اختصاصی بنچیمو : بررسی گوشی گلکسی نوت 10 پلاس + ویدیو

پرچمداران سامسونگ را باید یکی از مهمترین محصولات در حوزه گوشی های هوشمند دانست که رقابت را در بازار داغ تر می کنند. در بین خانواده اس و نوت سامسونگ، گلکسی نوت از محبوبیت و جذابیت بیشتری برخوردار است. سامسونگ معمولا پس از ساخت پرچمدار سری اس، نوت جدید را با کمی تغییرات اما با اشکالات کمتر و نوآوری های بیشتر روانه بازار می کند. این بار قصد داریم تا گوشی پرچمدار سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس را متفاوت بررسی کنیم.

محصولی خوش نام و جذاب که نه تنها سامسونگ دوستان را مجذوب خود می کند بلکه در صورت انتخاب رنگ Aura Glow، چشم هر بیننده ای را به سمت این پرچمدار می کشاند. گلکسی نوت 10 پلاس به مدت یک هفته همراه ما بود. البته این همراهی با همیشه کمی متفاوت بود. زیرا این بار Note 10 Plus را با خود به مسافرتی یک هفته ای بردیم تا تجربه استفاده از آن را در بیرون از منزل و شرایط دشوار بسنجیم.

رونمایی رسمی سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس / غول ها وارد می شوند

رکورد شکنی صفحه نمایش گلکسی نوت 10 پلاس با کسب امتیاز A پلاس از دیسپلی میت

کالبد شکافی گلکسی نوت 10 پلاس 5G

بدنه

  • بدنه ای با ساختار شیشه و فلز

  • وزن 196 گرم

  • پشتیبانی از استاندارد IP68 (مقاومت در برابر آب در عمق 1.5 متر در مدت 30 دقیقه)

سامسونگ هم مانند دیگر پرچمداران بازار، نوت 10 پلاس را با ساختاری از فلز و شیشه روانه بازار کرده است. پوشش جلو و پشت گوشی از شیشه است و فریم دور گوشی و شاسی آن از آلومینیوم ساخته شده. با برخورد اول کیفیت ساخت و متریال با کیفیت نظر شما را جلب می کند. پرچمداری که به راحتی می تواند در برابر خواسته های لوکس پسند، دل کاربرش را به دست آورد.

طراحی خانواده نوت سامسونگ بر خلاف سری اس، از ساختاری استوار و مردانه سود می برد. طراحی که در آن از گوشه های گرد سری اس خبری نیست و البته با ابعاد بزرگ و وزن نسبتاً سنگین، تکلیف خود را از همان اول روشن می کند. خوشبختانه به لطف سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، دیگر از قرار دادن این سنسور در پشت گوشی و آن هم نزدیک دوربین خبری نیست. سنسور اولتراسونیک همچون گلکسی اس 10 پلاس، در زیر نمیاشگر خانواده نوت 10 هم قرار گرفته است که با عملکرد خوب می تواند شما را راضی کند. البته بهتر است کمی بهینه سازی های نرم افزاری بروی آن صورت گیرد.

در نمای روبرو، نمایشگر تمام صفحه جلوه خاص و نا آشنایی را به این گوشی بخشیده است. نمایی که از جذابیت بصری بالایی برخوردار است و تا مدت ها برای کاربر، مانند روز اول تازگی دارد. نبود دکمه فیزیکی در نمای روبرو، باریک بودن حاشیه دور نمایشگر و همرنگ نبودن این حاشیه با رنگ بدنه گوشی باعث شده تا هارمونی جذابی از ترکیب این موارد شکل گیرد.

پشت گوشی با چینش ستونی لنزها، هماهنگی خوبی را در این بخش ایجاد کرده و نمی توان ایراد خاصی گرفت. اما یکی از مهمترین ویژگی های پشت گوشی، رنگ منحصر به فردی است که در نوت 10 پلاس بررسی شده وجود داشت. رنگی که در صورت انتخاب آن جلوه ویژه ای به این پرچمدار می دهد و در هر ساعت از روز و هر مکانی، رنگی متفاوت را از خود نشان می دهد. البته اگر از رنگ Aura Glow خیلی خوشتان نیامد، می توانید رنگ آبی، سفید یا مشکی را برای نوت 10 پلاس انتخاب کنید.

در بحث ارگونومیک، نوت 10 پلاس هم مانند اس 10 پلاس، حس ناپایداری را در ذهن تقویت می کند. البته نوت 10 پلاس حس ناپایداری کمتری دارد اما در کل ساختار شیشه و فلز، هر محصولی را لغزنده و ناپایدار می کند. هر چند ابعاد نوت 10 پلاس با گوشه های تیز تر، در دست گرفتن این پرچمدار را لذت بخش تر از اس 10 پلاس کرده است. به هر حال با توجه به ساختار گوشی و ابعادی که دارد بهتر است کاوری برای آن تهیه کنید.

در مسافرتی که با همراهی نوت 10 پلاس صورت گرفت، یکی از مشکلات ما در جیب گذاشتن این پرچمدار بود. ابعاد بزرگ و البته گرد نبودن گوشه ها شاید در دست گرفتن نوت 10 پلاس را آسن تر کرده باشد اما در صورت قرارگیری در جیب و عبور از مسیرهای دشوار شما را با مشکل روبرو می سازد.

نمایشگر

  • نمایشگر 6.8 اینچ

  • رزولوشن 1440×3040 پیکسل

  • تراکم 498 پیکسل در هر اینچ

  • پشتیبانی از HDR10 پلاس

سامسونگ اسطوره ساخت نمایشگر است. این شرکت کره ای از اولین عضو خانواده اس، کاری کرد که سطح توقع کاربران و کارشناسان از نمایشگر پرچمداران سامسونگ به بی نهایت رسید. نمایشگر نوت 10 پلاس تا زمان نگارش این مطلب، بهترین نمایشگر استفاده شده در گوشی های هوشمند است. نمایشگری از نوع داینامیک AMOLED که با نمایش مطلق رنگ مشکی، کنتراست بی نهایت را تولید می کند. در این نمایشگر رنگ ها کاملا زنده و جذاب هستند. البته کیفیت بالای این نمایشگر تنها به دلیل نمایش خاص رنگ ها نیست، ساختار این نوع نمایشگرها باعث می شود تا رنگ مشکی با 0 درصد روشنایی و رنگ سفید با روشنایی بیشتر از هر نمایشگر دیگری خود نمایی کند.

نمایشگر نوت 10 پلاس با حداکثر روشنایی استاندارد 410 شمع در متر مربع، حداکثر روشنایی در حالت اتوماتیک و در زیر منبع نوری با 793 شمع در متر مربع و در نهایت با حداکثر روشنایی نقطه ای 1308 شمع در متر مربع، به عنوان برترین نمایشگر استفاده شده بروی گوشی های هوشمند شناخته می شود. البته این تمام ماجرا نیست. نمایشگر نوت 10 پلاس در بحث نمایش رنگ ها می تواند تا 113 درصد در استاندارد DCI-P3 و تا 142 درصد در چرخه رنگی sRGB خود نمایی کند.

رکورد شکنی صفحه نمایش گلکسی نوت 10 پلاس با کسب امتیاز A پلاس از دیسپلی میت

سامسونگ برای بی نهایت نشان دادن نمایشگر، ناچ رایج در صفحه نمایش بسیاری از گوشی ها را نادیده گرفت و همچون گلکسی اس 10 با Infinity-O یکی از جذاب ترین نمایشگرهای استفاده شده بروی اسمارت فون ها را خلق کرده است. نمایشگری که برای استفاده از حداکثر فضای موجود با حفره ای، دوربین سلفی را در دل خود جای داده تا حس بی نهایت بودن به راحتی به بینند القا شود. البته یکی دیگر از دلایل بی نهایت جلوه دادن این نمایشگر، اشغال 91 درصد از پنل جلوی گوشی توسط نمایشگر است.

با تمام ویژگی های مثبت نمایشگر نوت 10 پلاس، می توانیم بگوییم که یکی از بهترین ویژگی های این گوشی موبایل در مسافرت ها، همین نمایشگر بی نظیر آن است.

این نمایشگر دارای رزولوشن 1440×3040 پیکسل است که سامسونگ به صورت پیشفرض رزولوشن آن را بروی 1080×2280 پیکسل یا فول اچ دی پلاس تنظیم کرده است. کم کردن رزولوشن به دلیل مصرف بهینه انرژی و در نهایت طول عمر بیشتر باتری است. البته اگر در موقعیتی قرار گرفتید که حفظ عمر باتری برایتان مهم شد، می توانید رزولوشن را بروی حداقل یا 720×1520 پیکسل هم تنظیم کنید.

کاربران مانند همیشه می توانند فضای رنگی در پرچمداران سامسونگ را تغییر دهند. این بار در گلکسی نوت 10 پلاس فضای رنگ با دو نام Vivid و Natural در دسترس است. حالت Vivid از فضای رنگی DCI-P3 وسیع تری استفاده می کند که در نتیجه رنگ ها شاداب تر، پر رنگ تر و با حداکثر روشنایی بیشتر به نمایش در می آیند. اگر دقت رنگ در عکاسی یا ادیت لحظه ای عکس و فیلم برایتان مهم است پیشنهاد می کنیم از کالیبراسیون دستی استفاده کنید.

آرایش ساب پیکسل ها هم مانند گذشته با چیدمان دو ساب پیکسل سبز در کنار پیکسل آبی و قرمز تصویر سازی را در نمایشگر گلکسی نوت 10 پلاس به عهده دارند.

پوشش نمایشگر در محیط های باز، بازتاب کمی را از محیط اطراف منعکس می کند که در کنار حداکثر روشنایی بالای نمایشگر، نباید مشکلی در کارکردن با نوت 10 پلاس در محیط هایی با نور زیاد به وجود آورد. به لطف استفاده از پنل AMOLED، زاویه دید گسترده در هر زاویه ای میزبان چشم کاربر است. در زوایای تند نه شاهد افت روشنایی هستیم و نه رنگ ها از دقتشان کم می شود.

دوربین

  • دوربین چهار گانه 12+12+16 مگاپیکسل و سنسور TOF

  • زوم اپتیکال دو برابر

  • فیلم برداری اسلوموشن با نرخ 960 فریم در ثانیه

  • دوربین سلفی 10 مگاپیکسل

سامسونگ، گلکسی نوت 10 پلاس را بر خلاف نوت 10 به دوربین چهار گانه مجهز کرده است. نوت 10 پلاس همچون گلکسی اس 10 پلاس در بخش سنسورهای استفاده شده بجز سنسور TOF، دارای مشخصاتی یکسان بروی برگه است. استفاده از سنسور اصلی 12 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.5 تا f/2.4 از نوع 27 میلی متری Dual Pixel ( اس 10 پلاس با گشودگی مشابه، از نوع 26 میلی متری است)، سنسور تله فوتو 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.1 از نوع 52 میل متری (سنسور تله فوتو اس 10 پلاس با گشودگی f/2.4 از نوع 52 میلی متری است) و در نهایت سنسور اولترا واید 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 از نوع 12 میلی متری است. سامسونگ برای بوکه های دقیق تر پس زمینه و عمق سنجی دقیق تر، از سنسور عمق سنج سه بعدی TOF استفاده کرده است.

همانطور که از مشخصات دوربین ها پیداست، سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5 نور بیشتری را از محیط اطراف دریافت می کند. این سنسور خصوصاً برای عکاسی در شب یا نور کم بسیار مناسب است. سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو هم با لنز 52 میلی متری، عملکردی خوبی در زوم دو برابر دارد اما دریافت نور توسط این سنسور با گشودگی دیافراگم f/2.1 نسبت به سنسور اس 10 پلاس با گشودگی دیافراگم f/2.4 تفاوت چندانی ندارد. سنسور سوم به عنوان سنسور اولترا واید نقش خود را با زاویه بازتر ایفا می کند. این سنسور بیشتر مناسب مناطقی است که از نور مناسب برخوردار باشد. با توجه به گشودگی دیافراگم f/2.2، جذب نور توسط این سنسور کم بوده و در محیط های کم نور با نویز زیاد ممکن است شما را دلسرد کند.

با بررسی داده هایی که از دوربین های گلکسی نوت 10 پلاس به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که دقت در نمایش رنگ ها بسیار مناسب است، داینامیک رنج عکس های ثبت شده عالی است اما از دقت در ثبت جزئیات انتظار بیشتری داشتیم. دقت در ثبت جزئیات در محیط هایی با نور مناسب، عالی است اما با کم شدن نور، ثبت جزئیات هم تا حدی کم می شود. به زبان ساده با وجود رقیبانی که از سنسورهای قدرتمند به همراه دقت بالا استفاده می کنند، بهتر بود سامسونگ هم در کنار سنسورهای قدرتمند نوت 10 پلاس، کمی به فکر افزایش دقت در جزئیات بود.

هرچند در گوشی های پرچمدار، این کاربر است که مشخص می کند عکس مورد نظر با چه ابزاری و تنظیماتی ثبت شود. تنظیمات دستی یا حالت پرو، حالت شب و HDR از ویژگی هایی است که با تغییر در آن می توانید تا حد زیادی به نتیجه دلخواه، شما را نزدیک سازد.

برای مشاهده تفاوت عکس ساده در سمت چپ و تصویر HDR در سمت راست می توانید نوار کادر زیر را به سمت چپ یا راست بکشید.

دقت در پردازش صحیح رنگ ها یکی دیگر از مزیت های دوربین گلکسی نوت 10 پلاس است. دقت در نمایش رنگ ها و داینامیک رنج عالی تصاویر ثبت شده را باید یکی از مهمترین مزیت های دوربین گلکسی نوت 10 پلاس دانست. در این بخش نمایش خوب کنتراست، و نمایش صحیح رنگ ها نظر ما را کاملاً جلب کرد.

البته در تصویر کلی بالا به دلیل شناخت چهره توسط هوش مصنوعی و فعال بودن پاکسازی چهره، کمی از دقت جزئیات کاسته شده است. این مورد خصوصاً در نوشته های ریز تصویر مشهود است. پیشنهاد می کنیم برای ثبت جزئیات در تصویر، چهره افراد را در کادر قرار ندهید. دو تصویر زیر مقایسه دقت در ثبت رنگ و داینامیک رنج در گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی اس 10 پلاس را نشان می دهد.

دیگر تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی نوت 10 پلاس

عملکرد دوربین در شب به لطف استفاده از سنسوری 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.5 خوب است اما می توانست بهتر باشد. این جمله را برای گلکسی اس 10 پلاس هم به کار بردیم. به نظر می رسد سامسونگ در نوت 10 و اس 10 بیش از حد به تغییر دیافراگم دل بسته است.

  • چنانچه در شب، محیط اطراف دارای نور مناسب بود، می توانید تنها با عکاسی در حالت عادی عکس خوبی را ثبت کنید.  
  • در صورت نبود نور کافی می توانید از گزینه های نرم افزار دوربین، حالت شب را انتخاب کنید و پس از پردازش چند ثانیه ای تصویری با نور خوب و دقت بالا در جزئیات را ثبت کنید.
  • برای کاربرانی که سر رشته ای از عکاسی دارند و البته زمان بیشتری برای تغییرات در تنظیمات مختلف دارند، بهترین گزینه برای عکاسی در شب حالت پرو است.

مقایسه حالت استادارد نوت 10 پلاس با اس 10 پلاس.

تصویر بالا حالت استاندارد گلکسی نوت 10 پلاس – تصویر پایین حالت استاندارد گلکسی اس 10 پلاس

تصاویر بالا در بدترین شرایط نوری گرفته شده است. زیرا برای ثبت این نوع تصاویر (تاریک شدن و روشن شدن ناگهانی تصویر) سنسور و هوش مصنوعی کاملا گیج شده و پردازش بیشتری برای بهترین نتیجه انجام می دهند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که در شرایط نوری مختلف در شب، عملکرد حالت های مختلف تصویر برداری نتیجه ای متفاوت را در بر دارند. پس بهتر است برای بهترین نتیجه، حالت های مختلف عکاسی را امتحان کنید.

و اما عکاسی با دوربین نوت 10 پلاس در بیرون از شهر و در محیط های کم نور چطور است؟. سنسورهای گلکسی نوت 10 پلاس تمام تلاش خود را می کنند تا در این شرایط عملکرد خوبی را از خود شنان دهند. البته در شرایط کم نور حتی قویترین سنسورها هم به زحمت می توانند تصویری عالی ثبت کنند. برای ثبت عکس در مناطق بیرون شهر حتماً سه پایه همراه خود داشته باشید تا در عکاسی با تنظیمات دستی، بدون کمترین لرزش عکس خوبی را ثبت کنید.

در این شرایط اگر عکاس خوبی باشید می دانید که تغییرات در ایزو، سرعت دیافراگم و گشودگی دیافرگم می تواند نتیجه نهایی را مشخص کند.

در مقایسه زیر دو تصویر در حالت استاندارد در چپ و حالت شب یا نایت مود در سمت راست را مشاهده می کنید. 

دوربین سلفی گلکسی نوت 10 پلاس را همچون گلکسی اس 10، حداقل از نظر طراحی باید متفاوت ترین در بین همرده ها دانست. دوربینی که در دل نمایشگر قرار گرفته است تا با طراحی خاصش باعث ساخت نمایشگر بی نهایت در این محصول شود. سامسونگ، نوت 10 پلاس را به یک سنسور 10 مگاپیکسلی مجهز کرده است. این نوع ساختار بر خلاف اس 10 پلاس که از دو سنسور استفاده می کرد، همچنان از حالت واید در سلفی گرفتن پشتیبانی می کند.

سنسور دوربین قرار گرفته بروی نوت 10 پلاس با دقت 10 مگاپیکسل از نوع 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 است. در عمل، نوت 10 پلاس تنها با یک سنسور 26 میلی متری، گستردگی کادر دوربین اس 10 پلاس با دو سنسور 26 میلی متری و 22 میلی متری را شبیه سازی می کند. زاویه باز یا زاویه بسته در نوت 10 پلاس تنها به وسیله کراپ کردن یا برش عکس ممکن می شود. عملکرد دوربین سلفی نوت 10 پلاس در نور روز و نور کافی بسیار عالی است و احتمالا این موضوع تنها دلیلی است که باعث شده دوربین سلفی این پرچمدار عالی جلوه کند. در نور کم و شب اگر از فلاش مجازی یا نور نمایشگر گوشی استفاده نکنید، عکسی با نویز فراوان نتیجه شات زدن شماست.

بوکه کردن پس زمینه در دوربین سلفی نوت 10 پلاس نتیجه خوبی دارد اما در بعضی مواقع با گیج شدن هوش مصنوعی و البته در صورت شلوغ بودن پس زمینه، نتیجه خوبی را به کاربر ارائه نمی دهد. به راحتی می توانید در تصاویر زیر، دقت در بوکه کردن را مشاهده کنید. همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، دقت در بوکه کردن پس زمینه گاه با مشکل مواجه می شود.

در مقایسه زیر دو تصویر با بوکه و فاقد بوکه را می توانید مشاهده کنید.

فیلم برداری در گلکسی نوت 10 پلاس با سه کیفیت 2160 پیکسل، 1080 پیکسل و 720 پیکسل انجام می شود. از ویژگی های برجسته بخش فیلم برداری می توان به لرزشگیر خوب دوربین اصلی اشاره کرد که در ویدیو قرار گرفته در همین بررسی می توانید مشاهده کنید. کاربرانی که به دنبال ویدیوهای اسلوموشن هستند می توانند بین گزینه 2160 پیکسل با نرخ 60 فریم در ثانیه، 1080 پیکسل با نرخ 240 فریم در ثانیه و 720 پیکسل با نرخ 960 فریم در ثانیه، دو گزینه 240 فریم در ثانیه یا 960 فریم در ثانیه را انتخاب کنند.

 

سخت افزار

  • پردازنده 7 نانومتری اگزینوس 9825

  • پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12

  • مقدار 12 گیگابایت رم

  • حافظه داخلی 256 گیگابایت

سامسونگ خانواده گلکسی نوت 10 را به پردازنده اگزینوس 9825 و اسنپدراگون 855 مجهز کرده است. گلکسی اس 10 هم از پردازنده اسنپدراگون 855 استفاده می کرد اما پردازنده اگزینوس استفاده شده در اس 10 از نوع 9820 بود. البته با توجه به منطقه، پردازنده استفاده شده متفاوت است. بیشتر گوشی های سامسونگ که به ایران وارد می شوند از پردازنده اگزینوس استفاده می کند. قابل ذکر است که نوت 10 پلاس بررسی شده توسط رسانه بنچیمو به پردازنده اگزینوس 9825 مجهز بود.

پردازنده اگزینوس 9825 با فرایند ساخت 7 نانومتری، از عملکرد عالی برخوردار است. این پردازنده با ترکیبی از دو هسته پر قدرت با فرکانس کاری 2.73 گیگاهرتز، دو هسته میانه با فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته ضعیف تر با فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتز فعالیت های پردازشی را انجام می دهد.

پردازنده گرافیکی هم از نوع Mali-G76 MP12 است که نسبت به Mali-G76 MP10 استفاده شده در بعضی از پرچمداران، از بهینه سازی بیشتری سود می برد. پردازنده گرافیکی استفاده شده در اگزینوس 9825 تا 40 درصد عملکرد بهتری را نسبت به اگزینوس 9810 ایجاد می کند. از نظر پردازنده و پردازنده گرافیکی با یکی بهترین گوشی های اندرویدی روبرو هستیم (البته نه همه گوشی ها). در بنچمارک های Geekbench و AnTuTu نوت 10 پلاس سر بلند بیرون آمد اما نکته جالب عملکرد بهتر گلکسی اس 10 پلاس در نرم افزار Geekbench نسبت به نوت 10 پلاس بود. قابل ذکر است که در هر دو تست، رزولوشن تصویر بروی 2280×1080 پیکسل تنظیم شده بود.

حرارت

دمای بدنه و پردازنده گلکسی نوت 10 پلاس به لطف استفاده از خنک کننده بهبود یافته، مناسب است. قبل از تحت فشار قرار دادن پردازنده، حرارت بدنه با 29 درجه سانتی گراد کاملا مناسب ارزیابی شد. با عکاسی و فیلم برداری پیاپی، دمای بدنه خصوصاً در بخش پردازنده و دوربین پشت افزایش یافته تا در نهایت به 37 درجه سانتی گراد رسید. در این مورد به دلیل پردازش تصاویر قبل و بعد از ثبت عکس دمای بدنه افزایش می یابد. اما در تست استرسی که به مدت 13 دقیقه بروی گلکسی نوت 10 پلاس انجام دادیم دمای بدنه به حداکثر 42.6 درجه سانتی گراد رسید.

از تست های حرارتی که در آتلیه بنچیمو بروی گلکسی نوت 10 پلاس انجام شد به این نتیجه رسیدیم که خنک کننده استفاده شده بروی نوت 10 پلاس کاربردی تر از گلکسی اس 10 پلاس است. در نهایت استرس ایجاد شده، دمای بدنه نوت 10 پلاس نسبت به اس 10 پلاس نزدیک به 1 درجه سانتی گراد خنک تر بود. البته این حرارت تنها در صورت انجام استرس های شدید است. در غیر این صورت دمای بدنه نوت 10 پلاس در بیشتر مواقع حرارتی کمتر از 40 درجه سانتی گراد دارد.

و اما نکته دیگر این که مرکز حرارت در نوت 10 پلاس تقریبا در وسط گوشی است اما در گلکسی اس 10 پلاس این حرارت در سمت چپ دستگاه مشاهده می شد.

همانطور که در نمودارهای گرفته شده توسط رسانه بنچیمو مشخص است، با تحت فشار قرار دادن پردازنده و برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، از فرکانس کاری پردازنده کاسته شده تا در نهایت با افت عملکرد پردازنده، دما در حالت پایداری قرار گیرد.

قلم S Pen

  • سبک تر و کوتاه تر

  • افزوده شدن ژیرسکوپ

  • ژست های حرکتی

خانواده گلکسی نوت سامسونگ تنها به واسطه قلم هوشمندی که دارند به محبوبیت بالایی رسیده اند. خانواده ای که با قلم عجین شده اند و یا به زبان ساده نوت است و قلمش. سامسونگ از نوت 9 قلم اس پن را به بلوتوث کم مصرف مجهز کرد تا کار کردن با آن جذاب تر و ویژگی های آن گسترش یابد. اما در نوت 10 این قلم به اوج تکامل خود رسیده است. قلمی که این بار نه تنها از بلوتوث کم مصرف استفاده می کند بلکه به واسطه سنسور ژیرسکوپ، فرم های حرکتی را برای راحتی کاربر در حین کار کردن با گوشی به ویژگی های خود افزوده است.

قلم استفاده شده در نوت 10 با ابعاد 5.8×4.35×105.08 میلی متر، نسبت به قلم نوت 9 با ابعاد 5.7×4.35×106.37 میلی متر، کمی کوتاه تر شده است. وزن قلم در نوت 10 هم نسبت به قلم استفاده شده در نوت 9 کم تر شده. البته با وزنی برابر با 3.04 گرم در نوت 10 و 3.1 گرم در نوت 9، اصلاً نمی توان کم کردن وزن را حس کرد.

ژست های حرکتی که سامسونگ برای قلم اس پن جدید در نظر گرفته، در نرم افزار دوربین، گالری و نرم افزار پخش موسیقی کاربرد دارد. به طور مثال زوم کردن دوربین یا تغییر زاویه دوربین با چرخش قلم در جهت عقربه های ساعت، با حرکت های افقی در نرم افزار گالری به عکس بعدی یا قبلی بروید یا با دوبار فشردن کلید قرار گرفته بروی قلم این کار را انجام دهید و یا با بالا و پایین دادن قلم، صدای پخش کننده موسیقی را زیاد یا کم کنید.

در کنار این ویژگی ها، امکان تبدیل دست خط به نوشته برای اشتراک گذاری یا کپی کردن و نوشتن متن حتی در صورت خاموش بودن نمایشگر همچنان امکان پذیر است. اما سامسونگ با ترکیبی از قلم اس پن، نرم افزار دوربین و سنسور TOF ویژگی دیگری را با نام AR Doodle معرفی کرده است. ویژگی که به کمک قلم در محیط دوربین این امکان را به شما می هد تا با کشیدن طرح های مختلف، به افکار خود جان بخشیده و با حرکت دادن دوربین، طرح های کشیده شده را در محیط اطراف خود حس کنید.

صدا

  • بلندگوهای استریو

  • نبود جک 3.5 میلی متری 

  • هدفون AKG

سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس همچون اس 10 پلاس به بلندگوهای استریو مجهز است. بلندگوی اصلی در زیر گوشی قرار گرفته و اسپیکر مکالمه به عنوان بلندگوی دوم انتخاب شده است. صدای خروجی از بلندگوها، از وسعت بالایی سود می برد. با این که احساس می شود ساختار اسپیکرها مشابه اس 10 پلاس است اما صدای خروجی در گلکسی نوت 10 پلاس تا حدی بهتر است.

متاسفانه دیگر از جک 3.5 میلی متری هدفون خبری نیست. نبود جک 3.5 میلی متری داستانی است که تنها باعث عذاب و عصابانیت دوست داران موسیقی می شود. مطمئناً کسانی که به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال می کنند از هدفون های حرفه ای استفاده می کنند که تمام این هدفون ها به جک 3.5 میلی متری مجهز شده اند.

البته هدفون AKG داخل جعبه هم به لطف بهینه سازی های این شرکت 72 ساله، گزینه ای مناسب برای بسیاری از کاربران است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که محدوده فرکانسی این هدفون برابر با 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است. این هدفون از محدوده داینامیکی خوبی برخوردار است و صدای بیس یا باس عمیق و خوبی را ارائه می کند اما نه به اندازه هدفون های حرفه ای.

برای کاربرانی که مانند نگارنده به اکولایزرهای از پیش تعیین شده دل نمی بندند، اکولایز 9 باند باعث شده تا تنظیمات دلخواه را بروی خروجی صدا در نظر بگیرید. صدای خروجی با نرخ 32 بیت و با فناوری Dolby Atmos کاملاً مناسب ارزیابی می شود. گلکسی نوت 10 پلاس هم مانند دیگر اسمارت فون ها در زمان پخش زنگ تلفن، صدای بلندتری را از خود بخش می کند. این گوشی در زمان پخش موسیقی صدایی با نرخ 74 دسیبل و در زمان پخش ملودی زنگ، صدایی با نرخ 86 دسیبل را پخش می کند.

باتری

  • باتری با ظرفیت 4300 میلی آمپر

  • شارژ معکوس 9 وات

  • شارژر سریع 25 و 45 وات

سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس به عنوان بزرگترین پرچمدار این شرکت کره ای، باید از یک باتری قدرتمند استفاده کند. این پرچمدار از باتری با ظرفیت 4300 میلی آمپر ساعت استفاده می کند. این باتری نسبت به باتری استفاده شده در گلکسی اس 10 پلاس، با ظرفیت 200 میلی آمپر بیشتر، این پرچمدار را همراهی می کند. باتری که می تواند به خوبی این اسمارت فون را در طول روز زنده نگه دارد. البته این ظرفیت تنها برای نوت 10 پلاس است. اگر به فکر خرید نوت 10 هستید نمی توانید بروی ظرفیت 3500 میلی آمپر آن حساب باز کنید.

هرچند این موضوع را باید در نظر داشته باشید که طول عمر باتری بستگی به شرایط استفاده، نور نمایشگر و رزولوشن نمایشگر دارد. در صورت کم کردن نور نمایشگر و تنظیم کردن رزولوشن نمایشگر بروی +HD، می توانید به راحتی در طول روز از گوشی خود استفاده کنید. در طول سفری که با نوت 10 پلاس داشتیم، باتری به خوبی توانست نظر ما را جلب کند. خصوصاً زمانی که باتری به 30 درصد می رسد، به سختی می توان آن را به صفر نزدیک کرد. برای آزمون باتری نور نمایشگر را بروی 20 درصد قرار می دهیم و در وب، تماشای فیلم و پردازش سنگین آن را می سنجیم.

  • استفاده روزمره : بیش از یک روز
  • مکالمه : بیش از یک روز
  • وب گردی : در محدوده 11 ساعت 40 دقیقه 
  • تماشای ویدیو H.264 : در محدوده 16 ساعت و 30 دقیقه
  • تماشای ویدیو 4K : در محدوده 9 ساعت و 20 دقیقه
  • استرس بروی پردازنده با حداکثر روشنایی نمایشگر : در محدوده 3 ساعت و 50 دقیقه

باتری 4300 میلی آمپری گلکسی نوت 10 پلاس احتیاج به شارژر سریع دارد تا بتواند این ظرفیت بالا را در کمترین زمان شارژ کند. سامسونگ بالاخره پرچمدار خود را به شارژر سریع قدرتمند مجهز کرد. خبر خوب این است که نوت 10 پلاس از شارژرهای سریع 25 وات و 45 وات پشتیبانی می کند و اما خبر بد اینکه سامسونگ شارژر 25 وات را در داخل جعبه نوت 10 پلاس قرار داده است. هرچند همین شارژر 25 واتی هم از سرعت بالایی برخوردار است و می تواند در مدت کم، بیشتری بازدهی را نسبت به رقبا ارائه دهد. کاربران در صورت طلب شارژر 45 واتی، باید آن را از بازار جدا تهیه کنند.

شارژ معکوس بی سیم 9 وات یکی دیگر از ویژگی های نوت 10 پلاس است که برای اولین بار در گلکسی اس 10 آن را مشاهده کردیم. با روشن کردن PowerShare می توان گجت هایی که به استاندارد Qi مجهز هستند را شارژ کنید. سرعت شارژ گجت ها در این حالت چندان بالا نیست پس بهتر است تنها برای گجت هایی مانند ساعت هوشمند استفاده شود.

نتیجه

گلکسی نوت 10 پلاس، اوج تکامل محصولات سامسونگ است. با توجه به رقیبانی همچون آیفون 11 پرو، آیفون 11 پرو مکس و میت 30 پرو، کار نوت 10 پلاس سخت می شود اما اگر برند سامسونگ را دوست دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که نوت 10 پلاس گوشی است که می توانند تا سالها شما را از خرید محصولی جدید منصرف کند. اگر قلم اس پن خیلی برایتان جذابیت ندارد می توانید گلکسی اس 10 پلاس را انتخاب کنید که از نظر عملکرد تا حدی مشابه نوت 10 پلاس است. نبود جک 3.5 میلی متری برای کاربرانی مانند نگارنده یک عیب به حساب می آید اما اگر خیلی به این موضوع اهمیتی نمی دهید بهتر است پول را در حساب بانکی خود نگه ندارید و به خرید این محصول فکر کنید.

نمایشگر بزرگ نوت 10 پلاس را تنها باید با کلمه عالی توصیف کرد. نمایشگری که به واقع رقیبی ندارد. این نمایشگر حتی در طول سفر و زیر نور مستقیم آفتاب هم شما را نا امید نمی کند.

پردازنده اگزینوس 9825 با ساختار 7 نانومتری بسیار قدرتمند است و نشان داد که می تواند در بین قدرتمندترین پردازنده های موبایلی قرار گیرد. البته پردازنده های قدرتمند دیگری هم وجود دارند اما این پردازنده تا مدت ها تمام نیازهای کاربری شما را برآورده می سازد.

عملکرد دوربین در روز بسیار عالی است. با دقت در جزئیات، کنتراست خوب و داینامیک رنج بالا می توانید در هر موقعیتی بهترین عکس ها را ثبت کنید. در شب هم به لطف استفاده از حالت عکاسی شب یا حالت پرو می توان عکس های خوبی را ثبت کرد اما خیلی نظر ما را در این بخش جلب نکرد. عملکرد دوربین در شب می توانست بهتر از نتایج به دست آمده باشد و به نوعی بهتر است سامسونگ در پرچمدار بعدی خود کمی بروی این ویژگی تمرکز کند. دوربین سلفی هم مانند دوربین اصلی در روز عملکردی عالی داشت و در شب هم تنها با روشن کردن فلاش به نتیجه مطلوبی دست می یابد. فیلم برداری بسیار خوش درخشید و با لرزشگیر کارآمد اپتیکال نظر ما را جلب کرد.

قلم اس پن جدید، کوتاه تر، سبک تر و هوشمند تر شده و حس یک قلم واقعی را در زمان نوشتن به شما القا می کند. ژست های حرکتی و سنسور ژیرسکوپ هم یکی دیگر از ویژگی های جذاب این قلم است که البته در صورت جدی گرفتن آن توسط توسعه دهندگان نرم افزاری، می توان جذابیت حرکتی این قلم را در نرم افزارهای بیشتری مشاهده کرد.

باتری قدرتمند 4300 میلی آمپر برای این اسمارت فون قدرتمند کاملاً مناسب است. باتری که در صورت استفاده روزمره می تواند نوت 10 پلاس را بیش از 1 روز سرپا نگه دارد. شارژر 25 واتی هم با این که ضعیف تر از شارژر 45 واتی است، اما همچنان گزینه ایده آلی برای شارژ کردن نوت 10 پلاس است.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد