واکنش کانن به فول فریم ها با دوربین EOS R


سونی و دوربین های فول فریم آن به کابوسی برای کانن و نیکون تبدیل شده است. مدتی قبل نیکون از دوربین های بدون آینه فول فریم خود با نام های Z6 و Z7 پرده برداری کرد اما پس از دو هفته کانن هم به جرگه سازندگان دوربین های بدون آینه پیوست. این زنگ خطری است که سونی برای تمام شرکت های تولید کننده دوربین و تجهیزات آن به صدا در آورده است.

کانن EOS R محصول تازه از راه رسیده ای است که از ویژگی های بسیاری بهره می برد. این دوربین فول فریم بدون آینه به یک سنسور 30.3 مگاپیکسل مجهز شده است که البته مانند دیگر اعضای خانواده اش، آینه ای را در روبروی خود نمی بیند. کانن محصول جدید خود را به پردازنده تصویر جدید Digic 8 مجهز کرده است که برای اولین بار در مدل M50 به کار گرفته شد. یکی از نکاتی که با معرفی این دوربین نظرها را به خود جلب کرد، استفاده از 5655 نقطه ی فوکوس در این دوربین است. با این تعداد نقطه ی فوکوس دوربین می تواند پوشش 100 درصد افقی و 88 در صد عمودی را در قاب تصویر داشته باشد که بسیار بیشتر از دوربین های خوش نام در بازار است. تشخیص بیش از 5 هزار نقطه فوکوس در کنار سیستم تشخیص فاز، فوکوس خودکار دوگانه و محدوده کارکرد EV-6 تا EV18، از کانن EOS R یک محصول جذاب ساخته است.

محدوده ایزو در این دوربین برابر با 100 تا 40.000 است و می تواند تصاویر خام 14 بیت را به ثبت رساند. به گفته کانن حداکثر سرعت شاتر و عکاسی پیاپی در EOS R به ترتیب برابر با 1/8000 و 8 فریم در ثانیه است که البته به شاتر الکترونیکی مجهز شده است. عکاسانی که به بهانه صدای شاتر نمی توانند عکاسی از محیط های خاص را انجام دهند، می توانند با استفاده از ویژگی شاتر الکترونیک، عکاسی بی صدا را تجربه کنند.

از نظر طراحی، کانن EOS R با زبان طراحی DSLR بهینه شده اما از نظر ابعاد، سایز کوچک تری از دوربین هایی مانند 5D Mark IV دارد. بدنه فول فریم کانن از جنس منیزیوم است که مقاومت بالایی در شرایط مختلف آب و هوایی دارد. این ابعاد کم در وزن این دوربین هم تاثیر گذاشته و با وزن مناسب 580 گرم برای بدنه بدون باتری و کارت حافظه روبرو هستیم. البته وزن دوربین با باتری و کارت حافظه زیاد تفاوتی با وزن گفته شده ندارد به صورتی که تنها با 660 گرم مواجه می شویم.

نمایشگر چرخان استفاده شده در Canon EOS R با ابعاد 3.15 اینچ از نوع TFT است و از بخش لمسی جدید بهره می برد تا کارکردن با این پنل برای کاربر از نسل های گذشته ساده تر باشد. یک نکته منفی در این دوربین دیده می شود که آن هم نبود درگاه دوم کارت حافظه است. بسیاری از عکاسان و کسانی که به صورت حرفه ای از دوربین ها استفاده می کنند از دو درگاه کارت حافظه استفاده می کنند که در EOS R خبری از آن نیست. البته در بخش اتصالات درگاه HDMI، جک 3.5 میلی متری، بلوتوث و وای فای دیده می شود.

فیلم برداری با این دوربین فول فریم با حداکثر رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه، رزولوشن 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم و 60 فریم در ثانیه و در رزولوشن 720 پیکسل با حداکثر نرخ 120 فریم در ثانیه انجام می شود. برای کاربران که به ویژگی HDR اهمیت می دهند، این دوربین تنها در رزولوشن های 1080 و 720 پیکسل از این ویژگی پشتیبانی می کند.

کانن به همراه معرفی این دوربین فول فریم از چهار لنز 50، 30، 70-28 و 105-24 میلی متری مخصوص ساختار این دوربین پرده برداری کرده است. در کنار این لنز ها، کانن سه آداپتور را برای استفاده از لنز های EF برای این دوربین معرفی کرد. قیمت اعلام شده کانن برای بدنه 2299 دلار و با لنز 105-24 میلی متری 3399 دلار است.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729