راهنمای خرید مودم روتر بی سیم ADSL

در روزگاری نه چندان دور، داشتن مودم ADSL در خانه بسیار لاکچری بود و کشیده شدن بحث به سرعت و حجم سرویس نیز بسیاری را خون به جگر می کرد. با روی کار آمدن و فراگیر شدن سرویس های ارتباطی متعدد مانند 3G/4G/4G+ و LTE/TD-LTE سرویس های ADSL به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و در حال پذیرفتن شکست بودند. اما در نهایت با تغییراتی که در تعرفه ها و حجم های  قابل ارائه رخ داد، بار دیگر کاربران به سمت ADSL هجوم آوردند و در این راه پر تلاطم، داشتن یک مودم روتر خوب، برگ برنده کاربران به شمار می آمد.

زمانی که دلار آمریکا پشیزی ارزش نداشت! قیمت مودم های ADSL بسیار ارزان و ناچیز بود، اما در حال حاضر با افزایش ارزش دلار و ممنوعیت های واردات و ترخیص کالا، برای خریداری یک مودم روتر باید هزینه سنگینی بپردازید. از این رو تصمیم داریم تا شما را با فناوری های موجود در مودم روتر ها آشنا سازیم تا با توجه به بودجه خود، بهترین مودم روتر را خریداری کنید. البته در انتهای راهنمای خرید، چند محصول خوب را به شما پیشنهاد می دهیم.

آنتن: مقوله آنتن در مودم های ADSL مبحثی چند وجهی است که در این مقاله به تمام آنها می پردازیم. موضوع اول به تعداد آنتن ها ارتباط دارد. مودم ها بر اساس سرعت انتقال اطلاعات و استاندارد ارتباطی خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مودم های دارای شبکه ارتباطی بی سیم در اکثر موارد از نوع تک آنتن با سرعت 150 مگابیت در ثانیه و نوع دو آنتن با سرعت 300 مگابیت در ثانیه تشکیل می شوند. نمونه های محدودی با تعداد آنتن و سرعت انتقال اطلاعات بیشتر نیز وجود دارند که به تعداد بسیار محدود و با قیمت های سرسام آور در بازار یافت می شوند. این مودم روتر ها برای کاربرد خانگی به هیچ وجه به صرفه نیستند و در بهترین حالت برای کسب و کارهای کوچک (ادارات با تعداد دستگاه محدود، گیم نت و کافی نت های کوچک) توصیه می شوند. اگر در خانه شما تعداد محدودی دستگاه بی سیم به مودم روتر متصل می شوند، خودتان را درگیر تعداد آنتن بیشتر نکنید. قدرت آنتن مورد مهمی برای پوشش فضای وسیع تر به شمار می رود و اگر قدرت آنتن مودم روتر شما 5 دسی بل باشد، می توان گفت که فضایی در حدود 100 متر به خوبی پشتیبانی می شود. البته برای پوشش این فضا و حتی وسعیت بیشتر باید به محل قرار گیری مودم روتر و جهت آنتن برای متمرکز کردن امواج دقت کنید. قابلیت جداسازی آنتن در دراز مدت می تواند ویژگی مثبتی به شمار آید و حتی می توانید محدوده تحت پوشش امواج بی سیم مودم را افزایش دهید. یکی از فناوری های کاربردی در آنتن های به کار رفته در مودم روتر های ADSL، تکنولوژی Omni Directional است که امروزه در بسیاری از تجهیزات دیجیتالی از جمله گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری به عنوان یک الگو در ارسال امواج بی سیم شناخته می شود که به صورت 360 درجه فعالیت می کند. در حقیقت فناوری Omni به مودم روتر کمک می کند تا امواج وایرلس را در تمامی بخش های منزل یا محل کار شما ارسال کند و احتمال وجود نقطه کور به حداقل برسد. اگر با وجود نقطه کور مشکل دارید، وجود فناوری Omni Directional روی مودم روتر انتخابی شما، بهترین راه حل برای برطرف سازی این مشکل است.

استاندارد شبکه بی سیم: شبکه ارتباطی بی سیم استاندارد های متنوعی در شاخه 802.11 دارند که نسخه مرسوم آن سری N و نسخه های پیشرفته آن در سری AC دسته بندی می شوند. نسخه های سری N به صورت دو بانده 2.4  و 5 گیگاهرتزی به انتقال اطلاعات می پردازند و در نسخه های سری AC نیز تک باند 5 گیگاهرتز فعالیت می کند. در جدول زیر می توانید مقایسه ای ساده از باند های ارتباطی 2.4 و 5 گیگاهرتز را مشاهده کنید.

همانطور که در جدول مشاهده کردید، تنها نقطه برتری باند 5 گیگاهرتزی، در پهنای باند انتقال اطلاعات است. به این صورت حجم اطلاعات بیشتری در باند 5 گیگاهرتز منتقل می شود و در حالت شبکه ارتباطی میان چند دستگاه، حجم اطلاعات بیشتری منتقل می شود. قابلیت دیگری که در استاندارد AC ارائه می شود، فناوری MU-MIMO است که قابلیت اتصال چند کاربر با سرعت و پهنای باند اختصاصی را فراهم می سازد. همچنین Channel Width در استاندارد AC شامل محدوده های 20/40/80/80-80/160 مگاهرتز می شود که در مقایسه با دو پهنای کانال 20 و 40 مگاهرتزی سری N، توانایی بیشتری برای مدیریت کاربران ارائه می دهد.

پورت ها: وجود پورت های متنوع ارتباطی روی مودم روتر ها به طور معمول برای کاربران خانگی چندان اهمیت ندارد، به خصوص اگر مودم روتر شما وایرلس بوده و ارتباط با تجهیزات مختلف نیز از همین طریق صورت پذیرد. اما در موارد بسیاری، وجود چند پورت شبکه RJ-45 و حتی پورت USB برای کاربران از اهمیت فراوانی برخوردار است. تداخل میان فرستنده و گیرنده در شبکه بی سیم امری اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل در موارد حساس، اتصال سیمی به عنوان گزینه جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد. پورت USB که در مودم روتر های جدید از نسخه 3 آن استفاده می شود، امکانات لازم برای اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی میان کاربران متصل به شبکه را بر عهده دارد. با اتصال یک فلش مموری یا هارد دیسک پرتابل می توانید فضای ذخیره سازی را در دسترس کاربران شبکه قرار دهید، به این صورت تمامی فایل های مورد نیاز به آسانی تحت شبکه تبادل می شود. پورت WAN نیز در برخی از مودم روتر ها مشاهده می شود و البته پورت RJ-11 به عنوان ورودی ADSL از خط تلفن به عنوان عضو ضروری مودم روتر های ADSL باید اعلام حضور کند.

امنیت: در شبکه های بی سیم، امنیت به عنوان مهم ترین رکن ارتباط با تجهیزات هوشمند به شمار می رود و برند های تولید کننده تجهیزات شبکه در این زمینه راهکار های متعددی ارائه می دهند. اما به طور معمول اکثر مودم روتر های وایرلس به امکانات مناسبی برای مدیریت ارتباط دستگاه های مختلف مجهزند. رمز گذاری روی شبکه بی سیم کوچکترین وظیفه امنیتی به شمار می رود و نوع استاندارد رمز گذاری است که اهمیت فراوانی دارد. استاندارد WPA به عنوان یک الگوریتم رمز گذاری شبکه های بی سیم، اکنون نسل سوم خود را تجربه می کند و مودم روتر ها از نسل های مختلف WPA پشتیبانی می کنند. نسل سوم WPA جدیدترین نسخه از رمز گذاری شبکه بی سیم است که در ژانویه سال 2018 معرفی شده است. این استاندارد دو نوع Personal با رمز گذاری 128 بیتی و Enterprise با رمز گذاری 192 بیتی دارد. از ویژگی های مهم WPA3 می توان به راه اندازی شبکه بی سیم ایمن بدون نیاز به رابط صفحه نمایش و جلوگیری از به کار گرفتن رمز عبور های آسان اشاره کرد. ویژگی WPS نیز با لحاظ کردن یک کلید سخت افزاری روی مودم روتر، امکان اشتراک گذاری آسان رمز عبور شبکه وایرلس با تجهیزات هوشمندی که از ویژگی WPS پشتیبانی می کنند را فراهم می سازد. فیلتر کردن مک آدرس و آی پی تجهیزات هوشمند نیز راهکار دیگریست که توسط مودم روتر های بی سیم پشتیبانی می شوند. برای فعال سازی دو ویژگی یاد شده، به تنظیمات بخش Wireless مودم روتر خود توجه کنید.

کیفیت سرویس (QoS): داده ها به صورت Packet یا بسته هایی از سوی سرور های ارائه دهنده سرویس به وب سایت ها در دسترس کاربران قرار می گیرند، اولویت بندی ترافیک بسته ها و تفکیک آنها توسط QoS صورت می گیرد. در مودم های ADSL سه روش برای پیاده سازی QoS وجود دارد که شامل کنترل بر اساس Mac Address کارت شبکه، IP اختصاصی دستگاه و پورت های مودم روتر وجود دارد. ویژگی کیفیت سرویس، کاربرد اصلی خود را در روتر ها و سوئیچ ها نشان می دهند، جایی که شما به عنوان ادمین شبکه می توانید اولویت تخصیص پهنای باند را روی موارد مانند صدا، تصویر، فایل، اینترنت و … تنظیم کنید.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS