مشخصات کانکتور برق PCIe Gen5 کارت گرافیک با حداکثر توان 600 وات فاش شد

اشتیاق بالای قطعات جدید به بلعیدن انرژی و مشخصاتی که در نسل آینده پردازنده ها و کارت گرافیک ها فاش شده است، نشان از آن دارد که دیگر پاورهایی با توان 650 و 750 وات، جذابیتی برای نسل آینده قطعات ندارد. با این وجود هر قطعه پر مصرف نیاز به مدیریت بهتر در بخش تامین برق دارد که به همین دلیل شرکت های مختلف در تلاش هستند تا مجهز کردن قطعات مختلف به کابل برق و کانکتور PCIe Gen5 را تسریع ببخشند.

همانطور که بارها گفته ایم، نسل آینده کارت گرافیک ها خصوصاً کارت گرافیک های آینده انویدیا RTX 40، کارت های پر مصرفی هستند که نیاز به تامین برق صحیح تنها یکی از دغدغه های این نسل است. برای رسیدن به نسل آینده ارتباطات سخت افزاری یعنی PCIe 5.0 نیاز است تا پردازنده خطوط این نوع ارتباط را پشتیبانی کرده و مادربرد هم برای این خطوط بستر مناسب را فراهم سازد. این دو مورد را اکنون با پردازنده های نسل 12 اینتل و ماربرهای سری 600 اینتل در دسترس داریم اما هنوز هیچ کارت گرافیکی به این رابط مجهز نشده است.


پرچمداران Ada Lovelace خصوصاً RTX 4090 تشنه انرژی هستند


پس از اینکه در سال گذشته بارها خبرهایی در خصوص کارت گرافیک هایی با رابط PCIe 5.0 فاش شد، رومرها یا شایعه پراکنان به کانکتورها و کابل برق PCIe Gen5 هم پرداختند. در واقع نسل آینده کارت گرافیک ها برای ارائه بهتر قدرت پردازشی، نیاز به پهنای باند بیشتر هم دارند که اسلات PCIe 5.0 این باند گسترده را در اختیار کارت ها قرار می دهد. اما مانند همیشه قدرت پردازشی بیشتر نیاز به تامین انرژی بیشتر هم دارد.

کانکتورهای 12 پین PCIe Gen5 که با نام 12VHPWR شناخته می شود، می تواند تا حداکثر 600 وات توان را در اختیار کارت گرافیک ها قرار دهد. این در حالی است که کانکتور 6 پین برق می تواند تا 75 وات و کانکتور 8 پین هم می تواند به تنهایی 150 وات را به سمت کارت هدایت کند. این توان بالای کانکتورهای 12 پین نشان می دهد که به طور مستقیم می توان 4 برابر بیشتر از کانکتورهای 8 پین رایج، جریان برق را به کارت گرافیک داد.

جدا از این موارد کانکتور 12VHPWR فضای مشابه یک کانکتور 8 پین را اشغال می کند. در واقع کانکتورهای 6 پین و 8 پین دارای فاصله 4.2 میلی متر بین هر پایه پین است ولی پایه پین های کانکتور 12 پین PCIe Gen5 تنها 3 میلی متر با هم فاصله دارند. این مورد هم ابعاد کانکتور 12 پین را کوچکتر می کند و هم باعث می شود این کانکتور را نتوان به کانکتورهای رایج متصل کرد.

طبق گفته یکی از رومرها، این کانکتور و کابل های آن دارای پیکربندی های مختلفی از جمله 150 وات، 300 وات، 450 وات و 600 وات است تا نسل آینده کارت گرافیک ها با ارتباط بهتری به فعالیت بپردازند. همچنین گفته می‌شود که کارت‌های گرافیک نسل بعدی انویدیا RTX 40 خانواده Ada Lovelace همگی دارای این کانکتور برق 12+4 پین خواهند بود، اما مشخص نیست که این کانکتور برق مربوط به کارت گرافیک های مرجع یا فاندرادیشن انویدیا است یا کارت های سفارشی هم به این کانکتور مجهر می شوند.

در آخر باید به نکته ای جالب اشاره کنیم. اگر در نوشته های بالا دقت کرده باشید، بجای نوشتن کانکتور 12 پین به “کانکتور برق 12+4” اشاره کرده ام. در واقع کانکتور جدید 12 پین PCIe Gen5 با نام 12VHPWR بجز 12 پین برق 12 ولت 9.2 آمپر، دارای 4 پین ریز در زیر کانکتور است که وظیفه آن انتقال داده بین دستگاه ها است و البته اطمینانی از اتصال صحیح کانکتور به کارت گرافیک.

در حال حاضر شرکت های مختلفی از جمله ایسوس، ام اس آی، گیگابایت و کولرمستر، کانکتورهای 12 پین PCIe Gen5 با نام 12VHPWR را بروی نسل جدید پاورهای خود قرار داده اند و انویدیا هم بجز در نسخه های فاندرادیشن RTX 30 تاکید بسیاری در استفاده از این کانکتور 12 پین بروی RTX 3090 Ti دارد که البته هنوز خبری از این کارت گرافیک نیست.

پست های مرتبط

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !