دوران کارت گرافیک 4 گیگابایتی به پایان رسید: اثبات تاثیر حافظه گرافیکی توسط AMD

دوران کارت گرافیک 4 گیگابایتی به پایان رسید: اثبات تاثیر حافظه گرافیکی توسط AMD

کمپانی AMD آخرین نسل از کارت گرافیک 4 گیگابایتی را با ارائه RX 5500XT سپری می کند و با توجه به برنامه ریزی این شرکت بزرگ، در نسل های آینده اثری از کارت گرافیک با حافظه کمتر از 8 گیگابایت مشاهده نخواهید کرد. کارت گرافیک Radeon RX 5500XT دارای دو مدل مجهز به 4 گیگابایت و 8 گیگابایت حافظه گرافیکی است و AMD با بررسی این دو در بازی های مختلف، تاثیر حافظه بیشتر را به اثبات رسانده است.

در سال های نه چندان دور شرکت های تولید کننده، اقدام به عرضه دو مدل از یک محصول مجهز به 2 و 4 گیگابایت حافظه گرافیکی می کردند و با توجه به محدودیت های موجود در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، تفاوتی میان عملکرد کارت گرافیک 4 گیگابایتی با نسخه دارای حافظه کمتر مشاهده نمی شد.

در حال حاضر اما محدودیت های سخت افزاری و نرم افزاری به خوبی برطرف شده اند و حتی کنسول های نسل هشتم که حدود 8 سال از عرضه آنها می گذرد نیز به 8 گیگابایت حافظه مجهزند و این میزان در کنسول های بازی نسل نهم به 16 گیگابایت افزایش خواهد یافت. به این ترتیب خریداری یک کارت گرافیک دارای 4 گیگابایت حافظه نمی تواند انتخاب مناسبی برای یک سیستم گیمینگ به شمار آید.

با این وجود بسیاری از کاربران به دلیل محدودیت بودجه، خریداری یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی را در دستور کار قرار می دهند. کمپانی AMD با بررسی دو نسخه 4 و 8 گیگابایتی از کارت گرافیک RX 5500XT نشان داده که تاثیر حافظه گرافیکی بیشتر در بازی ها به چه میزان است. ای ام دی بالاترین تنظیمات گرافیکی را در بازی های مختلف و با استفاده از وضوح تصویر 1080P اعمال کرده و در سیستم تست نیز شاهد حضور پردازنده AMD RYZEN 5 3600X به همراه 16 گیگابایت حافظه رم با فرکانس 3200 مگاهرتز هستیم.

اولین بازی مورد تست، بازی Borderlands 3 بود که کارت گرافیک 4 گیگابایتی RX 5500XT به میزان 12 درصد ضعیف تر از نسخه 8 گیگابایتی عمل کرده است. در بازی Call Of Duty: Modern Warfare نیز نسخه 8 گیگابایتی به میزان قابل توجه 22 درصد بهتر عمل کرده و در بازی Forza Horizon 4 نیز عملکرد آن 18 درصد بهتر بوده است.

در بازی Ghost Recon Breakpoint نیز نسخه 8 گیگابایتی نسبت به کارت گرافیک 4 گیگابایتی RX 5500XT به میزان 20 درصد بهتر عمل کرده و در بازی Wolfenstein II: The New Colossus نیز 24 درصد نرخ فریم بهتر توسط نسخه 8 گیگابایتی به ثبت رسیده است. با این ترتیب و با توجه به نیاز بیشتر بازی ها و کاربران به حافظه گرافیکی، می توان پیش بینی کرد که سال 2020 آخرین قدم های کارت گرافیک های دارای 4 گیگابایت حافظه در بازار به شمار می رود.

پست های مرتبط

مشتریان TSMC با افزایش قیمت تراشه‌های 3 نانومتری در ازای یک شرط موافقت کردند

اپل قرار گرفتن فروشگاه Epic Games را در اپ‌استور کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید کرد

اطلاعات شخصی چندین مشتری ZOTAC به بیرون درز کرد !