تحلیل بنچیمو بر واژه هرتز و نرخ بروزرسانی تصویر در مانیتورها

برای انتخاب مانیتوری خوب نیاز است تا شما با چند واژه در این خصوص آشنا شوید. شناخت نرخ بروزرسانی که آن را با هرتز اندازه گیری می کنند یکی از مواردی است که می تواند شما را برای رساندن به مانیتور یا تلویزیونی خوب یاری کند. نرخ بروزرسانی تصویر در کنار کنتراست داینامیک، زمان تاخیر، رزولوشن، میزان پشتیبانی از چرخه های رنگ / استاندارد های رنگی و حداکثر روشنایی از مواردی هستند که کم بودن یا بالا بودن آن می تواند تاثیر زیادی در به وجود آوردن یک نمایشگر خوب داشته باشند.

در این مقاله کوتاه می خواهیم تحلیلی داشته باشیم به واژه نرخ بروزرسانی تصویر و میزان هرتز آن و در ادامه با ویدئویی، نرخ های مختلف را مقایسه کنیم تا بهتر بتوانیم مانیتور مورد نظرمان را خریداری کنیم. در گذشته کمتر پیش می آمد که به واژگانی مانند نرخ بروزرسانی تصویر یا رفرش ریت واکنش نشان دهیم. البته کسانی هم هستند که مانند نگارنده به کوچکترین موارد واکنش نشان داده و تا به بالاترین اعداد در این واژگان دست نیابند آرام نمی گیرند.

نرخ بروزرسانی یا رفرش ریت یکی از این واژگان است که از زمان ورود LCD ها به بازار رواج پیدا کرد. این اهمیت تا حدی بین تولیدکنندگان رایج شد که هر کدام با تکنینکی نرخ بروزرسانی تصویر محصول خود را بالاتر از دیگر رقبا ثبت می کردند. حضور ذهن دارم که سال ها قبل تولیدکنندگان تلویزیون با نام های مختلف نرخ های بروزرسانی تصویر را گاه تا 1200 هرتز هم عنوان می کردند تا به راحتی بسیاری از خریداران را فریب دهند. سامسونگ با واژه Clear Motion Rate، سونی با واژه MotionFlow و ال جی با واژه Motion Clarity Index نرخ هایی گاه تا 5 برابر نرخ واقعی را اعلام می کردند. استفاده از موتورهای تصویر قدرتمند در تلویزیون ها این امکان را به تولید کنندگان می داد تا با روش های نرم افزاری نرخ بروزرسانی تصویر را با هرتز بالاتری اعلام کنند آن هم با گذاشتن تصاویر مشابه بین فریم ها (البته خوشبختانه مدتی است که از این نرخ های تقلبی خبری نیست). اما سوال اینجاست که در نمایشگرها هرتز چیست؟

هرتز

هرتز یا به طور مخفف Hz تعداد تصاویری است که هر نمایشگر می تواند در مدت یک ثانیه به نمایش در آورد. این تعداد نمایش تصویر در یک ثانیه باعث می شود تا یک مانیتور یا تلویزیون و یا هر نمایشگر 60 هرتزی، تعداد 60 فریم را در ثانیه به نمایش در آورد. مطمئناً اگر نرخ بروزرسانی تصویر برابر با 120 هرتز باشد به این معنا است که نمایشگر مورد نظر می تواند تا 120 فریم را در هر ثانیه نمایش دهد. پس هر چه عدد هرتز در نمایشگرها بالاتر باشد با تصویری روان تر روبرو هستیم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این اعداد یا 60 هرتز، یا 120 هرتز، یا 144 هرتز و یا 240 هرتز است. اگر نرخی بالاتر از این اعداد دیدید بدانید که واقعی نیست.

حال می دانیم که هر چه نرخ هرتز بالاتر باشد ما با تصویر روانتری روبرو هستیم. در واقع این موضوع همچون دیگر واژگان مطرح در زمینه تصویر و نمایشگر به دو طرف داستان مربوط می شود. این دو طرفه بودن به این معنا است که شما اگر تلویزیون یا مانیتوری دارید که نرخ بروزرسانی آن 60 هرتز است، با فیلمی که با نرخ 120 هرتز یا 240 هرتز فیلم برداری شده هماهنگ نیست. همین مورد خود می تواند دلیلی باشد بر برتری مانیتورها یا نمایشگرهایی که از نرخ بالاتر سود می برند.

اما سالها این موضوع مطرح است که چشم انسان تنها 30 فریم در ثانیه را تشخیص می دهد اما پس از چند سال متوجه شدند که چشم انسان می تواند 60 هرتز را تشخیص دهد. حتی اگر ما این تشخیص را 60 هرتز هم در نظر بگیریم باز هم سوالی در ذهن پدیدار می شود. چه دلیلی دارد که تولیدگنندگان نمایشگرهایی با نرخ بالاتر از 60 هرتز می سازند؟. حتی می دانید که با کمی جستجو می توان مانیتورهایی با نرخ 240 هرتز هم در بازار پیدا کنیم.

در بازی چطور؟

شاید استفاده از نمایشگرهای 144 هرتز یا 240 هرتز در صنعت تلویزیون خیلی چشمگیر نباشد. در زمان تماشای فیلم مطمئن باشید پنلی با نرخ بروزرسانی 60 هرتز کاملاً ایده آل و فوق العاده است اما در صنعت بازی این طور نیست.

شاید چشم انسان بیشتر از 60 هرتز را تشخیص ندهد اما در بازی ها حتی کوچکترین برتری هم می تواند موجب برنده شدن شما خصوصا در بازی های چند نفره باشد. در بازی ها به دلیل تفاوت در نرخ فریم در ثانیه یا FPS شاهد برتری مانیتورهای 144 هرتز یا 120 هرتز نسبت به 60 هرتز هستیم. به نوعی زمانی که نرخ فریم در ثانیه شما با استفاده از سخت افزارهای قوی بیشتر از 60 فریم در ثانیه باشد، اگر از مانیتوری با نرخ بروزرسانی تصویر 60 هرتز استفاده کنید با برش تصویر روبرو می شوید.

در بازی هایی مانند شبیه ساز رانندگی، بازی های اول شخص مانند بتلفیلد یا نمونه هایی از این قبیل می توانند در مانیتورهایی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز یا 144 هرتز نسبت به مانیتورهای 60 هرتز عملکردی بهتر داشته باشند و گیمرها هم در این نوع مانیتورها واکنشی سریع تر دارند. البته بهتر است برای خرید، مانیتورهای 240 هرتز را از یاد ببرید زیرا با وجود مانیتورهایی با نرخ بروزرسانی تصویر 144 هرتز، دلیلی برای خرید این نوع مانیتورها آن هم با مبلغ بیشتر وجود ندارد.

شاید محققان بگویند چشم بیشتر از 60 هرتز را تشخیص نمی دهد اما چرا پس از روزها کار کردن با مانیتور 144 هرتز، روبروی یک مانیتور 60 هرتز که می نشینید تفاوت را احساس می کنید؟ آیا بهتر نیست محققان نظریاتشان را تغییر دهند؟

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

1 دیدگاه

بصیری بهمن 12, 1397 - 5:04 ب.ظ
خیلی عالی بود
دیدگاه بگذارید