تکنولوژی نوظهور شارژرهای بی‌سیم Qi2

استاندارد شارژ بی‌سیم Qi در سال 2008 معرفی شد و اگرچه در سال‌های پس از آن چندین بهبود کوچک در استاندارد انجام شد، اما این Qi2 بود که بزرگترین گام به جلو در شارژ بی‌سیم Qi محسوب شد. Qi2 نسل جدید شارژ بی‌سیم است که در ژانویه 2023 معرفی شد و هدف آن افزایش کارایی انرژی و سازگاری با لوازم جانبی مختلف است. شارژرهای بی‌سیم به دلیل حذف نیاز به وصل و جدا کردن گوشی از شارژر و کاهش خطر پر شدن پورت‌ها از گرد و غبار یا آب، روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. با این حال، این روش نیز مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند، مانند عدم شارژ گوشی در صورت قرار نگرفتن صحیح سطوح مسئول شارژ روی یکدیگر. Qi2 یک شارژر بی‌سیم جدید است که به هدف حل این مشکلات و رسیدن به سطح بعدی تکنولوژی شارژر بی‌سیم ایجاد شده است.

Qi2 با استفاده از تراز مغناطیسی و فرکانس متفاوت، شارژ سریع 15 واتی را برای گوشی‌های سازگار فراهم می‌کند. مغناطیس‌ها به دستگاه و شارژر کمک می‌کنند تا به درستی تراز شوند و باعث افزایش کارایی و کاهش زمان شارژ ‌شوند. Qi2 قابلیت پشتیبانی از شارژ چند دستگاه به طور همزمان، و همچنین شارژ از طریق کاورهای ضخیم و اشیاء فلزی را دارد. این تکنولوژی توسط WPC توسعه داده شده است و انتظار می‌رود به استاندارد صنعتی شارژ بی‌سیم تبدیل شود.

 Qi2سریع‌تر، ایمن‌تر، سازگارتر و پایدارتر از هر استاندارد شارژ بی‌سیم دیگری است. Qi2 تا 15 وات شارژ می‌دهد، این در حالی است که Qi از 5 تا 15 وات شارژ می‌دهد. این بدان معناست که می‌توانید در نصف زمان یا کمتر، شارژ کاملی را بدست آورید. Qi2 باعث کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در منابع نیز می‌شود، زیرا شارژرهای بی‌سیم عمر بیشتری دارند و نیاز به تعویض مداوم آن‌ها ندارید. در حال حاضر، سری iPhone 15 تنها مجموعه‌ای از گوشی‌های سازگار با Qi2 هستند. با این حال، انتظار می‌رود که گوشی‌های اندرویدی نیز به زودی این راه را پیش بگیرند و Qi2 برای تولیدکنندگان اندرویدی در دسترس باشد. تا آن زمان، کاربران باید با شارژرهای قدیمی Qi یا کابل‌های بلند و بی‌نظم کار کنند.

در طول نمایشگاه IFA 2023، شرکت Anker مجموعه‌ای از شارژرهای بی‌سیم Qi2، پاور بانک و پد‌های مغناطیسی بی‌سیم را معرفی کرد که همگی از طریق استاندارد Qi2 شارژ بی‌سیم مغناطیسی 15 واتی را پشتیبانی می‌کنند. طبق بیانیه شرکت Anker، این محصولات جدید MagGo اولین محصولات سازگار با Qi2 در بازار خواهند بود. اپل همچنین تأیید کرده است که سری آیفون 15 از Qi2 پشتیبانی خواهد کرد. متأسفانه، شایعات متعددی نشان می‌دهد که گوگل پیکسل 8، از پشتیبانی Qi2 پشتیبانی نمی‌کند و به این معنی است که صاحبان پیکسل باید کمی صبر کنند تا از این فناوری بهره‌مند شوند.

ممکن است تاکنون متوجه شده باشید که بین استاندارد Qi2 و فناوری MagSafe اختصاصی اپل که در آیفون 12 در سال 2020 معرفی شد، شباهت‌هایی وجود دارد. این به دلیل دست داشتن اپل در شکل دادن استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2 است. به گفته WPC، اپل پایه‌های استاندارد Qi2 را بر اساس فناوری MagSafe خود با همکاری گروه‌های مختلفی که در حوزه فناوری نیروی مغناطیسی کار می‌کنند فراهم کرده است.

در حال حاضر، شناختن گوشی‌های هوشمندی که استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2 را پشتیبانی می‌کنند، کمی دشوار است. اپل تأیید کرده است که سری آیفون 15 این تکنولوژی را پشتیبانی خواهد کرد. همانطور که پیشتر گفته شد، احتمالاً پیکسل 8 از پشتیبانی Qi2 پشتیبانی نمی‌کند، اما ما نمی‌توانیم کاملاً این ادعا را تأیید کنیم. برخلاف استاندارد شارژ بی‌سیم Qi که چند سالی طول کشید تا شکل بگیرد، WPC تأیید کرده است که گوشی‌های هوشمند و شارژرهای سازگار با Qi2 تا پایان سال 2023 در دسترس خواهند بود. با این حال، هنوز هیچ خبر رسمی از گوشی‌های هوشمندی که از این تکنولوژی بهره‌مند خواهند شد، وجود ندارد. احتمالاً در طول زمان، گوشی‌های هوشمند پرچمدار بیشتری از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، Oppo و گوگل با این قابلیت در دسترس خواهند بود.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد