یک کمیته دولتی در ژاپن گام بزرگی در زمینه پژوهشهای مربوط به جنین انسانی برداشته و مجوز ایجاد جنینهای انسانی از سلولهای بنیادی را صادر کرده است.
این کمیته تخصصی در حوزه زیستشناسی، استفاده از سلولهای بنیادی موسوم به iPS (سلولهای بنیادی پرتوان القایی) را که از طریق برنامهریزی ژنتیکی سلولهای پوست انسان تولید میشوند، برای ساخت اسپرم و تخمک انسانی مجاز دانسته است. این سلولها میتوانند با هم ترکیب شده و جنین انسانی ایجاد کنند.
استفاده از سلولهای iPS به منظور عبور از چالشهای اخلاقی مربوط به سلولهای بنیادی جنینی انجام میشود؛ چراکه سلولهای بنیادی جنینی از جنینهای بسیار اولیهای بهدست میآیند که معمولاً نتیجه لقاح مصنوعی ناموفق هستند و قابلیت رشد ندارند.
طبق یک الزام ایمنی مهم زیستی، این کمیته تعیین کرده که جنینهای انسانی حاصل از این روش فقط بهمدت 14 روز میتوانند در آزمایشگاه نگهداری شوند، و پس از آن باید از بین بروند.
همچنین، کاشت این جنینهای مشتقشده از سلولهای بنیادی در رحم انسان یا حیوان به طور کامل ممنوع شده است.
تا پیش از این، پژوهشگران فقط تا مرحله تولید پیشمادههای سلولهای اسپرم و تخمک پیش رفته بودند و بهدلیل نبود مقررات رسمی و نگرانی از پیامدهای اخلاقی، از ادامه مسیر پرهیز کرده بودند.
در نتیجه، این مجوز جدید از سوی کمیته زیستاخلاق ژاپن میتواند پژوهشهای مرتبط با درمان ناباروری و بیماریهای ژنتیکی را به طرز چشمگیری پیش ببرد.
شایان ذکر است که دانشمندان پیش از این موفق شدهاند با استفاده از سلولهای بنیادی، موشهایی سالم و بارور بهوجود آورند.
با این حال، پژوهشهای پیشرفته جنینی همواره با انتقادات زیادی مواجه بودهاند. برخی معتقدند اگر این تحقیقات ادامه یابد، ممکن است تولیدمثل انسانی در آینده به ماشینها و جنینهای مصنوعی سپرده شود. این ابزار همین حالا هم برای نگهداری نوزادان نارس در مراحل پیشرفته بارداری استفاده میشود.
به نظر شما، آیا ساخت جنین از سلولهای بنیادی انسانی راهی اخلاقی برای درمان ناباروری و بیماریهای ارثی است؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات بنچیمو با ما در میان بگذارید.