کارت های مرجع AMD Radeon RX 7900 دارای سنسور دمای محیطی مخفی هستند

کارت گرفیک های مرجع AMD Radeon RX 7000 دارای سنسور دمای محیط هستند تا عملکرد ایده آل از دمای کلی کیس را به کاربر منتقل کند. اینکه این کارت های مرجه به سنسور دمای محیط مخفی مجهز شده اند، مشخص نمی کند که آیا کارت های سفارشی هم از این سنسور بهره می برند یا خیر؟

به گزارش GamersNexus کارت گرافیک های مرجع AMD سری Radeon RX 7900 دارای سنسور مخفی دمای محیط هستند. این سنسور در پشت فن پنهان شده است و به طور موثر به کارت اجازه می دهد تا دمای محیط را در داخل کیس اندازه گیری کند. این ویژگی برای کارت های گرافیکی که دارای فناوری فن های بی حرکت در زمان بارکاری کم یا بی کاری هستند بسیار مفید است.

در گذشته یکی از مشکلات موجود در فناوری بی حرکت ماندن فن ها در زمان بی کاری یا بار کاری کم، این بود که دمای بالای محیط کیس می توانست به تنهایی دمای بخش هایی از کارت گرافیک مانند VRAM را بالا ببرد. از آنجا که کارت های قدیمی به سنسورهای چندگانه مجهز نبودند، تنها در صورت افزایش بار کاری یا بالا رفتن دمای تراشه گرافیکی، فن ها شروع به چرخش می کردند. در این میان مدار قدرت یا VRM یا حافظه های تصویری یا VRAM تنها زمان خنک می شدند که تراشه گرافیکی بیش از حد داغ می شد و فن ها شروع به چرخش می کردند. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، دمای مدار قدرت و حافظه تصویری بیشتر از تراشه گرافیکی است. در صورت نبود سنسور دمای محیط، ممکن بود VRM یا VRAM دچار مشکل یا سوختگی شوند.

اکنون کارت های مرجع Radeon RX 7000 به سنسور دمای محیطی مجهز هستند. این موضوع چند مزیت دارد. اولین نکته آن این است که کاربر می تواند به راحتی دمای محیط کیس خود را ندازه گیری کرده، و در صورت داغ بودن محیط کیس یا فن های اضافه نصب کند و جریان را بهبود بخشد یا قابلیت خاموش بودن فن های کارت گرافیک در زمان بیکاری تراشه گرافیکی را غیر فعال کند تا مشکلی برای دیگر اجزاء کارت به وجود نیاید. نکته دوم این است که با مدیریت نرم افزاری، حتی در صورت داغ نبودن تراشه گرافیکی ولی داغ بودن محیط کیس، می توان چرخش فن ها را تنظیم کرد تا طول عمر کارت افزایش یابد.

همانطور که اشاره شد، مشخص نیست که شرکای تجاری AMD در کارت های سفارشی خود هم این سنسور را به کار می گیرند یا خیر؟ تا کنون تنها کارت TUF ایسوس را به عنوان یکی از کارت های سفارشی RX 7000 دیده ایم و از بقیه مدل ها و برندها فعلاً خبری نیست.

پست های مرتبط

بررسی ویدیویی عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 4070 Ti SUPER

دلایلی که نباید فعلاً به نسخه بتای iOS 18 به‌روزرسانی کرد

شرکت SMIC به جایگاه سوم در رتبه‌بندی جهانی سازندگان تراشه‌ صعود کرد