیکر استریو کیفیت خیلی جذابی ندارند که باعث شود صدای خروجی می 9 تی را از نظر کیفیت خوب ندانیم.

میکروفون های قرار گرفته بروی بدنه گوشی با حذف نویز های اضافه، به صدایی شفاف و واضح کمک می کنند. تنها مشکل شیائومی می 9 تی در این بخش، نبود هدفون در جعبه این میانرده است. البته اگر این گوشی را تهیه کردید، پیشنهاد می کنم یک هدفون خوب هم برای آن تهیه کنید تا از خروجی عالی می 9 تی لذت ببرید. قابل ذکر است که نماینده سامسونگ در این بررسی یعنی گلکسی A50 با خروجی 79.3 دسیبل و اسپیکر نچندان جذاب، در سطحی پایین تر قرار می گیرد.

باتری

BENCHIMO.COM
شیائومی Mi 9T
95
سامسونگ گلکسی A50
93

باتری 4000 میلی آمپر ساعت

شارژ سریع 18 واتی

مجهز شدن شیائومی می 9 تی به باتری 4000 میل آمپر تیر خلاصی است به بعضی از پرچمداران و میانرده ها. برای چنین میانرده ای با پردازنده ای نسبتاً قدرتمند و کم مصرف و البته نمایشگر بزرگ، وجود باتری 4000 میلی آمپر ساعت می تواند نقطه قوت آن باشد. باتری می 9 تی می تواند بیش از یک روز به راحتی شما را یاری کند. در صورت استفاده خوب حتی می توانید تا دو روز به سمت شارژر گوشی نروید. شارژری که شیائومی در جعبه می 9 تی قرار داده است از نوع شارژ سریع 18 واتی است. البته نسخه پرو از شارژر قوی تر 27 واتی استفاده می کند. با وجود شارژر 18 واتی برای رسیدن به 45 درصد شارژ باتری تنها به 30 دقیقه زمان احتیاج دارید و برای فول شارژ شدن هم به 100 دقیقه زمان نیاز است.

در تست های انجام شده با شبیه ساز مصرف روزانه نرم افزار PCMark، شیائومی Mi 9T زمان 12 ساعت و 41 دقیقه را ثبت کرد که برای یک گوشی عدد بسیار عالی است. با این حساب به راحتی می توانید نزدیک به یک روز موسیقی گوشی دهید یا بیش از یک روز مکالمه کنید.

گلکسی A50 هم همچون می 9 تی به باتری 4000 میلی آمپر ساعت مجهز شده است. در تست باتری نرم افزار PCMark، گلکسی A50 توانست زمان 11 ساعت و 27 دقیقه را ثبت کند که با توجه به باتری یکسان، نزدیک به یک ساعت کمتر از شیائومی می 9 تی است اما همچنان برای یک گوشی هوشمند بسیار خوب است.

نتیجه گیری

در ابتدا باید بگوییم که مقایسه شیائومی Mi 9T و سامسونگ گلکسی A50 بر اساس قیمت خیلی منطقی نیست. اما فروش بالای گلکسی A50 و موجودی در آتلیه بنچیمو باعث این مقایسه شد. در واقع رقیب اصلی شیائومی می 9 تی را باید گلکسی A70 دانست. به هر حال صحبت اصلی در مورد شیائومی می 9 تی است. شیائومی در سری می 9 و مخصوصاً می 9 تی و می 9 تی پرو نشان داد که به راحتی می تواند مدعیان بازار را کنار بزند. می 9 تی به عنوان یک میانرده به واقع گوشی بسیار عالی است و در هر بخشی یک شگفتی دارد. از نمایشگر عالی بی نهایت گسترده گرفته تا دوربین جهنده سلفی، دوربین خوب، باتری عالی و البته خروجی صدای بی رقیب. تمام این موارد باعث شده تا می 9 تی با همه ویژگی های مثبت در کنار بهترین انتخاب سخت افزار در میان میانرده ها، از رسانه تخصصی بنچیمو نشان ارزشمند انتخاب نویسنده را دریافت می کند.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !

4 نظرات

محمد جواد آذر 13, 1398 - 8:34 ب.ظ
خیلی کامل بود دمتون گرم. من مدتی بنچیمو رو دنبال می کنم خیلی خوشم اومده
جواد مظفری آذر 13, 1398 - 8:38 ب.ظ
ممنون از توجهی که دارین
HARDWARE آذر 13, 1398 - 8:36 ب.ظ
اینقدر کامل بود یک ساعت طول کشید بخونم
حسین آذر 18, 1398 - 2:35 ق.ظ
چقدر کامل بود جای هیچ سوالی برام باقی نموند
دیدگاه بگذارید