نمایشگاه CES 2019 : ورک استیشن ProArt PA90 در قالب یک مینی کامپیوتر

مینی کامپیوترها محصولاتی در ابعاد کوچک و مشخصات سخت افزاری ضعیف هستند. این محصولات بیشتر برای فضای کمی که اشغال می کنند مورد توجه کاربران قرار می گیرد. البته این ابعاد کوچک موجب شده تا شرکت های تولید کننده از سخت افزارهایی ضعیف در این محصولات مینیمال استفاده کنند. چنانچه شرکتی بخواهد سخت افزاری قدرتمند را در بدنه کوچک مینی کامپیوترها جای دهد باید به فکر خنک سازی این قطعات پر مصرف و داغ نیز باشد.

اما اخیرا ایسوس در خلال نمایشگاه CES 2019، مینی کامپیوتری را معرفی کرد که در بخش مشخصات سخت افزاری هیچ شباهتی به مینی کامپیوترها ندارد. ایسوس ProArt PA90 را به پردازنده Core i9-9900K مجهز کرده است تا دیگر جای هیچ بحثی در بخش عملیات پردازشی باقی نماند. این پردازنده از معماری ساخت 14 نانومتری بهره می برد و با 8 هسته پردازشی و 16 رشته موازی می تواند فرکانس کاری 3.6 گیگاهرتز را در حالت پایه و فرکانس 5.0 گیگاهرتز را در فرکانس بوست تولید کند. به گفته ایسوس نسل جدید پردازنده های اینتل تا 30 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل 8 پردازنده های اینتل دارد.

البته این تمام ماجرا نیست!. ایسوس برای ProArt PA90 بجای کارت گرافیک، شتاب دهنده گرافیکی Nvidia Quadro P4000 را در نظر گرفته است تا مهندسان، طراحان و تولیدکنندگان محتوا هدف اصلی این مینی ورک استیشن باشند. این شتاب دهنده گرافیکی از 8 گیگابایت رم GDDR5، تعداد 1792 هسته CUDA، رابط حافظه 256 بیتی، پهنای باند 243 گیگابایت در ثانیه و توان حرارتی 105 وات بهره می برد.

مینی کامپیوتر یا بهتر است بگوییم مینی ورک استیشن ProArt PA90 از 4 اسلات SO-DIMM DDR4 استفاده می کند تا در نهایت میزبان 64 گیگابایت رم باشد. در بخش ذخیره سازی هم ایسوس با سالیدهای خشک 2.5 اینچ و اسلات M.2 کاربران را همراهی می کند.

اما در نهایت برای خنک کردن این مینی کامپیوتر، ایسوس از خنک کننده مایع استفاده کرده است تا حرارت تولید شده به خوبی دفع شود. اما اگر دمای پردازنده به بالای 80 درجه سانتی گراد برسد، دریچه های کناری و بالای دستگاه با باز شدن و گسترش زاویه، هوای بیشتری را به سمت هیت سینک ها و سیستم خنک کننده منتقل می کنند.

پست های مرتبط

جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، نظرش را در مورد اتحاد اینتل و AMD برای حفظ معماری x86 بیان کرد

تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM احتمالاً در 40 درصد از تمام نوت‌بوک‌های عرضه شده در سال 2029 به کار برده شوند

گوگل سرانجام آپدیت اندروید 15 را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد