کوالکام از سه پردازنده میان رده قدرتمند برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد

کوالکام، یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه گوشی های هوشمند اقدام به معرفی سه چیپست میان رده جدید از سری اسنپدراگون 600 و 700 کرده است. در جریان رویداد 2019 Qualcomm AI Day، کوالکام پردازنده های اسنپدارگون 730G، اسنپدراگون 730 و اسنپدراگون 665 را معرفی کرد که هدف از ساخت این پردازنده ها، اضافه کردن ویژگی های جدید به دستگاه های میان رده، ارزشمند و ارزان قیمت است. در ادامه به سراغ مشخصات فنی تراشه های جدید کوالکام میرویم که انتظار میرود تا چند ماه آینده، گوشی های مجهز به آنها در بازار موجود شوند.

از اسنپدراگون 665 شروع میکنیم که قرار است جایگزین اسنپدراگون 660 شود و در گوشی های ارزان قیمت اندرویدی در آینده به کار گرفته شود. در مقایسه با نسل قبلی، تراشه جدید قادر است پردازش های مبتنی بر هوش مصنوعی را دو برابر سریعتر انجام دهد. این مهم به لطف برخورداری از سومین نسل از موتور هوش مصنوعی کوالکام، پردازنده گرافیکی سریعتر Adreno 610 و HVX دوگانه به دست آمده است.

همچنین این تراشه مجهز به سنسور پردازشگر تصویر جدید Spectra 165 است که از نظر عملکرد، تغییر محسوسی نسبت به Spectra 160 موجود در اسنپدراگون 660 نداشته است اما احتمالا این تراشه سازگاری بهتری با هوش مصنوعی نسبت به گذشته دارد. همچنین اسنپدراگون 665 قابلیت پشتیبانی از سیستم دوربین سه گانه را دارد. به گفته کوالکام، این پردازنده 20 درصد سریعتر از نسل قبل خود است و مصرف باتری بهینه تری نیز دارد.

اما اسنپدراگون 730، تراشه جدید 8 نانومتری کوالکام است که ارتقای عملکرد دوبرابری را نسبت به نسل قبل یعنی اسنپدراگون 710 به لطف نسل چهارم موتور هوش مصنوعی کوالکام، تراشه گرافیکی Adreno 618، پردازنده مرکزی Kyro 470 و شتاب دهنده Tensor به خود دیده است. سنسور پردازشگر تصویر این تراشه، مدل Spectra 350 است که با هوش مصنوعی یکپارچه شده و 35 درصد سرعت بیشتری نسبت به هسته های Kyro 360 موجود در اسنپدراگون 710 دارد. همچنین اسنپدراگون 730 از استاندارد وای فای 6 و فناوری کدک aptx کوالکام پشتیبانی میکند.

در نهایت میرسیم به اسنپدراگون 730G که یک پردازنده گیمینگ برای گوشی های هوشمند محسوب میشود و در مقایسه با اسنپدراگون 730، حدودا 15 درصد عملکرد گرافیکی بهتری دارد. همچنین این تراشه قادر به پشتیبانی از نمایشگرهای با کیفیت QHD+ را دارد و ویژگی های مربوط به گیمینگ را  مانند مدیریت تاخیر وای فای، کاهنده فایل های بیهوده و افزونه های ضد تقلب از اسنپدراگون 855 کوالکام به ارث برده است. همچنین این تراشه ویژگی های مهمی مرتبط با تصویر دارد از جمله Cinemagraphs و قابلیت فیلمبرداری صحنه آهسته با کیفیت 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه.

تمامی تراشه های جدید کوالکام از نظر توان پردازشی، هوش مصنوعی و راندمان نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرده اند و نوید دهنده گوشی های هوشمند میان رده با قدرت بیشتر و ارزش خرید بالاتر را به کاربران میدهند.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود