قبلاً گزارش شده بود که تمام مدلهای آیفون 17 قرار است با 12 گیگابایت رم عرضه شوند، اما این موضوع منوط به این بود که اپل بتواند مشکلات زنجیره تأمین خود را برطرف کند.
متأسفانه به نظر میرسد اپل از پس این مشکل برنیامده، چراکه یک تحلیلگر مشخصات معمولی مدل پایه آیفون 17 را ارائه کرد و آن را ناامیدکننده توصیف کرد. این گوشی قرار نیست تراشه A19 را در خود داشته باشد و اپل ترجیح داده از همان تراشه A18 که در آیفون 16 و 16 پلاس وجود داشت، استفاده کند.
طبق یادداشت تحقیقاتی جف پو، تحلیلگر شرکت GF Securities که توسط وبسایت MacRumors منتشر شده، مدل پایه آیفون 17 از نظر مشخصات سختافزاری نسبت به سه مدل دیگر این خانواده پرچمدار، به شکل محسوسی ضعیفتر خواهد بود. این نسخه رم 8 گیگابایتی مدل قبلی را حفظ میکند و به جای تراشه جدید A19 از تراشه A18 بهره میبرد که نسبت به سایر مدلهای آیفون 17 یک پسرفت بزرگ به حساب میآید.
برای داشتن هر دو ارتقای اصلی — یعنی رم 12 گیگابایتی و تراشه A19 — مشتریان احتمالاً باید به سراغ مدل iPhone 17 Air بروند، چراکه طبق گزارشها، این مدل با تراشه A19 بر پایه فرآیند نسل سوم 3 نانومتری شرکت TSMC تولید میشود و با 12 گیگابایت رم عرضه خواهد شد. نکته جالب ماجرا اینجاست که قبلاً گزارش شده بود فقط مدلهای «Pro» این ارتقای رم را دریافت میکنند. در این مدلها سیستم خنککننده بخار برای کنترل دمای A19 Pro وجود دارد.
احتمال میرود که اپل برای جبران هزینه استفاده از پنل OLED نوع LTPO (که امکان نرخ تازهسازی بالا را فراهم میکند) مجبور به ایجاد چنین فداکاریهایی در مشخصات مدل پایه آیفون 17 شده باشد. البته باید توجه داشت که آیفون 16 توانست در سهماهه اول سال 2025 پرفروشترین گوشی هوشمند جهان شود، بدون آنکه این ویژگی را داشته باشد. بنابراین شاید اپل این تصمیم را به عنوان یک بدهبستان اقتصادی اتخاذ کرده باشد، چراکه پنل LTPO OLED قطعهای گرانقیمت محسوب میشود.
از آنجا که مدل پایه آیفون 17 قرار است در تیراژ میلیونی تولید شود، به نظر میرسد اپل قصد دارد هزینههای ساخت را کاهش دهد. تا زمانی که اپل در ماه سپتامبر به صورت رسمی از سری جدید آیفون رونمایی نکند، نمیتوان با قطعیت چیزی گفت.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد آیفون 17 چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.