نسخه جدیدی از PS5 با بدنه باریک‌تر معرفی شد : کنسول جدید یا منبع درآمد جدید؟

بالاخره پس از مدتها گمانه‌زنی، سونی کنسول لاغر‌شده PS5 را به طور رسمی معرفی کرد. بر اساس تجربه نسل‌های قبلی، ما در انتظار یک مدل باریک بودیم اما با معرفی نسخه جدید، شاهد کنسولی هستیم که در هر ابعادی کاهش وزن را تجربه می‌کند اما در نام گذاری آن خبری از SLIM نیست. نسخه باریک‌شده پلی‌استیشن‌5 همچون برادر بزرگتر، در دو مدل دیجیتال و با درایو نوری به بازار عرضه می‌شود.

پلی استیشن 5 باریک‌تر : PS5 Slimmer

با معرفی کنسول پلی‌استیشن‌5 جدید و با نزدیک شدن به عرضه بازی‌های جذابی همچون Marvel’s Spider-Man 2 و دیگر بازی‌ها مانند Alan Wake 2 و Call of Duty: Modern Warfare 3 فصل تازه‌ای از رشد گیمرها را می‌توان شاهد بود. نسخه جدید کنسول سونی با همان مشخصات سخت‌افزاری اما با ظاهری باریک‌تر و کوچکتر، در دو مدل دیجیتال و با درایو نوری به بازار عرضه می‌شود. شاید یکی از جذابیت‌های مشخصاتی این مدل‌های تازه‌از‌راه رسیده، وجود حافظه داخلی SSD با ظرفیت 1 ترابایت است که نسبت به مدل پایه با ظرفیت 825 گیگابایت، افزایش مناسبی را نشان می‌دهد.

مقایسه ابعاد مدل فعلی و جدید

هر دو مدل جدید پلی‌استیشن‌5 با کاهش حجم 30 درصدی روبرو بودن هرچند از این مقدار وزن نسخه دیجیتال 18 درصد کاهش داشته و وزن نسخه کلاسیک با درایو نوری 24 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در بخش سخت‌افزاری تنها تفاوت مدل‌ها در حافظه داخلی است به طوری که پردازنده 8 هسته با 16 رشته AMD Ryzen Zen 2 و تراشه‌گرافیکی RDNA 2 با قدرت محاسباتی 10.3 ترافلاپس و 16 گیگابایت حافظه تصویری، ثابت مانده است. پشتیبانی از Ray Tracing و نمایشگرهایی تا رزولوشن 8K همچنان در این مدل‌ها قابل مشاهده است.

شاید در نگاه اول طراحی نسخه قبلی و جدید شبیه به هم باشد اما با کمی دقت می‌توان چهار پنل مجزا را روی کنسول‌های جدید دید. این پنل‌ها قابل جدا شدن هستند و بر اساس گفته سونی، پنل‌های بالایی براق و پنل‌های پایینی همچنان سفید مات طراحی شده‌اند. یکی از دلایل طراحی مجزای چهار پنل، قابلیت جدا‌سازی و جاگذاری درایو نوری روی کنسول است.

کاستی‌ها و منبع درآمد

سونی از فرصت عرضه مدل کوچکتر و باریکتر PS5 برای افزایش مخفیانه قیمت نسخه دیجیتال استفاده کرد. سونی تصمیم گرفته است که هزینه کلی واحد غیر بلوری را 50 دلار افزایش دهد. این بدان معناست که با حرکت رو‌به‌جلو، دستگاه بدون دیسک (نسخه دیجیتال) از 399.99 دلار اعلامی به 449.99 دلار افزایش خواهد یافت. با این وجود قیمت نسخه دیجیتال 450 دلار و نسخه کلاسیک با درایو نوری 500 دلار است که با وجود کاهش وزن و ثابت ماندن قیمت‌ها، واکنشی جز سکوت نمی‌ماند.

یکی دیگر از ایده‌های سونی برای درآمد‌زایی، فروش جداگانه درایو نوری برای مدل‌های دیجیتال است. با اینکه اختلاف قیمت مدل کلاسیک و دیجیتال اسلیم‌های جدید 50 دلار است، اما جالب است بدانید درایو نوری یا درایو دیسک بلوری Ultra HD به تنهایی 80 دلار قیمت دارد.

همچنین سونی اعلام کرده که PS5 جدید با پایه عمودی عرضه نمی‌شود و باید جداگانه خریداری شود. با توجه به مشخصات رسمی منتشر شده، کنسول باریک شده پلی‌استیشن‌5 تنها با پایه افقی عرضه می‌شود و اگر تمایل به قراردادن کنسول به شکل عمودی دارید، یک پایه عمودی جدید سازگار با تمام کنسول های PS5 ارائه خواهد شد که قیمتی برابر با 30 دلار دارد.

انواع رنگ‌های کاور کنسول PS5 برای مدل جدید از اوایل سال 2024 در دسترس خواهند بود، از جمله رنگ مشکی تمام مات و رنگ‌های Deep Earth Collection در قرمز آتشفشانی، آبی کبالت و نقره‌ای استرلینگ. قیمت کاورهای کنسول PS5 از 54.99 دلار شروع می‌شود.  کاور با رنگ‌های مختلف هم در آینده منتشر خواهد شد.

پست های مرتبط

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024