سامسونگ حداقل دو سال از اپل در بخش فناوری تراشه عقب‌تر است

شرکت سامسونگ در حال آماده‌سازی تراشه‌های 3 نانومتری برای پرچمداران بعدی خود است و انتظار می‌رود تولید انبوه این تراشه‌ها در نیمه دوم سال 2024 آغاز شود. ورود سامسونگ به فضای فناوری 3 نانومتری می‌تواند به سلطه اپل پایان دهد، اما این شرکت هنوز چیزهای زیادی برای اثبات قبل از نتیجه‌گیری دارد. بر اساس گزارش‌های اخیر، سامسونگ در زمینه فناوری تراشه حداقل دو سال از اپل عقب‌‌تر است.

بر اساس گزارش دیجی‌تایمز، شرکت سامسونگ تراشه‌های اگزینوس 3 نانومتری را در اواخر امسال برای نسل بعدی گوشی‌های پرچمدار خود تولید خواهد کرد. این شرکت با تراشه‌های سری A سال گذشته اپل که بر اساس معماری 3 نانومتری ساخته شده بودند، رقابت خواهد کرد. اولین سری که تراشه‌های جدید اگزینوس 3 نانومتری را دریافت می‌کند، سری گلکسی اس 25 خواهد بود که آیفون را از نظر عملکرد محاسباتی و گرافیکی به چالش می‌کشد.

منابع صنعتی نشان می‌دهند که شرکت سامسونگ پردازنده‌های اپلیکیشن 3 نانومتری یا AP‌های خود را با نام رمز Solomon در سال 2025 معرفی خواهد کرد. بخش System LSI این شرکت قبلاً معماری تراشه‌ها را در اوایل سال 2024 تکمیل کرده بود و احتمالاً به زودی به بخش صنایع نیمه‌رسانا انتقال بیابد. تراشه‌های جدید اگزینوس 3 نانومتری از فرآیند GAA یا Gate-All-Around استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از تراشه‌های Exynos 2400 فعلی این شرکت در سری گلکسی S24 برتری داشته باشند.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، تراشه‌های 3 نانومتری اگزینوس تا پایان سال 2024 با سری گلکسی اس 25 همراه می‌شوند. می‌توان حدس زد که شرکت سامسونگ در مورد سیلیکون سفارشی خود حداقل دو سال از اپل عقب‌تر است. این شرکت اولین تراشه‌های 3 نانومتری خود را در سپتامبر سال 2023 و با معرفی سری آیفون 15 پرو معرفی کرد. اپل امسال هم به همان معماری پایبند خواهد بود، البته با برخی تغییرات لازم برای ارتقای عملکرد به سطح بعدی.

رابطه اپل با TSMC در طول سال‌ها رشد کرده و هر دو شرکت برای فناوری‌های مختلف به یکدیگر متکی بوده‌اند. در حالی که تراشه‌های 3 نانومتری اپل در صنعت گوشی‌های هوشمند پیشرو هستند، این شرکت در حال حاضر کار روی تراشه‌های 2 نانومتری را برای آینده آغاز کرده است. این تراشه‌های جدید احتمالاً عملکرد محاسباتی و گرافیکی پیشرفته‌ای را همراه با پردازش اختصاصی برای ویژگی‌های مولد هوش مصنوعی به ارمغان خواهند آورد.

اپل نه تنها از فناوری 3 نانومتری بر روی تراشه‌های ساخته شده برای آیفون، بلکه برای مک هم استفاده می‌کند. مدت کوتاهی پس از معرفی مدل‌های آیفون 15 پرو توسط اپل، این شرکت میزبان رویداد دیگری هم بود که برای مک‌های مجهز به M3 ،M3 Pro و M3 Max برگزار شد. این شرکت همچنین از نظر عملکرد در بازار لپ‌تاپ پیشرو است. لپ‌تاپ‌هایی که اخیراً معرفی شده‌اند با تراشه‌های Snapdragon X Elite می‌توانند اولین تراشه‌هایی باشند که مستقیماً با سیلیکون سفارشی اپل رقابت می‌کنند.

پست های مرتبط

دلایلی که نباید فعلاً به نسخه بتای iOS 18 به‌روزرسانی کرد

شرکت SMIC به جایگاه سوم در رتبه‌بندی جهانی سازندگان تراشه‌ صعود کرد

دیو برک، مدیر بخش اندروید شرکت گوگل از کار خود کناره‌گیری کرد