گزارش مالی اپل: ادامه کاهش فروش آیفون‌ها در برابر رشد سرویس‌ها

بالاخره نوبت به اپل رسیده است که به طور عمومی، رویکرد مالی خود را در سه ماهه مالی دوم اعلام کند. کوپرتینویی ها در طول این سه ماه 58 میلیارد دلار درآمد داشته اند که در مقایسه با همین دوره از سال قبل، افت درآمد 5 درصدی را متحمل شده اند. اپل اعلام کرده است بخش سرویس های مهم کمپانی با سهم 11.5 میلیارد دلاری در درآمد کل شرکت، رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

در سمت دیگر، درآمد اپل از فروش آیفون های خود 31.05 میلیارد دلار بوده که به روند کاهشی فروش این دستگاه ها تداوم بخشیده است. با این حال 53 درصد از کل درآمد اپل همچنان از آیفون ها بوده است. فروش کامپیوترهای مک نیز کاهش داشته اما در مقابل فروش آیپد، گجت های پوشیدنی اپل، لوازم جانبی و سرویس های مختلف کمپانی تماما رشد نسبی داشته اند.

تیم کوک مدیرعامل اپل اعلام کرده است که در طول شش سال گذشته، بهترین آمار فروش برای آیپدها ثبت شده است و از عملکرد کمپانی در زمینه سرویس ها، نرم افزارها و سخت افزارهای خلاقانه ابراز رضایت کرده است. وی در ادامه گفته است که در سی امین سال برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان کمپانی، اطلاعات بیشتری را با کاربران و توسعه دهندگان در اختیار خواهد گذاشت. به طور کلی عملکرد اپل در سه ماهه دوم کمی بالاتر از پیش بینی تحلیلگران بوده است. تحلیلگران درآمد 57.4 میلیارد دلاری را برای کمپانی که شامل فروش 30.5 میلیارد دلار آیفون و درآمد 2.37 دلاری به ازای هر سهم را پیش بینی کرده بودند.

سه ماهه مالی دوم که سپری شد برای اپل یک دوره پر اهمیت بود چرا که کوپرتینویی ها از فروش کم آیفون ها در سه ماهه ابتدایی ناامید شده بودند و تیم کوک مجبور به انتشار نامه ای مبنی بر هشدار در مورد فروش نه چندان مناسب در تعطیلات شد چرا که میزان فروش آیفون ها در طول این مدت 15 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده بود. تیم کوک همچنین با اشاره به برنامه تعویض باتری آیفون های قدیمی تر با قیمت ویژه، در مورد اینکه چرا کاربران این روزها با فواصل زمانی طولانی گوشی خود را ارتقا میدهند ابراز نگرانی کرد. اوپراتورهای مهم امریکایی مانند ورایزون و AT&T نیز رکوردهای منفی در این باره ثبت کردند.

با وجود اتفاقات ناخوشآیند برای اپل در ماه ژانویه، ارزش سهام کمپانی بالا رفت تا 300 میلیارد دلار به ارزش کمپانی در بازار افزوده شود. اما چالش جدی برای اپل در چین همچنان ادامه دارد. جایی که اپل قافیه را به برندهای چینی مانند هواوی، شیائومی و غیره که دستگاه های ارزشمند با قیمت پائین تولید میکنند باخته است. در آمد کوپرتینویی ها از بازار چین در سه ماهه دوم 10.2 میلیارد دلار گزارش شده، هر چند به گفته مدیرعامل اپل، وضعیت در چین برای اپل نسبت به گذشته بهتر شده است.

در مورد فروش خوب آیپدها نیز باید گفت آیپد پرو نقش اصلی را در این داستان ایفا کرده که این اتفاق به لطف تخفیف های چشمگیر 100 تا 200 دلاری در خرده فروشی های بزگ صورت گرفته  باعث شده فروش این تبلت پرچمدار افزایش پیدا کند. مواجه بودن با محدودیت هایی در مورد پردازنده نیز علت کاهش فروش کامپیوترهای مک بوده است. با این حال به واسطه رشد سرویس های اپل، توجه سرمایه گذاران وال استریت نیز بیشتر به این قسمت معطوف شده است تا قسمت های سخت افزاری کمپانی. ماه گذشته اپل سرویس های نرم افزاری جدیدی مانند New Plus، Apple Arcade و Apple TV Plus  را معرفی کرد که تیم کوک آنها را صرفا یک ابزار سرگرمی نمیداند. به عقیده وی، اپل تا زمانی که یک محصول کاربردی نباشد وارد بازار نمیکند. برخی از این سرویس ها همزمان با بروزرسانی جدید iOS در کنفرانس توسعه دهندگان اپل که در ما ژوئن برگزار میشود عرضه خواهد شد.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود