چرا اپل ادعا می کند A13 Bionic قویترین و پرسرعترین پردازنده موبایلی است؟

اپل پس از رونمایی از پرچمداران جدیدش یعنی آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس، ادعا کرد که پردازنده استفاده شده در این گوشی های هوشمند سریعترین پردازنده و پردازنده گرافیکی موبایلی است. پردازنده A13 Bionic جدیدترین پردازنده اپل است که در قلب پرچمداران جدید این شرکت جا گرفته است. اما این پردازنده واقعا قدرتمند است؟

پردازنده 7 نانومتری A13 Bionic بر اساس تقسیم قدرت و کاهش مصرف پایه گذاری شده است. این پردازنده به گفته اپل با دو هسته قدرتمند که تا 20 درصد عملکردی سریعتر و 30 درصد مصرف انرژی کمتری را طلب می کند. این افزایش قدرت تنها برای هسته های قدرتمند این پردازنده نیست. چهار هسته ضعیف تر هم با 20 درصد قدرت بیشتر و 40 درصد مصرف انرژی کمتر، باعث شده تا در مجموع پردازنده A13 Bionic بیش از 1 تریلیون عملیات پردازشی را در هر ثانیه انجام دهد.

افزایش قدرت این بار به پردازنده گرافیکی هم رسیده است. چهار هسته پردازنده گرافیکی استفاده شده در محصولات جدید اپل با 20 درصد سرعت بیشتر در پردازش عملیات گرافیکی و 40 درصد مصرف کمتر، به پردازنده برتر در بین تمام محصولات اپل تبدیل شده است. همپنین اپل از یک واحد عصبی جدید استفاده کرده که به طور خاص برای یادگیری بهتر بهینه شده است. پردازنده عصبی تا 20 درصد سریعتر و 15 درصد انرژی کمتری را نسبت به هم رده های خود ارائه می کند.

شرکت TSMC تراشه جدید را برای اولین بار با لیتوگرافی EUV ساخته است. این تغییرات در پردازنده باعث شده تا ترانریستورهای بیشتر با افزیاش حجم تراکم، عملکرد این پردازنده را تقویت کند و در نهایت کاربر را با مصرف انرژی کمتری روبرو سازد.

گفته می شود این تغییرات در مقایسه با آیفون XR باعث شده تا بیش از یک ساعت به طول عمر باتری افزوده شود و آیفون 11 پرو هم نسبت به آیفون XS تا 4 ساعت باتری بیشتری را برای مصارف روزانه نگه دارد. البته این احتمال وجود دارد که در صورت استفاده اپل از این پردازنده در آیپدها، ما را با عملکرد بهتر و جذاب تر روبرو سازد.

پست های مرتبط

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود