امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۴ ساعت : ۰۳:۰۸

سری آیفون 18 اپل از تراشه‌های 2 نانومتری بهره می‌برد

اپل احتمالاً اولین تراشه 2 نانومتری خود را با نام A20 معرفی خواهد کرد و این امکان وجود دارد که مدل پیشرفته‌تری با نام A20 Pro به طور انحصاری برای مدل‌های گران‌قیمت آیفون 18 در نظر گرفته شود.

قبلاً تحلیلگر GF Securities، جف پو، اعلام کرد که مدل‌های 2026 از تراشه‌ای بهره خواهند برد که بر پایه نسل سوم فرآیند 3 نانومتری TSMC تولید انبوه می‌شود. اکنون یک تحلیلگر دیگر فکر می‌کند که ارتقای 2 نانومتری یک سال زودتر عرضه خواهد شد و نحوه بیان او در پست اخیرش نشان می‌دهد که احتمال دارد این تراشه در کل سری آیفون 18 به کار گرفته شود.

مینگ-چی کو، تحلیلگر مؤسسه TF International Securities، در پستی اشاره کرد که تراشه 2 نانومتری اپل در نیمه دوم سال 2026 برای سری آیفون 18 عرضه خواهد شد. قبلاً کو گفته بود که تنها برخی مدل‌ها به این تراشه پیشرفته مجهز خواهند شد، چراکه هزینه‌های تولید آن افزایش یافته است. بر این اساس، احتمال دارد که آیفون 18 پرو و آیفون 18 پرو مکس به طور انحصاری از این سخت‌افزار جدید بهره ببرند، در حالی که مدل‌های ارزان‌تر همچنان از تراشه 3 نانومتری N3P استفاده کنند. با این حال، در پست اخیرش، وی مستقیماً چنین موضوعی را تأیید نکرده و از آنجایی که از واژه «آیفون‌ها» به صورت جمع استفاده کرده، این احتمال بالا می‌رود که A20 با فناوری 2 نانومتری در تمام مدل‌های سری آیفون 18 به کار گرفته شود.

اپل به طور رسمی تایید کرد که مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی، مک مینی بازطراحی‌شده، و آی‌مک 24 اینچی روز دوشنبه هفته آینده رونمایی خواهند شدالبته احتمالاً همچنان تفاوت‌هایی میان مدل‌های مختلف به ویژه در تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی وجود داشته باشد. اپل قبلاً هم این روش را در سری آیفون 16 پیاده‌سازی کرده بود و A18 و A18 Pro برای مدل‌های استاندارد و پرو در نظر گرفته شدند. حتی مدل آیفون 16e هم از تراشه A18 بهره می‌برد اما به دلیل تضعیف (chip-binning) تراشه، پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای دارد، در حالی که مدل استاندارد A18 یک پردازنده گرافیکی پنج‌هسته‌ای دارد. کو احتمالاً به دلیل پیشرفت‌های TSMC در فناوری 2 نانومتری، نسبت به پیشبینی خود اطمینان دارد.

در گزارش‌های قبلی، اعلام شد که تولید آزمایشی TSMC در فناوری لیتوگرافی پیشرفته به نرخ بازدهی 60 درصدی رسیده و کو فکر می‌کند که این میزان اکنون احتمالاً افزایش یافته باشد. این پیشرفت می‌تواند به TSMC کمک کند تا تولید ماهانه ویفرهای 2 نانومتری را افزایش داده و به موقع این تراشه‌ها را به اپل تحویل دهد. انتظار می‌رود که اواخر سال 2025، تراشه‌های A19 و A19 Pro با استفاده از فناوری 3 نانومتری N3P تولید شوند، اما هنوز مشخص نیست که آیا اپل در سال آینده شکاف فناوری را در برابر کوالکام و مدیاتک افزایش خواهد داد یا اینکه این دو شرکت هم از فرآیند 2 نانومتری بهره می‌برند یا خیر.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد آیفون 18 چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *