APU ناشناخته و قدرتمند AMD گزینه اصلی پروژه ایکس باکس Lockhart

APU ناشناخته و قدرتمند AMD گزینه اصلی پروژه ایکس باکس Lockhart

مایکروسافت پس از معرفی XBOX Series X در تدارک تولید یک کنسول بازی ارزان تر و البته با قدرت قابل توجه با نام رمز Lockhart است. به طور حتم وظیفه ساخت چیپ ست مورد نیاز ایکس باکس Lockhart بر عهده AMD خواهد بود و تولید یک APU ناشناخته با مشخصاتی شگفت انگیز، شایعاتی در خصوص استفاده از این APU ناشناخته برای کنسول بازی جدید ایکس باکس را به وجود آورده است.

امروز اطلاعاتی از یک APU ناشناس با مشخصاتی از جمله پردازنده هشت هسته ای RYZEN به همراه 16 گیگابایت حافظه کل منتشر شده که به احتمال فراوان APU مورد نظر برای ایکس باکس Lockhart خواهد بود. از مجموع حافظه کل، به میزان 12 گیگابایت برای حافظه رم و 4 گیگابایت برای حافظه گرافیکی اختصاص یافته است. همچنین فرکانس کاری هسته های پردازشی RYZEN برابر با 4 گیگاهرتز اعلام شده است.

احتمال می رود که این APU برای کنسول ارزان قیمت مایکروسافت ایکس باکس Lockhart در نظر گرفته شده باشد یا اینکه بخشی از پروژه کنسول Subor Z+ باشد که تیم تولید آن سال گذشته به طور کامل منحل شد. هر چند تیم تولید کنسول Subor Z+ سال گذشته منحل شد، اما به نظر می رسد که تحقیقات و تلاش این تیم به نتیجه مطلوب رسیده است.

همچنین نتایج بنچمارک های 3DMark 11 و Time Spy به اشتراک گذاشته شد که نشان دهنده قدرت پردازشی مناسب در مقایسه با پردازنده و کارت گرافیک های مخصوص کامپیوتر های شخصی است. نتایج بنچمارک APU ناشناخته AMD و مقایسه سخت افزار ایکس باکس Lockhart با سه کانفیگ سخت افزاری دیگر را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • New APU overall score 7.1K

  • Rx 5600M + 4800H overall score 5.4K

  • R9 3900X + OCed GTX 1660 Super 7.3K

  • i9 9900K + OCed GTX 1660 Ti 7.5K

همانطور که مشاهده کردید، قدرت پردازشی APU جدید AMD به مراتب از ترکیب پردازنده RYZEN 4800H و کارت گرافیک RX 5600M که هر دو مختص به لپ تاپ های گیمینگ هستند، بیشتر است. اما در رقابت با ترکیب پردازنده RYZEN 9 3900X و کارت گرافیک GTX 1660 Super یا در مقایسه با پردازنده Core i9 9900K و کارت گرافیک GTX 1660 Ti از قدرت کمتری برخوردار است. هر چند اختلاف قدرت میان کانفیگ های ذکر شده و ایکس باکس Lockhart بسیار ناچیز است و به نوعی می توان آنها را در یک سطح دسته بندی کرد.

در حالی که قرار بود پروژه ایکس باکس Lockhart یک کنسول ارزان قیمت با قدرت پردازشی حدود 4 ترافلاپ باشد، اما نتایج بنچمارک ها نشان از قدرت پردازشی 7.9 ترافلاپ دارند که بسیار قوی تر از انتظارات پیشین است. APU جدید AMD در حالی به عدد 7.9 ترافلاپ در قدرت پردازشی دسته یافته که کارت گرافیک جدید RX 5600 XT قادر به ثبت امتیاز 6.5 تا 7 ترافلاپ است.

مدت بسیار کمی به معرفی کنسول بازی XBOX Series X باقی مانده و به طور حتم چند ماه پس از آن باید در انتظار کنسول ارزان تر با نام ایکس باکس Lockhart بمانیم. حتی پیش بینی می شود که مایکروسافت با پیروی از سبک جدید نام گذاری، کنسول ارزان قیمت خود را با نام XBOX Series S روانه بازار کند.

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024