خنک سازی پردازنده Core i9 اینتل با 4 کیلوگرم مس

خنک سازی پردازنده Core i9 اینتل با 4 کیلوگرم مس

خنک سازی پردازنده Core i9 در دو نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل به شدت دشوار بوده و بسیاری از ایر کولر ها و واتر کولر ها در این زمینه نا موفق عمل کرده اند. با این حال یک کاربر در وب سایت Reddit تصویری از خنک سازی پردازنده ای از سری Core i9 اینتل توسط یک برج مسی منتشر کرده است.

برج خنک کننده دارای ساختار دایره ای شکل بوده و در مرکز آن چند حفره به منظور برون رفت حرارت قرار گرفته است. در پروسه خنک سازی پردازنده Core i9 هیچ فن یا جریان هوای کمکی مورد استفاده قرار نگرفته و برج خنک کننده ساخته شده از آلیاژ مس خالص به واسطه خمیر سیلیکون به سطح CPU متصل شده است.

خنک کننده عجیب و کاملا بی صدای ساخته شده، وزنی در حدود 4 کیلوگرم یا 8 پوند دارد و به صورت عمودی روی سطح پردازنده قرار گرفته است. نتیجه این کار نیز در عمل بسیار رضایت بخش بوده و در حالت بیکاری، دمای متوسط 35 درجه و در حالت بارگذاری کامل نیز دمای 80 درجه سانتی گراد به ثبت رسید.

 

دمای 80 درجه سانتی گراد پس از گذشت 5 تا 10 ثانیه از بیکار شدن هسته های پردازشی CPU به شدت کاهش یافته و در برخی موارد نیز به 27 درجه سانتی گراد رسیده است. پردازنده های خانواده Alder Lake و Raptor Lake به دلیل برخورداری از تعداد هسته های بیشتر و ساختار ناهمگن فرکانس و تعداد هسته ها، توان حرارتی بسیار بالایی دارند و همین موضوع، خنک سازی آنها را دشوار کرده است.

شرکت های تولید کننده خنک کننده نیز محصولات بسیاری را با قابلیت پشتیبانی از محصولات سوکت LGA 1700 اینتل به بازار عرضه کردند، اما بسیاری از آنها در کاهش دمای پردازنده Core i9 این دو خانواده ناموفق عمل کردند. هر چند استفاده از یک خنک کننده بدون فن و بدون استفاده از کولانت برای کاهش دمای پردازنده های قدرتمند نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل، بسیار عجیب به نظر می رسد، اما یک کاربر در این زمینه به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

به نظر می رسد که تست های پایداری با افزایش فرکانس و تعداد هسته های فعال، فقط به مدت 15 دقیقه ادامه یافته و در صورتی که این روند به مدت طولانی در یک رندرگیری سنگین ادامه پیدا کند، دمای پردازنده غیر قابل کنترل خواهد بود. کاربر مورد نظر نیز اطلاعات چندانی در خصوص بنچمارک های مورد استفاده و نحوه اندازه گیری دما منتشر نکرده است.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !