آشنایی با سخت افزار استفاده شده در پلی استیشن 5

بالاخره ماه از پشت ابر بیرون آمد و دیشب توانستیم پس از ماه ها انتظار طراحی نسل جدید کنسول سونی یعنی پلی استیشن 5 را مشاهده کنیم. همانطور که پیش تر عنوان کردیم این کنسول در دو مدل استاندارد و دیجیتال وارد بازار می شود. حال در نظر داریم در مورد سخت افزار این کنسول محبوب بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

هرچند تا حدی از مشخصات سخت افزاری استفاده شده در پلی استیشن 5 اطلاعاتی در دست بود اما اکنون به بهانه ظاهر شدن طراحی اصلی این کنسول مروری داریم بر آنچه سونی در این کنسول استفاده کرده است.

پردازنده پلی استیشن 5

یکی از مزیت های کنسول های بازی استفاده از سخت افزارهای سفارشی است. سونی برای پلی استیشن 5 از پردازنده سفارشی AMD Zen 2 استفاده کرده است. پردازنده های 8 هسته ای با 16 رشته که از فرکانس کاری متغییر 3.5 گیگاهرتز بهره می برد. این در حالی است که ایکس باکس سری ایکس از پردازنده ای با ساختار مشابه اما فرکانس کاری بیشتر یعنی 3.8 گیگاهرتز استفاده می کند. با نگاهی به فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز کنسول PS4 فرکانس 3.5 گیگاهرتز PS5 را باید یک گام بلند دانست.

پلس استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس
مدل پردازنده  پردازنده سفارشی AMD Zen 2 پردازنده سفارشی AMD Zen 2
تعداد هسته و رشته موازی 8 هسته و 16 رشته موازی 8 هسته و 16 رشته موازی
فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتز متغیر  3.8 گیگاهرتز متغیر

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی و البته سفارشی AMD RDNA 2 بروی برگه عملکردی نزدیک به RTX 2080 دارد. پردازنده های گرافیکی که AMD سخت بروی آن کار کرده است تا در کنسول های جدید عملکردی بسیار بهتری را از خود نشان دهد. با توجه به پشتیبانی از فناوری ray tracing و قدرت عملیاتی بالا، باید شاهد هنرنمایی توسعه دهندگان بازی بروی این کنسول باشیم. پردازنده گرافیکی RNDA Navi استفاده شده در پلی استیشن 5 دارای 36 واحد محاسباتی است و می تواند فرکانس کاری 2.23 گیگاهرتز را ارائه کند. اوج عملکرد محاسباتی این پردازنده گرافیکی برابر با 10.28 ترافلاپ است. البته سبز پوشان، در کنسول ایکس باکس سری ایکس، از پردازنده گرافیکی قدرتمند تری استفاده کرده اند تا در مجموع شاهد قدرت محاسباتی 12 ترافلاپ باشیم.

پلس استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس
پردازنده گرافیکی  AMD RDNA 2 AMD RDNA 2
هسته های محاسباتی 36 هسته محاسباتی  52 هسته محاسباتی 
فرکانس کاری  2.23 گیگاهرتز 1.82 گیگاهرتز
عملکرد محاسباتی 10.28 ترافلاپ 12 ترافلاپ

رم کنسول های جدید

مقدار 16 گیگابایت حافظه تصویری در هر دو کنسول پلس استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس حتی برای سنگین ترین بازی ها هم مناسب است. رم ها از نوع GDDR6 هستند تا سرعت بالا و پهنای باند زیادی را ارئه کنند. اما تفاوت زمانی خود را نشان می دهد که بدانید پهنای باند حافظه ها در کنسول پلی استیشن 5 برابر با 448 گیگابایت در ثانیه است اما کنسول ایکس باکس سری ایکس در 10 گیگابایت حافظه پهنای باند 560 گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهد و در 6 گیگابایت حافظه دیگر، پهنای باند 335 گیگابایت را ارائه می کند.

پلس استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس
مقدار حافظه تصویری 16 گیگابایت 16 گیگابایت
نوع حاظفه GDDR6 GDDR6
 پهنای باند حافظه 448 گیگابایت در ثانیه 10 گیگابایت با سرعت 560 گیگابایت در ثانیه

6 گیگابایت با سرعت 335 گیگابایت در ثانیه

حافظه داخلی و سالیدهای SSD

هر دو کنسول در بخش حافظه داخلی به سالید مجهز شده اند. این ویژگی و کنار گذاشتن هارد درایوها نه تنها سرعت لود بسیار بالایی را به کاربر هدیه می دهد بلکه دست توسعه دهندگان بازی را برای گسترش وسعت بازی ها باز می گذارد. با وجود SSD برخی از داده ها بی نیاز از رم می توانند بارگیری شوند تا بار کاری از دوش رم ها کم شود. کنسول بازی پلی استیشن 5 از 825 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می کند. این در حالی است که ایکس باکس سری ایکس از 1 ترابایت حافظه داخلی استفاده می کند. اما برگ برنده سونی سرعت بالای SSD استفاده شده در پلی استیشن 5 است. محدوده سرعت SSD کنسول PS5 بین 5.5 گیگابایت در ثانیه تا 9 گیگابایت در ثانیه است. در حالی که SSD ایکس باکس سری ایکس سرعتی برابر با 2.4 تا 4.8 گیگابایت در ثانیه دارد.

پلس استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس
حافظه داخلی SSD SSD
ظرفیت 825 گیگابایت 1 ترابایت
سرعت حافظه داخلی 5.5 تا 9 گیگابایت در ثانیه 2.4 تا 4.8 گیگابایت در ثانیه

در مجموع هر دو کنسول پیشرفت های زیادی در بخش سخت افزاری داشته اند. هر چند ساختار کلی ایکس باکس سری ایکس جذاب تر و قدرتمند تر است اما پلی استیشن 5 ساختاری قدرتمند در کنار سازگاری با کنسول های گذشته را هدف خود قرار داده است.

پست های مرتبط

اینتل در میکروکد 0x12B چه مشکلی را هدف قرار داد؟

فضای جهان‌باز بازی Ghost of Yotei ماهیت تکراری‌بودن کمتری نسبت به Ghost of Tsushima دارد

بازی Gran Turismo 7 در پلی‌استیشن 5 پرو از 8K با نرخ 60 فریم پشتیبانی می‌کند