کوالکام پس از موفقیت چشمگیر در بخش موبایل با پردازندههای Snapdragon X Elite، اکنون آماده ورود قدرتمندتری به بازار رایانههاست. طبق گزارشی از رسانه آلمانی WinFuture، پردازندههای دسکتاپی جدید این شرکت که تحت سری Snapdragon X2 عرضه خواهند شد، از معماری Oryon V3 بهره میبرند و تا 18 هسته پردازشی خواهند داشت. نکته جالب اینجاست که این پردازندهها دارای پیکربندی SiP (System-in-Package) هستند که نشان میدهد کوالکام قصد دارد طراحی متمایزی را ارائه دهد.
ورود کوالکام به بازار پردازندههای دسکتاپ با تمرکز بر قدرت بیشتر
مدتی میشود که کوالکام روی سری پردازندههای دسکتاپی کار میکند. این پروژه با نام Project Glymur شناخته میشود. اطلاعات جدید نشان میدهد که این شرکت قصد دارد تعداد هستههای پردازشی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد که این امر باعث میشود توان پردازشی این تراشهها از پردازندههای لپتاپ کوالکام بسیار بیشتر باشد. علاوه بر این، نکته هیجانانگیز دیگر این است که این شرکت احتمالاً حافظه SSD و رم را در یک بسته واحد ادغام میکند، هرچند هنوز مشخص نیست که این فناوری چگونه پیادهسازی خواهد شد.
ادغام پردازندههای موبایلی و لپتاپی کوالکام در یک خانواده جدید
مشابهترین نمونه SiP در صنعت را میتوان در پردازندههای 3D V-Cache شرکت AMD مشاهده کرد. این شرکت یک حافظه L3 Cache بزرگ را مستقیماً روی چیپ پردازنده قرار داد. گزارشها نشان میدهند که کوالکام در حال آزمایش پردازندهای هست که به طور مستقیم 48 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه SSD را روی همان بسته پردازنده جای داده است. این طراحی احتمالاً باعث بهبود عملکرد و مدیریت حرارتی شود، اما پیچیدگیهای تولید یکی از چالشهای اصلی آن خواهد بود.
Snapdragon X2 Ultra Premium: نسخهای قدرتمندتر در راه است؟
در گزارشهای پیشین، اعلام شده بود که کوالکام پردازندههای دسکتاپی Snapdragon X2 را با سیستم خنککننده یکپارچه (AIO) آزمایش میکند. همچنین گفته میشود که این سری یک نسخه پریمیوم هم خواهد داشت که احتمالاً با نام Snapdragon X2 Ultra Premium معرفی میشود و نشاندهنده آن است که کوالکام قصد دارد بخشهای مختلف بازار را پوشش دهد.
اکنون منتظر اعلامیههای رسمی کوالکام هستیم که انتظار میرود به زودی منتشر شوند. ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید.