درایور انویدیا با پشتیبانی از DXR برای کارت گرافیک های پاسکال منتشر شد

انویدیا مدتی قبل اعلام کرد که برای کارت گرافیک های پاسکال هم پشتیبانی DXR یا DirectX Raytracing را فعال می کند. اکنون با درایور جدید انویدیا نسخه 425.31 این امکان میسر شده است.

خبر خوش انویدیا در GTC 2019 : فعال شدن DXR ray tracing برای GTX 10 و GTX 16

مجهز کردن کارت گرافیک های پاسکال از GTX 1060 با حافظه تصویری 6 گیگابایت تا GTX 1080 Ti به فناوری DXR باعث می شود تا دارندگان پاسکال های قدیمی هم به ویژگی های رندرینگ مانند انعکاس طبیعی تر، سایه، بازتاب های پیشرفته و روشنایی بیشتر محیط پیرامون مجهز شوند.

ویژگی های مختلف Raytracing در بازی ها و بنچمارک ها

در حال حاضر محاسبات ویژگی Raytracing در کارت گرافیک های پاسکال بجای پردازش اجزای تخصصی مانند هسته های RT و تانسور، از طریق شیدرها و هسته های CUDA امکان پذیر شده است. البته این محاسبات به دلیل نبود اجزای تخصصی در کارت گرافیک های پاسکال GTX 10، بار بیشتری را بروی هسته های CUDA پردازنده گرافیکی انداخته و باعث می شود بار کاری بیشتری را در این کارت ها شاهد باشیم.

 

هرچند باید به این نکته هم اشاره کنیم که تراشه های گرافیکی GTX 16 تورینگ با وجود نبود هسته های RT، پشتیبانی DXR را در عمل نسبت به پایکال ها بهتر انجام می دهند. این ویژگی در کارت گرافیک های GTX 16 با توجه به بار پردازشی هسته های CUDA، با همکاری اجزای تخصصی تری نسبت به پاسکال های GTX 10 صورت می گیرد.

با این که شاید وجود DXR در کارت گرافیک های پاسکال خوشحال کننده باشد اما برای به دست آوردن فریم های بیشتر از 30 فریم در ثانیه در رزولوشن 1440 پیکسل، تنها باید از کارت گرافیک های GTX 1080 و GTX 1080 Ti استفاده کنید. در صورت فعال بودن این فناوری کارت های پاسکال به مراتب ضعیف تر از کارت گرافیک های تورینگ RTX 20 هستند.

پست های مرتبط

انویدیا احتمالاً از حافظه GDDR7 شرکت سامسونگ در خط تولید کارت‌گرافیک‌های GeForce RTX 50 سری Blackwell استفاده کند

کارت گرافیک گیمینگ RTX 5070 Ti سری Blackwell انویدیا احتمالاً 8960 هسته داشته باشد

شرکت انویدیا تا پایان سال 2024 موجودی انواع پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 4070 را به اتمام می‌رساند