اپل اخیراً از سه تراشه M4 خود رونمایی کرد که در این میان M4 Max عملکرد شگفتانگیزی را از خود نشان داد. اخیراً این تراشه در تست تکهستهای Geekbench 6 بالاترین امتیاز را کسب کرد و در آزمایشات چندهستهای هم فاصله قابل توجهی با پردازندههای قدرتمند 24 هستهای Ultra 9 285K و Ryzen 9 9950X ایجاد کرد. اما این پایان ماجرا نیست، چراکه اپل در سال 2025 تراشه قدرتمندتر M4 Ultra را عرضه خواهد کرد.
اپل اکنون در موقعیت بهتری برای رقابت در صنعت گیمینگ قرار دارد، چراکه گفته میشود تراشه M4 Ultra این شرکت 80 هسته گرافیکی خواهد داشت و انتظار میرود نرخ فریم مناسبی در بازیهای AAA ارائه دهد. از طرف دیگر با استفاده از معماری RAM یکپارچه 16 گیگابایتی (اشتراکی بین پردازنده مرکزی و گرافیکی)، بازیسازان به VRAM زیادی دسترسی خواهند داشت تا هم بهبودهای بصری و هم عملکردی را به بازیهای خود بیاورند. به همین خاطر هم نسخه نهایی بازی Cyberpunk 2077 در سال 2025 برای مک عرضه میشود و جالب اینجاست که فناوریهای رهگیری پرتو و تولید فریم هم در این بازی پورتشده گنجانده میشود.
مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ در آخرین خبرنامه Power On خود در مورد تراشههای داخلی اپل بیان کرد که در وضعیت بسیار بهتری برای اجرای بازیهای گرافیکی پرتقاضا قرار دارند، اما قسمت هیجانانگیز آنجایی است که اپل سال 2025 تراشه M4 Ultra و مک پرو را معرفی میکند. جالب اینجاست که مک استودیو به عنوان بخشی از محصولات این خط تولید اشاره شده، اما گورمن در مورد رونمایی از هر دو دستگاه در اواسط سال 2025 صحبت کرده است.
از نظر مشخصات، M4 Ultra احتمالاً دارای تا 32 هسته پردازشی و 80 هسته گرافیکی خواهد بود. تعداد هستههای پرقدرت و کممصرف فعلاً مشخص نیست. وی بیان میکند که تراشه پیش روی اپل، مک پرو را به یکی از قدرتمندترین سیستمهای اصلی در بازار تبدیل خواهد کرد. این غول فناوری همچنین در ساختار قیمتگذاری مدلهای پایه کار فوقالعادهای انجام داده تا دستگاههای خود را برای عموم قابل دسترستر کند.
برای نفوذ به بازار گیمینگ و رقابت با نقشآفرینان بزرگتر، پذیرش گستردهتر مکها و دیگر دستگاهها اهمیت بسیار بالایی دارد، به همین دلیل هم مک مینی M4 پایه از 599 دلار شروع میشود و مکبوک پرو M4 پایه هم از 1599 دلار آغاز میشود. این شرکت همان قیمت نسخههای قبلی را حفظ کرده با اینکه حافظه RAM یکپارچه را در مدلهای ابتدایی خود دو برابر کرده است.
شاید تنها مانعی که برای اپل باقی مانده باشد، قانع کردن بازیسازان برای پورت کردن بازیهای خود به این پلتفرم باشد. کپکام و یوبیسافت قبلاً به این هدف پیوستهاند، اما نیاز به تعداد بیشتری از بازیهای مختلف برای پلیرها وجود دارد تا انگیزهای برای خرید دستگاههای گرانتر پیدا کنند. ما اینجا در بنچیمو اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس با ما همراه باشید!