اینتل با پردازنده های Alder Lake-S به سوکت LGA 1700 کوچ می کند

اینتل با پردازنده های Alder Lake به سوکت LGA 1700 کوچ می کند

اینتل به تازگی از پردازنده های جدید Comet Lake بر پایه سوکت LGA 1200 رونمایی کرده، اما برنامه های توسعه در این کمپانی ادامه دارد و پردازنده های Alder Lake-S سبب کوچ اینتل به سوکت LGA 1700 در آینده خواهد شد. اینتل سالهاست که از لیتوگرافی 14 نانومتری برای تولید پردازنده استفاده می کند، اما با معرفی پردازنده های الدر لیک اس و سوکت LGA 1700 شاهد تولید پردازنده های 10 نانومتری توسط اینتل خواهیم بود.

در حالیکه AMD به لیتوگرافی 7 نانومتری در تولید پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی کوچ کرده، اما اینتل همچنان به توانایی هایی فناوری 14 نانومتری اعتقاد دارد و کاربران باید تا زمان رونمایی از پردازنده های Alder Lake-S و سوکت LGA 1700 در انتظار لیتوگرافی 10 نانومتری باقی بمانند.

اینتل از سال 2015 و با معرفی پردازنده های Broadwell به فناوری ساخت 14 نانومتری کوچ کرد و اکنون در سال 2020 نیز محصولات خود را بر پایه همان لیتوگرافی تولید می کند. نسل آینده پردازنده های اینتل که به نام Rocket Lake-S شناخته می شوند نیز از فناوری 14 نانومتری بهره می برند.

طبق برنامه زمانی اینتل، این کمپانی در سال 2021 به معرفی پردازنده های Alder Lake-S بر پایه لیتوگرافی 10 نانومتری و سوکت LGA 1700 خواهد پرداخت و در این خانواده فناوری های جدیدی از جمله PCI Express 4.0 (به صورت بومی) و ماژول های حافظه رم DDR5 در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

پردازنده های 10 نانومتری Alder Lake-S به ترکیبی از هسته های بزرگ و هسته های کوچک و واحد گرافیکی مجتمع از نوع GT1 مجهز خواهند شد که شباهت فراوانی به ساختار SOC های به کار رفته در تجهیزات قابل حمل از جمله گوشی هوشمند دارند. پیش بینی می شود که دو کانفیگ به عنوان اولین محموله از این خانواده با مشخصاتی شامل 8 هسته بزرگ، 8 هسته کوچک و واحد گرافیکی مجتمع با توان مصرفی 80 و 125 وات و یک کافینگ شامل 6 هسته بزرگ و واحد گرافکی مجتمع با توان مصرفی 80 وات تولید شوند.

با توجه به مشکلات متعددی که شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به وجود آورد، بعید نیست که برنامه رونمایی از پردازنده های Alder Lake-S به همراه سوکت LGA 1700 نیز به انتهای سال 2021 و حتی ابتدای سال 2022 منتقل شود. به این ترتیب زمان کوچ اینتل از فناوری ساخت 14 نانومتری به فناوری 10 نانومتری یک سال دیگر به تاخیر می خورد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود