اختصاصی بنچیمو : بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا / ناگفته هایی از غول سامسونگ

سامسونگ پس از خانواده گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 تصمیم گرفت تا این بار با محصولی جذاب تر پا به میدان رقابت بگذارد. محصولی که پس از مدت ها بتواند حس قدرت و خاص بودن را به کاربر منتقل کند. پرچمدار تازه از راه رسیده سامسونگ تا حدی با دیگر پرچمداران این شرکت کره ای متفاوت بود که در نهایت بجای نامگذاری گلکسی اس 11، از گلکسی اس 20 برای تاکید بر متفاوت بودن آن استفاده شد. اما در بین خانواده گلکسی اس 20، قدرتمند ترین و جذاب ترین عضو گلکسی اس 20 اولترا نام دارد. محصولی که در ادامه با بررسی تخصصی آن توسط رسانه بنچیمو همراه هستید.

عکس: جواد مظفری

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا به واقع از دیگر پرچمداران سامسونگ مشخصات بالاتر و جذاب تری دارد. در هر بخش این پرچمدار تازه از راه رسیده اگر نگاهی بیاندازید، با اعداد و ارقام شگفت انگیزی روبرو می شوید. نمایشگر بزرگتر و با کیفیت، پردازنده قدرتمند، رم بالا، دوربین هایی با مگاپیکسل زیاد، باتری بزرگتر و در نهایت کیفیت ساخت مثال زدنی از جمله ویژگی های اس 20 اولترا است.

نگاه کلی

ساختار شیشه و فلز
ابعاد 166.9×76×8.8 میلی متر
وزن 222 گرم
نمایشگر 6.9 اینچ

Dynamic AMOLED 2X

1440×3200 پیکسل

پردازنده  Exynos 990
رم 12 و 16 گیگابایت
حافظه داخلی 128 / 256 / 512 گیگابایت
دوربین چهارگانه 108+48+12 مگاپیکسل به همراه سنسور TOF
دوربین سلفی 40 مگاپیکسل
باتری 5000 میل آمپر ساعت
سیستم عامل اندروید 10.0

با نگاهی به مشخصات بالا به سختی می توان رقیبی سر سخت برای اس 20 اولترا پیدا کرد (البته مشخصات بروی برگه). این پرچمدار در هر بخشی، عملکرد و ویژگی برتری نسبت به نسل قبل خانواده اس و حتی نوت دارد.

جعبه و محتویات

طراحی مستحکم اما تکراری جعبه

کاور موجود در جعبه

هدفون AKG

نبود شارژر 45 وات

جعبه اس 20 اولترا همچون گلکسی اس 10 پلاس و نوت 10 پلاس با رنگ مشکی و نوشته های سفید طراحی و ساخته شده است. جعبه از نظر استحکام بسیار خوب ارزیابی می شود و با گرفتن درب آن، محتویات قرار گرفته در داخل جعبه زیرین به راحتی سقوط نمی کند. البته در بخش طراحی جعبه هیچ مورد جذابی دیده نشده و سامسونگ تمرکز اصلی را بروی نوشته بزرگ S20 و نشان S20 ULTRA 5G گذاشته است.

با باز کردن جعبه و خارج کردن گوشی، می توانید مواردی همچون، شارژر، کابل دو سر USB-C، هدفون AKG، گوشی های سیلیکونی هدفون در سایزهای مختلف، دفترچه راهنما، سوزن درگاه سیم کارت / کارت حافظه و کاور شفاف یا به قول بازاری ها ژله ای را در جعبه اس 20 اولترا مشاهده کنید.

متاسفانه سامسونگ همچنان اعتقادی به قراردادن شارژر قدرتمند در جعبه گوشی ندارد. شارژر موجود در جعبه از نوع 2.77 آمپر 9 ولت است که با ضرب این دو عدد متوجه می شوید که شارژر از نوع 25 واتی یا همان نسخه مشابه در جعبه نوت 10 پلاس است. این در حالی است که اس 20 اولترا از شارژر 45 واتی پشتیبانی کرده تا باتری 5000 میل آمپر ساعتی آن با سرعت بیشتری شارژ شود.

هدفون AKG استفاده شده که نمونه اش را در پرچمداران گذشته سامسونگ دیده بودیم، این بار به پورت USB-C مجهز شده است. این هدفون با ساختار خوب به راحتی در گوش جای گرفته و حتی بر اساس نیاز می توانید گوشی های آن را با سایزهای دیگر قرار گرفته در جعبه تعویض کنید. در بخش خروجی صدای هدفون باید اینطور عنوان کنیم که اگر کاربری حرفه ای هستید و علاقه زیادی به شنیدن موسیقی با بالاترین کیفیت دارید، با اولین استفاده از این هدفون، آن را جمع کرده و تا لحظه فروش گوشی در جعبه نگه داری می کنید. البته در مجموع صدای خروجی خوب است اما نه برای کاربران حرفه ای.

بدنه

  • بدنه ای با ساختار شیشه و فلز

  • وزن 222 گرم

  • طراحی متفاوت با دیگر گلکسی اس های معرفی شده

گلکسی اس 20 اولترا در بخش طراحی از زبان طراحی جدید سامسونگ بهره می برد. طراحی که در آن سنسورهای دوربین در فریمی مربعی شکل یا مستطیلی شکل قرار گرفته اند. البته از نظر طراحی، تمام تولیدکنندگان موبایل در سال 2020 میلادی از این طراحی استفاده می کنند و به نوعی باید بیشتر گوشی های معرفی شده در سال 2020 را شبیه به هم دانست.

در نمای روبروی گلکسی اس 20 اولترا، همچون پرچمداران سال گذشته و میانرده های جدید سامسونگ، با نمایشگر اینفینیتی O همراه هستیم. نمایشگری که دوربین سلفی را در دل خود جای داده است اما برخلاف خانواده سری اس 10، حفره نمایشگر بجای سمت راست، در مرکز نمایشگر قرار گرفته است. این چینش دوربین در نمایشگر مشابه آنچه در نوت 10 دیده ایم است اما در واقع نمای روبرو شباهت بسیاری به گلکسی اس 10 لایت دارد.

هر چند در اس 20 اولترا حاشیه نمایشگر بسیار باریک تر شده اما با طراحی بهبود یافته، کمتر شاهد لمس های ناخواسته در اس 20 اولترا هستیم. این موضوع به دلیل داشتن نمایشگری با انحناء کمتر در لبه ها است. صفحه نمایش 6.9 اینچ اس 20 اولترا، نزدیک به 90 درصد از نمای روبرو را به خود اختصاص داده تا در کنار ابعاد بزرگ، حس بی نهایت بودن را بیشتر منتقل کند. هرچند با چنین ابعادی باید اس 20 اولترا را فبلت بخوانیم نه اسمارتفون. با کمی دقت متوجه می شوید که در نمای روبروی اس 20 اولترا خبری از اسپیکر مکالمه نیست. سامسونگ برای بی نهایت جلوه دادن نمایشگر، اسپیکر مکالمه را با ساختار سنتی حذف کرده و از شیاری باریک و گسترده استفاده کرده است. این شیار در بالای گوشی و بین پوشش شیشه ای و فریم فلزی گوشی قرار گرفته تا شما را مدت ها برای پیدا کردن اسپیکر دوم سرگرم کند.

اما پشت گوشی متفاوت ترین طراحی را نسبت به دیگر پرچمداران سامسونگ دارد. فریم مستطیلی شکل دوربین با ابعاد بزرگ، موردی است که در بسیاری از گوشی های هوشمند سال 2020 مشاهده می شود. این زبان طراحی به کنتراست بصری پشت گوشی کمک بسیار می کند اما این موضوع تا حدی به ضرر اس 20 اولترا تمام شده است. فریم دوربین اس 20 اولترا بیش از حد از بدنه بیرون است. این موضوع چه در کارهای روزمره و چه در استفاده در شرایط سخت، ممکن است شما را به دردسر بیاندازد. بجز افزایش ضربه های احتمالی به فریم دوربین، کار کردن با اس 20 اولترا در سطوح صاف به اعصابی فولادی نیاز دارد. اگر سامسونگ این فریم را در مرکز گوشی قرار می داد، با عدم تعادل گوشی در زمان کار کردن بروی سطوح صاف روبرو نبودیم. اما به هر حال اگر با دقت بیشتری به سنسورهای استفاده شده نگاه کنید، متوجه می شوید که سامسونگ چاره ای نداشته جز طراحی فریمی با این ضخامت.

در واقع سنسور 48 مگاپیکسل پریسکوپ تله فوتو از سنسور بزرگ 1.2 اینچ استفاده می کند. نوع کارکرد سنسور پریسکوپ به نوعی است که سازنده باید این سنور را عمود بر عرض گوشی قرار دهد. نور پس از رد شدن از آینه زاویه ای 90 درجه به خود گرفته و پس از رد شدن از لنز های مختلف به سنسور تابیده می شود. همین موضوع باعث شده تا زوم اپتیکال را در بدنه ای نسبتاً باریک تجربه کنیم. به همین دلیل است که اس 20 اولترا از فریم ضخیم دوربین استفاده می کند.

اما نکته جالبی در مورد اس 20 اولترا، رنگ بندی ضعیف آن در بازار است. خریداران اس 20 اولترا تنها باید بین دو رنگ مشکی کیهانی و خاکستری کیهانی یک رنگ را انتخاب کنند. اس 20 اولترا بررسی شده توسط رسانه بنچیمو از نوع Cosmic Grey یا خاکستری است.

با جستجو در فریم دور گوشی می توان پورت USB-C میکروفون و اسپیکر اصلی گوشی را در پایین فریم، میکروفون دوم و اسلات هیبریدی سیم کارت و کارت حافظه در بالای فریم و دکمه کنترل حجم صدا و دکمه ترکیبی پاور (دکمه پاور نیست در واقع) را در سمت راست فریم مشاهده کرد. خوشبختانه سامسونگ کمی به کاربران توجه کرده و دکمه های فیزیکی گوشی را در یک سمت (سمت راست) و در جایگاهی درست قرار داده است. لازم به ذکر است که بروی فریم دور گوشی در مجموع 5 آنتن مخابراتی هم قرار گرفته است.

در مجموع کیفیت ساخت اس 20 اولترا بسیار عالی است و نمی توان کوچکترین ایرادی از متریال استفاده شده و نوع ساختار آن گرفت. همچنین سامسونگ برای دوام بیشتر گوشی در نمای روبرو و پشت از پوشش گوریلا گلس 6 استفاده کرده است. ابعاد بدنه هم با وجود نمایشگر 6.9 اینچ مناسب است اما با وزن 222 گرم، در واقع با یکی از سنگین ترین پرچمداران بازار روبرو هستیم (البته بعد از آیفون 11 پرو مکس). با چنین توضیحاتی لازم به گفتن نیست که نمی توانید با یک دست به راحتی با اس 20 اولترا کار کنید.

نظر نویسنده در مورد طراحی

کیفیت ساخت گلکسی اس 20 اولترا بسیار عالی است. در بخش طراحی با وجود بزرگ بودن نمایشگر همه موارد خوب است اما فریم دوربین بیرون از بدنه، ممکن است کاربر را با مشکل روبرو سازد. دکمه ها در جای خوبی قرار گرفته اند و تنها مشکل اس 20 اولترا در این بخش نبود جک 3.5 میلی متری صدا است.

نمایشگر

  • نمایشگر 6.9 اینچ از نوع Dynamic AMOLED 2X

  • رزولوشن 1440×3200 پیکسل

  • تراکم 511 پیکسل در هر اینچ

  • پشتیبانی از HDR10 پلاس

  • تازه سازی تصویر 120 هرتز

نمایشگر یکی از مهمترین فاکتورهای یک گوشی پرچمدار است. نمایشگر خوب در واقع باعث  می شود تا شما در عکاسی، کار با نرم افزارهای مختلف، بازی کردن و حتی زیر نور خورشید بهترین نتیجه را به همراه داشته باشید. اس 20 اولترا به عنوان گل سر سبد سامسونگ، اکنون به بهترین نمایشگر این شرکت مجهز شده است. نمایشگری که در هر بخشی حرفی برای گفتن دارد. نمایشگر بزرگ، کیفیت عالی، رزلوشن بالا، نهایت روشنایی بالا و نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز باعث شد تا نمایشگر گلکسی اس 20 پلاس به عنوان برترین نمایشگر استفاده شده در گوشی های هوشمند شناخته شود.


بهترین صفحه نمایش گوشی های هوشمند جهان در دستان سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا


سامسونگ در پرچمداران خود از داینامیک امولد استفاده می کند و در دیگر محصولات خود از سوپر امولد پلاس، سوپر امولد یا امولد استفاده می کند. واژه 2X هم در نامگذاری نمایشگر اس 20 اولترا به نرخ تازه سازی 120 هرتز یا دو برابر دیگر پرچمداران این شرکت کره ای اشاره دارد.

نمایشگرهای OLED روز به روز در حال پیشرفت هستند و سامسونگ به عنوان پرچمدار ساخت این نوع نمایشگر برای گوشی های هوشمند، به خوبی می داند که بهبود ساختار سخت افزاری نمایشگر می تواند عملکرد کلی آن را بالا ببرد. نمایشگر OLED اس 20 اولترا از آرایه ساب پیکسل “دو پیکسل سبز، یک پیکسل قرمز و یک پیکسل آبی” تشکیل شده است. در این آرایه پیکسل ها، پیکسل های سبز کوچکتر از پیکسل آبی و قرمز هستند و البته پسکل قرمز هم از پیکسل آبی کوچک تر است. این نوع ساختار مانند بیشتر نمایشگرهای OLED در اس 20 اولترا هم خودنمایی می کند که در اصل با نام چینش PenTile شناخته می شود. در این نوع نمایشگرها هر پیکسل به صورت مستقل از طریق الکتریسیته برای انتشار نور فعالیت می کند. البته لازم به ذکر است که در این چینش، پیکسل ها با فاصله بیشتری از انواع نمایشگر LCD قرار می گیرند. همین موضوع باعث شده تا طول عمر نمایشگرهای OLED بیشتر از انواع LED شوند.

در واقع تنها در نمایشگرهای OLED است که هر پیکسل می تواند قدرت را در دست گیرد و نقش مهمی در دقت رنگ، کنتراست و یکنواختی نور نمایشگر داشته باشد. نمایشگرهای OLED نسبت به دیگر نمایشگرها بسیار باریک تر و سبک تر هستند و بر اساس نوع ساختار این نوع نمایشگرها دیگر نیازی به حاشیه های اضافه برای بک لایت و انتشار نور نیست. همچنین تولیدکنندگان با دست باز می توانند این نمایشگرها را منحنی یا قابل انعطاف بسازند. زمان پاسخگویی بالا، زاویه دید عالی و مصرف انرژی کمتر از دیگر ویژگی های این نوع نمایشگرها هستند. لازم به ذکر است خودمختار بودن هر پیسکل در نمایشگر OLED باعث می شود تا کنتراست به بی نهایت برسد. کنتراست در واقع به تفاوت روشن ترین رنگ سفید و تاریک ترین رنگ مشکی اشاره دارد و برای اندازه گیری آن نهایت روشنایی رنگ سفید را باید بر نهایت روشنایی رنگ مشکی تقسیم کرد. پیکسل ها در نمایشگر OLED در زمان نمایش رنگ مشکی کاملا خاموش می شوند و به همین دلیل است که نمی توان میزان کنتراست این نمایشگرها را مشخص کرد پس در نتیجه کنتراست آن را بی نهایت اعلام می کنیم.

اس 20 اولترا در بین پرچمداران سامسونگ بزرگترین نمایشگر را دارد. ابعاد 6.9 اینچ با رزولوشن 1440×3200 پیکسل به همراه نسبت تصویر 20:9 و تراکم پیکسل 511 پیکسل در هر اینچ قطعاً برای یک پرچمدار طبیعی است. اما مهمترین وجه تمایز اس 20 اولترا نسبت به گلکسی اس 10 و پرچمداران گذشته سامسونگ، وجود نمایش 120 هرتز است. نرخ تازه سازی 120 هرتز اس 20 اولترا تنها بروی رزولوشن +FHD و +HD قابلیت فعال شدن دارد. در واقع شما یا باید رزولوشن تصویر عالی را انتخابی کنید یا نرخ تازه سازی 120 هرتز را. اس 20 اولترا به صورت پیشفرض بروی 60 هرتز تنظیم شده است پس برای فعال شدن نرخ 120 هرتز بهتر است دست به کار شوید.

اما نکته که کمتر به آن اشاره شده است این است که نمایشگر اس 20 اولترا به نرخ واکنش به لمس 240 هرتز مجهز شده است. در دنیای گوشی های هوشمند تنها دو رقیب گیمینگ توان رقابت با اس 20 اولترا را در بخش نرخ لمس 240 هرتز دارند. با این وجود دیگر از لمس های اشتباهی خبری نیست و می توانید با دقت تمام هر بخشی مورد نظر را حتی با ریزترین ابعاد در نمایشگر لمس کنید.

حال نوبت بنچیمو است تا راستی آزمایی خود را بروی نرخ تازه سازی اس 20 اولترا آزمایش کند. برای این آزمایش دو ویدیو با نرخ 30 فریم در ثانیه و 120 فریم در ثانیه را پخش کرده و در نهایت با اسلوموشن 240 فریم در ثانیه این آزمایش را ضبط کرده ایم. لازم به ذکر است که ویدیو زیر اسلوموشن است و تنها برای درک بهتر نرخ تازه سازی 120 هرتز گرفته شده است.

 

اما به این ویدیو بسنده نکرده و به اعداد دقیق تر در بخش نرخ تازه سازی تصویر احتیاج داشتیم. در نهایت زمانی که نمایشگر اس 20 اولترا بروی 60 هرتز تنظیم بود به عدد دقیق 60.192 هرتز دست یافتیم و با فعال کردن نرخ 120 هرتز به عدد 120.404 هرتز دست یافتیم.

این بار نوبت زمان پاسخگویی تصویر است. پاسخگویی تصویر اگر زیاد باشد با تصاویر کند و محو روبرو هستیم. برای ثبت بهترین زمان پاسخگویی باید در انتظار ثبت عددی نزدیک به صفر باشیم که البته چنین عددی غیر ممکن است. لازم به ذکر است که زمان پاسخگویی تصویر را با میلی ثانیه نشان می دهند. گلکسی اس 20 اولترا در آزمایش بنچیمو توانست به صورت میانگین به عدد 2.4 میلی ثانیه دست یابد. این عدد از بسیاری از گوشی های هوشمند و حتی پرچمداران بهتر است. پس با این وجود عاشقان بازی کردن، با اس 20 اولترا به اوج هیجان می رسند. البته زمانی که تصاویر بهینه شده برای زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه را در نمایشگر اس 20 اولترا پخش کردیم به عدد 4.8 میلی ثانیه تا 10 میلی ثانیه دست یافتیم. هرچند در این وضعیت هم عملکرد اس 20 اولترا بهتر از دیگر پرچمداران بازار است اما در این آزمون از این روش استفاده نمی شود.

آزمون دیگری که بنچیمو بروی گلکسی اس 20 اولترا انجام داد، تست زاویه دید نمایشگر است. با اینکه اکثر تولیدکنندگان زاویه دید 178 درجه را برای محصولاتشان عنوان می کنند اما در واقع با زوایای تند تر از 45 درجه کیفیت تصویر افت کرده و رنگ ها و کنتراست ضعیف می شوند. زاویه اعلام شده توسط تولید کنندگان تنها به منظور مشخص بودن تصویر در آن زاویه است نه کیفیت بالای تصویر. در نمایشگرهای OLED زاویه دید در بهترین شرایط قرار دارد. در اس 20 اولترا حتی در زوایه های شدید هم زاویه دید بسیار خوب بود و تنها کمی شدت روشنایی و دمای رنگ تغییر کرد (تمایل به رنگ های سرد).

اما نهایت روشنایی گلکسی اس 20 اولترا چنان جذاب است که به سختی میتوان رقیبی نزدیک برای آن پیدا کرد. سنسور تشخیص نور محیط در اس 20 اولترا عملکردی سریع دارد و هیچگاه شما را نا امید نمی کند. کار کردن با اس 20 اولترا در زیر نور خورشید و فضای باز بسیار عالی است به طوری که می توانید مدیریت کاملی بروی محتوای نمایشگر داشته باشید. در آتلیه بنچیمو با دستگاه X-Rite توانستیم نهایت روشنایی 784 نیت را ثبت کنیم. البته زمانی که منبع نور قدرتمندی را روبروی سنسور تشخیص نور محیط قرار دادیم، این میزان به راحتی به بیش از 1100 نیت هم رسید. نکته جالب در مورد سنسور تشخیص نور محیط اس 20 اولترا این است که حتی در صورت خاموش بودن تنظیم خودکار باز هم در محیط های مختلف دخالت کرده تا بهترین شرایط نوری را برای شما فراهم کند. هرچند این دخالت برای بعضی از کاربران جذاب نیست.

تنطیمات پیشفرض Natural و Vivid برای تغییر در چرخه رنگ همچون دیگر محصولات سامسونگ است. در این بخش می توانید برای نزدیک شدن به رنگ های واقعی Natural را انتخاب کنید یا برای پررنگ شدن و جلوه بصری جذاب تر Vivid را انتخاب کنید. در زیر این دو گزینه وایت بالانس یا تعادل سفیدی نمایشگر به صورت پیشفرض بروی صفر قرار گرفته است که در صورت نیاز می توانید با تغییر در این بخش رنگ نمایشگر را به رنگ های سرد یا به رنگ های گرم تغییر دهید. در زیر وایت بالانس هم گزینه تنظیمات تخصصی قرار گرفته است که به صورت دستی می توانید تغییراتی را در رنگ های قرمز، سبز و آبی ایجاد کنید.

نظر نویسنده در مورد نمایشگر

نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا را باید بهترین نمایشگر قرار گرفته بروی گوشی های هوشمند دانست. رنگ های دقیق، رزولوشن بالا، نرخ بروزرسانی تصویر 120 هرتز، نرخ واکنش به لمس 240 هرتز، زمان پاسخگویی نزدیک به 2 میلی ثانیه و نهایت روشنایی بیش از 700 نیت، اس 20 اولترا را به قدرتمند ترین گوشی هوشمند در این زمینه تبدیل می کند.

دوربین

  • دوربین چهار گانه 108+48+12 مگاپیکسل و سنسور TOF

  • زوم اپتیکال چهار برابر

  • فیلم برداری با نهایت دقت 8K

  • دوربین سلفی 40 مگاپیکسل

گلکسی اس 20 اولترا در بخش دوربین کاملا برتر از دیگر پرچمداران سامسونگ است. چینش و نوع سنسورهای استفاده شده شبیه به هیچ یک از گوشی های هوشمند نیست و تنها اس 20 اولترا است که چنین ساختاری را تجربه می کند. در واقع بروی برگه همه چیز به نفع اس 20 اولترا است.

اولین سنسور اس 20 اولترا یک سنسور 108 مگاپیکسل از نوع Isocell Bright HM1 است که سامسونگ از آن به عنوان Nonacell یاد می کند. فناوری Nonacell در واقع فیلتر بهبود یافته ای نسبت به Tetracell است که با نام فیلترهای Bayer شناخته می شود. سامسونگ که برای اولین بار در سال 2017 Tetracell را معرفی کرد، این بار با سنسور Isocell Bright HM1 توانست نسخه بهبود یافته را با نام Nonacell معرفی کند. برخلاف فیلترهای معمولی سنسور که هر کدام از رنگ های سبز / آبی / قرمز / سبز از یک پیکسل استفاده می کردند، در فیلترهای Bayer از نوع Tetracell هر رنگ از 4 پیکسل استفاده می کند. اما فناوری Nonacell در هر رنگ از 9 پیکسل استفاده می کند تا نتیجه نهایی بهتر شود (درادامه به این موضوع می پردازیم).

این سنسور با ابعاد 1/1.33 اینچ از پیکسل هایی با ابعاد 0.8 میکرومتر استفاده می کند. گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 26 میلی متری از دیگر موارد قابل ذکر است. همچنین این سنسور به لرزشگیر اپتیکال مجهز است اما سامسونگ برای خروجی نرم تر از لرزشگیر دیجیتال در زمان فیلم برداری هم استفاده می کند. بر خلاف پرچمداران گذشته که از دریچه دیافراگم متغیر استفاده می کردند، سامسونگ ترجیح داده تا در اس 20 اولترا از گشودگی ثابت استفاده کند.

دومین سنسور، پریسکوپ 48 مگاپیکسل تله فوتو است. این سنسور برای اولین بار تنها برای زوم کردن با چنین مگاپیکسلی مورد استفاده قرار گرفته است. سنسور پریسکوپ با ابعاد بزرگ 1/2.0 اینچ که تنها دلیل برجسته بودن بیش از حد فریم دوربین اس 20 اولترا است، از گشودگی دیافراگم f/3.5 و فاصله کانونی 103 میلی متر استفاده می کند. تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال از دیگر مواردی است که باید در این سنسور مشاهده کنیم. این سنسور می تواند در اس 20 اولترا زوم اپتیکال 4 برابر، زوم هیبریدی 10 برابر و زوم دیجیتال 100 برابر را امکان پذیر کند. قابل ذکر است که ابعاد هر پیکسل این سنسور هم برابر با 0.8 میکرومتر است و همچنین نوع ساختار آن همچون سنسور 108 مگاپیکسل از نوع Quad Bayer یا فیلتر هر رنگ 4 پیکسل است.

سومین سنسور که متعلق به اولترا واید است، با دقت 12 مگاپیکسل اولین سنسور اولترا وایدی است که از سایز پیکسل های 1.4 میکرومتر استفاده می کند. این سنسور برای گسترش بیشتر باید به فاصله کانونی کمتر مجهز شود. فاصله کانونی 13 میلی متر به همراه گشودگی دیافراگم f/2.2 باعث شده تا شما با فضایی بسیار وسیع در عکس ها روبرو شوید.

و آخرین سنسور که با نام TOF 3D شناخته می شود، با دقت 0.3 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.0 تنها برای سنجش عمق مورد استفاده قرار می گیرد. با این سنسور شما تصاویر بوکه زیباتر و جذابتری را ثبت می کنید که البته گشودگی بسیار کم f/1.0 سندی است بر این گفته است.

اس 20 اولترا در زمان عکاسی به صورت پیشفرض بروی 108 مگاپیکسل تنظیم نیست و این شما هستید که باید در بخش نسبت تصویر، گزینه 108 مگاپیکسل را انتخاب کنید. سنسور 108 مگاپیکسل Isocell Bright HM1 با فیلتر Quad Bayer بهبود یافته که اینبار از 9 پیکسل برای هر رنگ استفاده می کند، در نور روز عملکرد خوبی دارد و جزئیات ثبت شده بسیار عالی هستند. این فیلتر از ایزو خودکار برای ثبت عکس ها استفاده می کند تا نتیجه نهایی بهتر باشد. در این نوع سنسورها تشخیص رنگ اتفاق نمی افتد و تنها نور است که به سنسور برخورد می کند. اما وظیفه رنگی کردن تصاویر بر عهده فیلترهای یاد شده است که در این سنسور در شرایط مختلف عملکردی متفاوت دارد. زمانی که به صورت پیشفرض با اس 20 اولترا عکاسی می کنید، تصاویر ثبت شده از نوع 12 مگاپیکسل هستند. تا اینجای کار همه چیز عالی است اما تصاویر 12 مگاپیکسل ثبت شده نسبت به عکس های 108 مگاپیکسل جذاب تر هستند.

بجز شارپ بودن تصاویر در گزینه 108 مگاپیکسل، در بسیاری از موارد به صورت جزئی عکس های 12 مگاپیکسل بهتر هستند. این موضوع بخاطر استفاده از فیلترهای رنگ هوشمند این سنسور است.

جزئیات بیشتر در عکس 108 مگاپیکسل – سایه ها در عکس 12 مگاپیکسل بهتر ثبت شده اند و رنگ طبیعی تر است

جزئیات بیشتر در عکس 108 مگاپیکسل – سایه ها در عکس 12 مگاپیکسل بهتر ثبت شده اند و رنگ طبیعی تر است


عکس ها در شرایط نوری مختلف ثبت شده اند. با اینکه در زمان ثبت عکس 108 مگاپیکسل نور بیشتر بود اما عکس 12 مگاپیکسل سایه ها را بهتر به نمایش گذاشته است


جزئیات در عکس 108 مگاپیکسل حتی در بالاترین نقطه ساختمان هم مشخص است اما سایه ها و رنگ آسمان در عکس 12 مگاپیکسل به وضوح بهتر است

در ادامه عکس های ثبت شده با دوربین اصلی از اهداف نزدیک را مشاهده می کنید.

نکته جالب در مورد عکس های ثبت شده با دقت 108 مگاپیکسل که در طول آزمایش نظر ما را جلب کرد، حدفاصل بین دو نقطه فوکوس و خارج از فوکوس است. عملکرد سنسور 108 مگاپیکسل در عکاسی از موضوعات نزدیک با یک چالش روبرو است و آن هم حدفاصل بین نقطه فوکوس و خارج از فوکوس در حد 1 یا 2 میلی متر است !. با این وجود به سختی می توانید بروی هدف خود در موضوعات نزدیک که از پیچیدگی هندسی برخوردار هستند فوکوس کنید. اما زمانی که فوکوس انجام می شود نتیجه بسیار جالب می شود که احتمالا برای بسیاری از کاربران نا امیدکننده است و می توان با مدیریت آن تصاویر جذابی را ثبت کرد. این موضوع به بزرگ بودن سنسور نسبت به دیگر گوشی های هوشمند و البته نوع سنسور و عمق سنج اس 20 اولترا مربوط است.

در ادامه عکاسی از اهداف دور را مشاهده می کنید.

به وضوح می توان مشاهده کرد که دوربین اصلی در ثبت تصاویر با اهداف دور عملکردی بهتر دارد. تصاویر در این بخش در مجموع راضی کننده هستند و شارپ بودن مهمترین جذابیت عکس های ثبت شده در این دقت است. عکس های 108 مگاپیکسلی با ابعاد 9000×12000 پیکسل گاه حجمشان به 50 مگابایت هم می رسند. با وجود این سنسور نیازی به زوم دیجیتال نیست و می توانید تنها با برش یا کراپ کردن تصویر به هدف خود نزدیک تر شوید.

در زیر می توانید عکس های دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل را مشاهده کنید.

همانطور که مشخص است عکس های ثبت شده با دقت 12 مگاپیکسل از جذابیت ویژه ای برخوردار هستند. با اینکه عکس های ثبت شده در شرایط بد نوری بودند اما همچنان نوردهی و دقت در ثبت جزئیات همچنان خوب است.

در ادامه عکس های گرفته شده با سنسور 12 مگاپیکسل اولترا واید را مشاهده می کنید.

عملکرد دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی مانند تمام گوشی های هوشمند مجهز به چنین سنسوری در نور روز رضایت بخش و در شب با نویز زیاد همراه است. البته عملکرد دوربین اولترا واید اس 20 اولترا در شب در کنار نویز، از جزئیات مناسبی هم برخوردار است.

حال در ادامه عکس های گرفته شده با سنسور تله فوتو را مشاهده می کنید.

عکاسی در شب به لطف گشودگی دیافراگم خوب دوربین اصلی مناسب است و با وجود حالت نایت مود یا حالت شب، می توان عکس های مناسبی را ثبت کرد. البته در این شرایط نوری نمی توان حالت پرو یا تنظیمات دستی را نادیده گرفت. نایت مود اس 20 اولترا نسبت به پرچمداران سال گذشته سامسونگ بهبود چشمگیری داشته و بر اساس شدت نور، سرعت دیافراگم را به خوبی مدیریت می کند.

عکاسی با تنظیمات دستی – ایزو 50 – گشودگی دیافراگم f/1.8 – سرعت شاتر 2 ثانیه

فیلم برداری

اس 20 اولترا در بخش فیلم برداری با قابلیت ضبط ویدیو با دقت 8K حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد اما رسانه بنچیمو به اعداد گفته شده اکتفا نکرده و طبق معمول ویدیوهای گرفته شده را مورد بررسی قرار می دهد. این پرچمدار در بخش فیلم برداری ویدیوها را در رزولوشن 8K با نرخ 24 فریم، در رزولوشن 4K با نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه، در رزولوشن 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم، 60 فریم و 240 فریم در ثانیه و در رزولوشن 720 پیکسل با نرخ 960 فریم در ثانیه ضبط می کند. برای نرمی ویدیوهای ضبط شده در زمان حرکت، سامسونگ از لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال بهره گرفته است و البته برای ضبط صدا در ویدیوها، ضبط استریو صدا را در نظر گرفته است.

در تست های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با وجود لرزشگیر اپتیکال، همچنان لرزش در ویدیوها مشاهده می شود. اما می توانید برای نرمی هرچه بیشتر از گزینه EIS یا لرزشگیر دیجیتال استفاده کنید. با این قابلیت ویدیوهای ضبط شده کاملاً نرم و روان هستند اما به دلیل کراپ های دیجیتالی نویز زیادی را در محیط کم نور تجربه می کنید. در واقع این گزینه تنها در محیط هایی با نور زیاد مناسب است. ویدیوهای اسلوموشن هم با هر نرخی پردازش مناسبی دارند و از جزئیات خوبی برخوردار هستند. هرچند انتظار ما کمی بیش از خوب بودن بود.

 

اما زمانی که رزولوشن 8K دقت مورد نظر شما است، بهتر است گوشی را بروی سه پایه یا در جایی ثابت قرار دهید زیرا در این حالت نه از لرزشگیر خبری است و نه از نرخ فریم ریت بالا. ضبط ویدیوها با دقت 8K بیشتر جنبه فراهم کردن بستر این رزولوشن برای نسل آینده تجهیزات را دارد. در شرایطی که تلویزیون های 8K تازه به میدان آمده اند و هنوز مانند نمونه های 4K همه گیر نشده اند، وجود چنین قابلیتی در اس 20 اولترا تنها دلخوشی خریدار برای داشتن چنین محصولی است.

در ویدیو زیر دو دقت 1080 پیکسل و 8K را کنار هم قرار داده ایم و هر دو را به ابعاد مشابه رسانده ایم تا تفاوت بین جزئیات در ویدیو 8K مشخص شود. 

 

بر خلاف گفته سامسونگ در مورد فوکوس خودکار سریع، گلکسی اس 20 اولترا در این بخش عملکرد رضایت بخشی نداشت. اس 20 اولترا با سرعت کم و گاه با دقت پایین عملات فوکوس را انجام می دهد. در ویدیو زیر می توانید این موضوع را به وضوح مشاهده کنید.

 

همانطور که عنوان کردیم در زمان فیلم برداری با وجود لرزشگیر اپتیکال همچنان با لرزشهای شدید روبرو هستیم. برای روان شدن ویدیوها سامسونگ از واژه Super Steady استفاده کرده است که با فعال شدن آن لرزش در ویدیوها به خوبی کم شده اما ثبت جزئیات هم به نسبت بسیار کمتر از ویدیوهای معمولی با لرزش شدید است.

دوربین سلفی

گلکسی اس 20 اولترا نسبت به پرچمداران گذشته سامسونگ از دقیق ترین و بهترین دوربین سلفی استفاده می کند. دوربین سلفی اس 20 اولترا به سنسور 40 مگاپیکسل مجهز است که با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 26 میلی متر از ابعاد 0.7 میکرومتر در هر پیکسل بهره می برد.

دوربین سلفی – یک منبع نور قدرتمند


دوربین سلفی – سه منبع نور قدرتمند


دوربین سلفی – یک منبع نور ضعیف

عملکرد دوربین سلفی اس 20 اولترا در محیط باز و محیط خانه کاملا رضایت بخش است و از جزئیات بسیار خوبی برخوردار است. برخلاف دیگر محصولات سامسونگ که بیش از حد به پاکیزه نشان دادن پوست توجه می کنند، در اس 20 اولترا تا حدی این موضوع کمرنگ شده و با چهره ای طبیعی تر روبرو هستیم. رنگ ها، کنتراست، دقت در جزئیات و اکسپوژر در عکس های ثبت شده با دوربین سلفی اس 20 اولترا کاملا مطلوب است. نویز در محیط بیرون و محیط خانه با نور مناسب کاملا کنترل شده است و تنها در نور کم نویزها پدیدار می شوند. با این وجود در نور کم نویز در تصاویر بیشتر شده اما به وضوح مشخص است که سنسور در ثبت جزئیات با چنین شرایطی نوری خیلی عملکرد مطلوبی ندارد.

نظر نویسنده در مورد دوربین

گلکسی اس 20 اولترا در بخش دوربین به اعداد و ارقام جذابی مجهز است. دوربین 108 مگاپیکسلی عملکرد خوبی دارد و از نظر شارپ بودن بسیار عالی است. اما انتظار ما در این بخش کمی بالاتر بود. دوربین تله فوتو هم با زوم اپتیکال عملکرد بسیار خوبی دارد. زوم دیجیتال تا 30 برابر بزرگنمایی حرف برای گفتن دارد اما زوم 100 برابر عملکرد کاربردی ندارد. دوربین تله فوتو بهبودهایی داشته و عملکردی مشابه دیگر پرچمداران در این بخش دارد. اما دوربین سلفی اس 20 اولترا به واقع بهتر از هر پرچمدار سامسونگ تا به امروز بوده. فیلم برداری از ثبت جزئیات عالی برخوردار است اما بهتر است کمتر از قابلیت لرزشگیر دیجیتال استفاده کنید تا جزئیات بیشتری را در ویدیوها داشته باشید. فوکوس خودکار در ویدیو عملکردی دور از انتظار داشت و راضی کننده نبود. در مجموع عملکرد دوربین اس 20 اولترا بسیار خوب است اما تا عالی بودن کمی فاصله دارد.

سخت افزار

  • پردازنده 7 نانومتری Exynos 990

  • پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11

  • مقدار 12 گیگابایت رم

  • حافظه داخلی 128 گیگابایت

طبق معمول سامسونگ برای بازارهای جهانی پردازنده اگزینوس را در نظر گرفته و برای بازار آمریکا و بعضی از بازارهای دیگر، پردازنده اسنپدراگون را مورد استفاده قرار داده. پردازنده اگزینوس از نوع 990 است که با معماری 7 نانومتری ساخته شده و از ساختار 3 خوشه ای برخوردار است. این ساختار 3 خوشه ای در هسته های سطح بالا و قدرتمند از 2 هسته شخصی سازی شده توسط سامسونگ با نام M5 استفاده می کند که در بالاتری سطح کاری، فرکانس 2.73 گیگاهرتز را تولید می کند. خوشه میانه از دو هسته Cortex-A76 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز استفاده می کند و خوشه سوم به عنوان هسته های کم مصرف، از 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز بهره می برند.

اما پردازنده اسنپدراگون 865 حتی بروی برگه هم عملکردی بهتر دارد. این پردازنده هم از ساختار سه خوشه ای استفاده می کند اما چینش آن کمی متفاوت است. یک هسته قدرتمند با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته میانه با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف با فرکانس 1.8 گیگاهرتز، چینش اسنپدراگون 865 را تکمیل می کنند. همانطور که مشخص است این پردازنده فرکانس بالاتری از اگزینوس 990 دارد و در کارهای روزمره با فرکانس 1.8 گیگاهرتز (نسبت به 2.0 گیگاهرتز اگزینوس 990) مصرف انرژی کمتری را به همراه دارد.

GeekBench 5.1- multi-core

BENCHIMO.COM
Galaxy S20 Utra -
2746.
Galaxy S10 Lite -
2711.
Galaxy S10 PLUS -
2203.
Galaxy Note 10 PLUS -
2191.
Xiaomi Mi 9T -
1711.
Huawei MATE 10 -
1539.
Galaxy A50 -
1119.

GeekBench 5.1- single-core

BENCHIMO.COM
Galaxy S20 Utra -
904.
Galaxy Note 10 PLUS -
823.
Galaxy S10 PLUS -
819.
Galaxy S10 Lite -
748.
Xiaomi Mi 9T -
542.
Huawei MATE 10 -
352.
Galaxy A50 -
331.

اگزینوس 990 نسبت به پردازنده اگزینوس 9820 و 9825 نسل های قبل، سریعتر و قدرتمند تر شده است. همانطور که در مشخص است در نرم افزار گیگ بنچ، عملکرد اگزینوس 990 از اسنپدراگون 855 گلکسی اس 10 لایت هم بهتر است. هرچند با این وجود اگزینوس 990 همچنان از پردازنده 865 ضعیف تر است. البته تا کنون گوشی با این پردازنده به دست رسانه بنچیمو نرسیده است اما از بنچمارک های به دست آمده می توان با قطعیت به قدرت بیشتر اسنپدراگون 865 رسید.

AnTuTu 8

BENCHIMO.COM
Galaxy S20 Utra -
512354.
Galaxy S10 Lite -
459337.
Galaxy Note 10 PLUS -
439137.
Galaxy S10 PLUS -
406435.
Xiaomi Mi 9T -
261431.
Huawei MATE 10 -
242115.
Galaxy A50 -
175494.

آنطور که مشخص است پردازنده اگزینوس 990 از قدرت پردازشی بسیار خوبی برخوردار است اما پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 در کمال تعجب بسیار عالی است و کمتر پردازنده گرافیکی توان رقابت با Mali-G77 MP11 را دارد. این پردازنده گرافیکی می توانند بازی های محبوب روز را با نهایت 60 فریم در ثانیه اجرا کند تا کاربران کمبود یا کندی را در بازی ها احساس نکنند. اس 20 اولترا به 12 گیگابایت رم از نوع LPDDR5 مجهز شده است تا در کنار پردازنده و پردازنده گرافیکی قدرتمند، این پرچمدار را در بالاترین سطح عملکردی قرار دهد.

بازی

در طول تست های مختلفی که بروی اس 20 اولترا داشتیم به یک مورد جالب برخوردیم. با اینکه نمایشگر از نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی می کند، اما سبک ترین بازی ها هم بروی 60 فریم در ثانیه قفل هستند. با این وجود آیا منطقی است که شما از نمایشگر 120 هرتز، پردازنده قدرتمند، پردازنده گرافیکی عالی و رم بالا استفاده کنید برای اینکه تنها 60 فریم در ثانیه در بازی ها داشته باشید؟ گوشی های گیمینگی مانند نوبیا رد مجیک و راگ فون 2 ایسوس می توانند به ترتیب بازی ها را با فریم ریت 144 فریم در ثانیه و 120 فریم در ثانیه اجرا کنند. پس دلیل قفل بودن فریم ریت بازی ها بروی 60 فریم در ثانیه اس 20 اولترا چیست؟ برای پیدا کردن جواب بخش زیر را مطالعه کنید.

دما

جذابترین آزمون رسانه بنچیمو بررسی عملکرد حرارتی محصولات است. این بار نوبت اس 20 اولترا است که پس 15 دقیقه استرس و فیلمبرداری با بالاترین رزولوشن خودی نشان دهد. آزمون را با استرس 15 دقیقه ای شروع می کنیم. عکس برداری حرارتی از گلکسی اس 20 اولترا پس 15 دقیقه بار کامل بروی پردازنده نشان از آن دارد که این پرچمدار با نهایت دمای 38.4 درجه سانتی گراد، خنک تر از گلکسی نوت 10 پلاس با دمای 42.6 درجه سانتی گراد و گلکسی اس 10 پلاس با دمای 43.2 درجه سانتی گراد است.

دلیل خنک تر بودن اس 20 اولترا نسبت به دیگر پرچمداران گذشته سامسونگ چیست؟ همانطور که اشاره کردیم اس 20 اولترا با وجود نمایشگر 120 هرتز حتی در سبکترین بازی ها هم تنها به 60 فریم در ثانیه بسنده می کرد. سامسونگ برای خنک نگه داشتن اس 20 اولترا عملکرد پردازنده را در بار کامل و طولانی مدت کاهش می دهد. اگر بار کاری پردازنده به مدت طولانی بالا باشد، اس 20 اولترا بیش از 70 درصد از قدرت پردازشی خود را کم کرده تا به خنک سازی گوشی کمک کند. به همین دلیل حتی در سبک ترین بازی ها هم فریم ریت از 60 فریم در ثانیه بالاتر نمی رود. قابل ذکر است که گوشی نوبیا رد مجیک 5G از خنک کننده فعال استفاده می کند. 

اما با 2 دقیقه ضبط ویدیو در دقت 8K و عکاسی، دمای اس 20 اولترا تنها در فریم دور دوربین به 37.1 درجه سانتی گراد رسید. این موضوع نشان می دهد که اس 20 اولترا نسبت به گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی اس 10 پلاس باید زحمت بیشتری برای خنک نگه داشتن گوشی در زمان ضبط ویدیو بکشد.

نظر نویسنده در مورد سخت افزار

گلکسی اس 20 اولترا با پردازنده اگزینوس 990، پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 و 12 گیگابایت رم LPDDR5، عملکرد عالی در بخش پردازش های سنگین و بازی های روز دارد. پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند است به طوری که در کنار نمایشگر عالی می تواند تجربه ویژه ای در بازی ها برای گیمرها مهیا سازد. در مجموع همانطور که از یک پرچمدار رده بالا انتظار داریم، اس 20 اولترا در بخش سخت افزاری کامل و قدرتمند است.

صدا

  • بلندگوهای استریو

  • نبود جک 3.5 میلی متری 

  • هدفون AKG

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا همچون اس 10 پلاس و نوت 10 پلاس به بلندگوهای استریو مجهز است. بلندگوی اصلی در زیر گوشی قرار گرفته و اسپیکر دوم صدای خود را از حاشیه باریک و یکپارچه بین پوشش شیشه ای و فریم فلزی بالا منتشر می کند. صدای خروجی از بلندگوها، از وسعت بالایی سود می برد. صدای خروجی اس 20 اولترا در مجموع بهتر از دیگر پرچمداران سامسونگ است. لازم به ذکر است که فرکانس های بالا در اس 20 اولترا قابلیت شنیداری بهتری دارند تا فرکانس های پایین. هرچند شما می توانید با اتصال به دیگر پخش کننده ها، تجربه صوتی خود را به طور چشمگیری ارتقاء دهید.

متاسفانه دیگر از جک 3.5 میلی متری هدفون خبری نیست. نبود جک 3.5 میلی متری داستانی است که تنها باعث عذاب و عصبانیت دوست داران موسیقی می شود. مطمئناً کسانی که به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال می کنند از هدفون های حرفه ای استفاده می کنند که تمام این هدفون ها به جک 3.5 میلی متری و 6.5 میلی متری مجهز شده اند.

هدفون AKG داخل جعبه هم به لطف بهینه سازی های این شرکت 72 ساله، گزینه ای مناسب برای بسیاری از کاربران است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که محدوده فرکانسی این هدفون برابر با 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است (مشابه تمام هدفون های معمولی بازار). این هدفون از محدوده داینامیکی خوبی برخوردار است و صدای باس خوبی را ارائه می کند اما این خوب بودن تا زمانی است که تجربه شنیدن موسیقی با یک هدفون حرفه ای را نداشته باشید.

برای کاربرانی که مانند نگارنده به اکولایزرهای از پیش تعیین شده دل نمی بندند، اکولایزر 9 باند باعث شده تا تنظیمات دلخواه را بروی خروجی صدا در نظر بگیرید. صدای خروجی با نرخ 32 بیت و با فناوری Dolby Atmos کاملاً مناسب ارزیابی می شود هرچند با فعال شدن این گزینه بروی اسپیکرهای گوشی تجربه شنیداری با اسپیکرهای حرفه ای را به هیچ عنوان تداعی نمی کند. این گوشی در زمان پخش موسیقی صدایی با نرخ 81 دسیبل و در زمان پخش ملودی زنگ، صدایی با نرخ 84 دسیبل را پخش می کند.

نظر نویسنده در مورد صدا

اسپیکرهای استریو با وسعت خوب و دقت مناسب در پخش فرکانس های مختلف عملکردی مناسب دارند. پخش فرکانس های پایین و صدای بم جایگاهی در این اسپیکرها ندارد. خروجی از طریق ارتباط بی سیم یا با سیم بسیار عالی است و به لطف فناوری ها و چیپ ست صوتی خوب، تجربه خوبی را برای کاربر فراهم می سازد. هدفون AKG برخلاف برند معتبری که دارد چندان جالب نیست اما می تواند برای بسیاری از کاربران مناسب باشد.

باتری

  • باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت

  • پشتیبانی از شارژ سریع 45 وات

  • شارژ معکوس 9 وات

سخت افزار قدرتمند، نمایشگر بزرگ 6.9 اینچ، رزولوشن بالا، نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز و پشتیبانی از شبکه مخابراتی 5G باعث شده تا سامسونگ به باتری کمتر از 5000 میلی آمپر ساعت فکر نکند. تمام این موارد به تنهایی می توانند باتری یک گوشی هوشمند را تنها در چند ساعت تمام کنند. گلکسی اس 20 اولترا اکنون به بزرگترین باتری در بین پرچمداران سامسونگ مجهز شده است. باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت که تنها اس 10 لایت و اس 10 نسخه 5G نزدیک به این ظرفیت هستند (4500 میلی آمپر ساعت).

چنین باتری بزرگی قطعاً به شارژری قدرتمند نیاز دارد. اس 20 اولترا از شارژر 45 واتی پشتیبانی می کند اما همچون گذشته سامسونگ شارژر 25 واتی را در جعبه قرار داده و کاربر خود باید اقدام به خرید شارژر 45 واتی کند. البته اس 20 اولترا با وجود شارژر 25 واتی هم می تواند سریعتر از اس 10 پلاس شارژ شود.

شارژ معکوس 9 واتی هم از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است. ظرفیت بالای باتری، این قابلیت را دارد تا اس 20 اولترا را بیش از یک روز سرپا نگه دارد هرچند این مورد به نوع استفاده کاربر بستگی دارد. اگر از نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز استفاده کنید باتری سریعتر تمام می شود. اگر رزولوشن تصویر را در بالاترین سطح تنظیم کنید، باتری زود تمام می شود. اگر با دقت 8K فیلم برداری کنید باتری زود تمام می شود. پس نتیجه می گیریم که اس 20 اولترا برای کاربرانی که به کمترین تنظیمات راضی نمی شوند، یک گوشی خوره باتری است. اما باتری 5000 میلی آمپر ساعت در صورت استفاده مناسب کاملا جوابگو اس 20 اولترا است.

  • استفاده روزمره : 26 ساعت با نرخ 120 هرتز نمایشگر – 32 ساعت با نرخ 60 هرتز نمایشگر.
  • مکالمه : بیش از یک روز در هر دو حالت 60 هرتز و 120 هرتز.
  • وب گردی : در محدوده 11 ساعت با نرخ 120 هرتز – در محدوده 13 ساعت با نرخ 60 هرتز.
  • تماشای ویدیو H.264 : در محدوده 12 ساعت با نرخ 120 هرتز – در محدوده 17 ساعت با نرخ 60 هرتز.
  • تماشای ویدیو 4K : در محدوده 9 ساعت با نرخ 120 هرتز – در محدوده 12 ساعت با نرخ 60 هرتز.
  • استرس کامل بروی پردازنده با حداکثر روشنایی نمایشگر و نرخ 120 هرتز نمایشگر: در محدوده 5 ساعت.

نظر نویسنده در مورد باتری

باتری بزرگ 5000 میل آمپر ساعت اس 20 اولترا کاملا جوابگو نیاز کاربر است. سریع شارژ می شود، می توان با ویژگی شارژ معکوس به عنوان پاوربانک از اس 20 اولترا استفاده کرد و در نهایت می تواند در طول روز در کارهای مختلف کاربر را همراهی کند.

نتیجه گیری

گلکسی اس 20 اولترا یکی از مهمترین پرچمداران بازار و به عنوان قدرتمندترین پرچمدار سامسونگ تا به امروز، بروی برگه از مشخصات عالی برخوردار است. اما اینکه این مشخصات تا چه حد به واقعیت نزدیک است، به شما بستگی دارد. نمایشگر در نوع خود بی نظیر است. ابعاد بزرگ، کیفیت عالی و نهایت روشنایی بی نظیر از ویژگی های مثبت آن است اما نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز و نبود آن در رزولوشن 1440×3200 پیکسل در کنار پشتیبانی نکردن بازی ها از این نرخ تازه سازی یک مشکل است اما باز هم بستگی به شما دارد تا سطح انتظار شما در بازی ها چیست و آیا به بازی کردن علاقه دارید یا نه.

پردازنده، پردازنده گرافیکی و رم در بخش سخت افزار اس 20 اولترا عالی هستند. اما بیش از حد خنک نگه داشتن گوشی با افت عملکرد پردازنده در بار کاری طولانی مدت خود نوعی دیگر از مشکلات اس 20 اولترا است. اما باز هم بستگی به شما دارد. ممکن است کاربری باشید که به هیچ عنوان گوشی را تا سر حد جنون نرسانید.

قطعاً دوربین مهمترین نکته در اس 20 اولترا است. عملکرد دوربین در مجموع بسیار خوب است. سنسور 108 مگاپیکسل با جزئیات عالی، زوم اپتیکال 4 برابر و زوم دیجیتال 100 برابر، فیلم برداری تا دقت 8K و قابلیت Super Steady برای از بین بردن لرزش ها در هنگام فیلم برداری از مهمترین ویژگی های دوربین اس 20 اولترا است. در بخش دوربین همه چیز بسیار خوب است اما ناگهان متوجه می شوید که سیستم فوکوس خودکار عملکردی مناسب یک پرچمدار ندارد.

کیفیت ساخت اس 20 اولترا عالی است هرچند تنوع در انتخاب رنگ ندارید. باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر بسیار مناسب این گوشی است و به نظر نگارنده اگر این باتری در اس 20 اولترا نبود، سامسونگ باید به فروش بیشتر محصول بعدی خود فکر می کرد. در کلام آخر باید اینطور عنوان کنیم که گلکسی اس 20 اولترا گوشی بسیار خوبی است و با صبر و شکیبایی در بعضی از مشکلات می تواند بهترین گزینه برای خریداران باشد.

پست های مرتبط

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

2 نظرات

اصغرخانی دی 15, 1401 - 8:42 ب.ظ
احسنت درود بر شما عالی بود مهندس دستمریزاد
جواد مظفری دی 16, 1401 - 11:31 ق.ظ
پایدار باشید
دیدگاه بگذارید