لپ تاپ با پردازنده اینتل Core i7 یا AMD Ryzen 7: کدام قوی تر است؟

انتخاب یک لپ تاپ مجهز به پردازنده AMD به جای یک دستگاه با پردازنده اینتل برای بسیاری از کاربران غیر منطقی و عجیب به نظر می رسد و به طور معمول این لپ تاپ ها در بازار داخلی از فروش بسیار پایینی برخوردارند. به طور حتم هر کاربری که اندک اطلاعاتی در خصوص سخت افزار و کانفیگ های مختلف لپ تاپ داشته باشد، تمایل بیشتری به خریداری یک دستگاه مجهز به پردازنده اینتل دارد. عمده دلایل کاربران برای عدم انتخاب پردازنده های AMD شامل قدرت پردازشی کمتر، توان مصرفی بیشتر و قیمت به نسبت برابر و حتی در برخی موارد گران تر نسبت به نمونه های مجهز به پردازنده اینتل عنوان می شود.

اکنون در یک بررسی مبتنی بر بنچمارک های متعدد قصد داریم تا قدرت پردازشی سه لپ تاپ مشابه از نظر مدل و سال سخت ولی متفاوت از نظر پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را مورد آزمایش قرار دهیم. مایکروسافت به تازگی کانفیگ های متعددی از لپ تاپ قدرتمند و گران قیمت Surface 3 را روانه بازار کرده است که شامل مدل های دارای پردازنده مرکزی Ryzen 7، Ryzen 5 و Core i7 می شود.

همین تنوع کانفیگ به جذاب شدن و البته سخت شدن انتخاب مدل مناسب برای کاربران منجر می شود و در این بررسی که بر پایه بنچمارک های شناخته شده است، به این پرسش پاسخ خواهیم داد: کدام پردازنده لپ تاپ قوی تر است؟

ابتدا به معرفی مشخصات دو پردازنده موجود در بررسی می پردازیم که شامل مواردی از جمله تعداد هسته و رشته، حافظه کش، فرکانس پایه و بوست، توان مصرفی و واحد گرافیکی مجتمع می شود.

همانطور که در جدول مشخصات مشاهده کردید، هر دو پردازنده از نظر تعداد هسته و رشته در شرایط برابر قرار دارند اما فرکانس پایه و بوست اینتل کمتر از مقادیر تعیین شده برای AMD Ryzen 7 3780U است. اینتل برای افزایش طول عمر باتری در شرایط بیکاری لپ تاپ و در شرایطی که یک اپلیکیشن سبک مانند پخش کننده موسیقی در حال اجراست، فرکانس پایه پردازنده جدید خود را روی رقم 1.3 گیگاهرتز تنظیم کرده است. در نقطه مقابل اما AMD فرکانس پایه پردازنده خود را 2.3 گیگاهرتز در نظر گرفته که با بهره گیری از فناوری Turbo به رقم قابل توجه 4 گیگاهرتز افزایش می یابد.

در بخش حافظه نهان یا همان Cache همه چیز به سود اینتل پیش می رود، در شرایطی که حافظه کش سطح سوم نماینده اینتل 8 مگابایت بوده و حافظه نهان 4 مگابایتی ای ام دی حرفی برای گفتن ندارد. معماری ریز پردازنده Ice Lake اینتل بر پایه لیتوگرافی 10 نانومتری شکل گرفته و از این حیث در مقایسه با معماری AMD Zen+ با فناوری 12 نانومتری از شرایط بهتری برخوردار است.

اینتل در بخش واحد گرافیکی مجتمع از واحد Iris Plus با فرکانس پایه 300 مگاهرتز و فرکانس بوست 1.1 گیگاهرتز بهره می برد که مشخصات مشابهی با نمونه های پیشین به شمار می رود. اما در نقطه مقابل، ای ام دی با به کارگیری واحد گرافیکی 11 هسته ای RX VEGA 11 مشخصات بهتری در بخش گرافیک داخلی ارائه می دهد.

مشخصات کامل دو لپ تاپ Surface 3 مایکروسافت با پردازنده اینتل و ای ام دی در جدول بالا قابل مشاهده است.

اکنون زمان بررسی دو پردازنده در بنچمارک های متعدد فرا رسیده و در ادامه می توانید نتایج تست ها را مشاهده کنید. حالت Perf نشان دهنده تنظیم لپ تاپ روی حالت Best Preformance در سیستم عامل ویندوز 10 است.

سمت راست: Intel Core i7-1065G7 – سمت چپ: AMD RYZEN 7 3780U

در بخش باتری با وجود اندک توان بیشتر در سرفیس لپ تاپ 3 مجهز به پردازنده Ryzen 7 3780U، اما همانطور که در نتیجه تست مشاهده می کنید، طول عمر باتری لپ تاپ مجهز به پردازنده اینتل بسیار بیشتر از رقیب به ثبت رسیده است.

همانطور که در نتایح بنچمارک ها مشاهده کردید، در تمامی تست ها پردازنده اینتل Core i7-1065G7 برتر از رقیب خود عمل کرده، هر چند در بسیاری از تست ها اختلاف کمی وجود دارد. اگر به نسل گذشته پردازنده های AMD و مقایسه آنها با نمونه های مشابه اینتلی مراجعه کنیم، به این نکته می رسیم که AMD پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و اکنون اختلاف بین محصولات مشابه دو برند به حداقل میزان خود کاهش یافته است.

پست های مرتبط

کدام یخچال برای آشپزخانه شما مناسب است؟

راهنمای خرید بهترین پردازنده های گیمینگ با هر بودجه

با پول گلکسی اس 23 اولترا چه گوشی هایی می توان خرید؟