پشتیبانی سوکت AM5 از خنک کننده های AM4 / اطلاعاتی دیگر که باید بدانید

جدیدترین پردازنده های AMD با نام Raphael مبتنی بر معماری Zen 4 قرار است بجای سوکت PGA به سوکت LGA مجهز شوند که با نام AM5 شناخته می شود. اما خبر جدیدی که بسیار خوشحال کننده بود، پشتیبانی سوکت AM5 از خنک کننده های سوکت AM4 است که در ادامه به آن می پردازیم.

سوکت AM4 از سال 2017 به مادربردهای AMD راه یافت. سوکتی که بر اساس ساختار PGA پردازنده های مختلفی را به خود دید. شاید یکی از دلایلی که می توان AMD را به خاطر آن ستایش کرد، وجود یک سوکت واحد در کنار نسل های مختلف پردازنده بود که در نهایت باعث افزایش قدرت انتخاب خریداران برای انتخاب نوع مادربرد و پردازنده بر اساس بودجه و نیازهای روزانه می شد. همانطور که می دانید، این سوکت است که نوع اتصال و ساختار پایه خنک کننده پردازنده را مشخص می کند نه مدل پردازنده.

اما مدتی قبل که خبر دسترسی هکرها به سرور شرکت گیگابایت و در خطر بودن 112 گیگابایت از اسناد محرمانه AMD و INTEL و دیگر شرکت ها را منتشر کردیم، این موضوع را هم یاد آور شدیم که در صورت فاش شدن این اسناد، بسیاری از مشخصات محصولات نسل آینده هم ممکن است فاش شود. به نظر می رسد هکرها اطلاعات به دست آورده را به صورت عمومی منتشر کرده اند که پشتیبانی AM5 از خنک کننده AM4 هم یکی از این خبرها است.


سوکت AMD AM5 با ساختار LGA-1718 به تصویر کشیده شد

اطلاعات جدید از سوکت AMD AM5 و اولین تصویر فاش شده از AMD Zen4 Raphael


بر اساس این خبر ساختار پایه های سوکت AM5 که بر اساس LGA 1718 پایه ریزی شده است، قادر است از خنک کننده سوکت AM4 هم پشتیبانی کند که همین موضوع خیال کاربران و تولیدکنندگان خنک کننده را راحت می کند. بر این اساس دیگر نیازی نیست تغییرات ساختاری در خنک کننده به وجود آید تا نسل جدید پردازنده های AMD پشتیبانی شود.

درکنار این اطلاعات، توان حرارتی پردازنده های مختلف خانواده AMD Raphael هم منتشر شده است. به نظر می رسد این سری از پردازنده های AMD با 6 گروه TDP شناخته می شوند. پردازنده های گروه SR1 دارای توان حرارتی 45 وات و 65 وات هستند که نیاز به خنک کننده قدرتمند ندارند. گروه دیگر بر اساس SR2a شناخته می شود که با توان حرارتی 95 وات، می تواند از همان خنک کننده های موجود در جعبه پردازنده های AMD استفاده کند. گروه دیگر با کد رمز SR4 شناخته می شود که دارای توان حرارتی 105 وات هستند ولی همچنان خنک کننده استوک داخل جعبه پردازنده های AMD برای این گروه هم مناسب است. اما پردازنده های دیگر این خانواده با توان حرارتی 120 وات، باید به خنک کننده های بادی ابعاد متوسط با کارایی بالا مجهز شوند. بیشترین توان حرارتی در بین پردازنده های خانواده رافائل، 170 وات است که بر اساس گرمای زیاد و البته قدرت بالا، توصیه شده است به خنک کننده مایع با رادیاتور 280 میلی متری یا 360 میلی متری مجهز شوند.

با این وجود مشخص است که پردازنده های نسل آینده AMD سطح گسترده ای از نیازها را بر طرف می کند. این سری از پردازنده ها قطعا توان حرارتی بالاتری دارند و این موضوع هم نشان دهنده عملکرد بهتر و IPC جذاب تر سری رافائل است.

پست های مرتبط

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد