انویدیا و AMD تمام ظرفیت پردازنده مرکزی و گرافیکی خط تولید TSMC را خریداری کردند

انویدیا و AMD تمام ظرفیت خط تولید پردازنده مرکزی و گرافیکی TSMC را خریداری کردند

در حالی که کرونا ویروس فعالیت عادی بسیاری از شرکت های بزرگ را با اختلال مواجه کرده، دو کمپانی انویدیا و AMD برای تولید کارت گرافیک و پردازنده های نسل آینده خود، تمام ظرفیت اضافی در خط تولید TSMC را خریداری کردند. در گزارشی که توسط Digitimes به عنوان یک منبع خبری بسیار مهم در تایوان منتشر شده، دو غول بزرگ فناوری جهان حجم سفارشات خود به کمپانی TSMC را به بالاترین سطح افزایش دادند.

به نظر می رسد که تمام ظرفیت های موجود در لیتوگرافی 12 نانومتری توسط آنها مورد استفاده قرار گرفته و در انتظار تولید یک پرچمدار با لیتوگرافی 7 نانومتری از خط تولید TSMC هستند. کارت گرافیک RTX 2080 Ti  به عنوان آخرین پرچمدار انویدیا در سپتامبر 2018 تولید و روانه بازار شد و تاکنون هیچ پرچمدار جدیدی توسط این برند تولید نشده است.

در نقطه مقابل اما AMD در جولای 2019 به تولید کارت گرافیک قدرتمند RX 5700 XT بر مبنای فناوری لیتوگرافی 7 نانومتری از خط تولید TSMC پرداخت و محصولات قدرتمند از خانواده RX 5000 در سطوح بالاتر، تاکنون تولید و روانه بازار نشدند. با وجود تعطیلی چند ماهه بسیاری از فروشگاه های فیزیکی در سراسر جهان، اما به نظر می رسد که وضعیت فروش آنلاین بسیار عالی پیش رفته و دو غول بزرگ فناوری برای تولید محصولات جدید دست به کار شده اند.

از مشتریان بزرگ TSMC می توان به کمپانی اپل به عنوان خریدار چیپ ست های 5 نانومتری (آماده برای عرضه در نیمه دوم سال 2020) و AMD به عنوان خریدار چیپ ست های 7 نانومتری اشاره کرد. ای ام دی با افزایش سطح سفارشات خود، در نیمه دوم سال 2020 می تواند لقب بزرگترین مشتری چیپ ست های 7 نانومتری TSMC را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب این دو کمپانی بیشترین سهم از ویفرهای 7 نانومتری خط تولید TSMC را در ادامه سال 2020 در اختیار خواهند گرفت.

در حال حاضر دو کمپانی Qualcomm و HiSilicon بیشترین میزان سفارش را در خط تولید TSMC ثبت کرده اند، اما در نیمه دوم سال 2020 و با افزایش تولید چیپ ست های اختصاصی AMD، این برند بزرگ می تواند خود را یکه تاز میدان برشمارد. ای ام دی به تازگی سفارش تولید 30 هزار ویفر 7 نانومتری را به ثبت رسانده و به این ترتیب 21 درصد باقیمانده از ظرفیت خط تولید کمپانی تایوانی را به حالت آماده باش در آورده است.

ظرفیت خط تولید TSMC از ابتدای سال 2020 میلادی به طور کامل رزرو شده بود و ظرفیت اضافی فعلی نیز به دلیل شیوع کرونا ویروس و تاخیر در تحقق برنامه های پیشین، اختصاص یافته است. انویدیا نیز با در اختیار گرفتن بخش قابل توجهی از خط تولید TSMC، تمام سعی خود را برای آماده سازی کارت گرافیک های مبتنی بر معماری 7 نانومتری Ampere به کار گرفته و پافشاری روی برگزاری رویداد GTC 2020 نیز نشان دهنده عزم راسخ آنها برای معرفی محصولاتی جدید در ادامه سال میلادی جاری است.

انویدیا از تاخیر به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس COVID-19 چندان ناراضی نیست و دلیل آن اعمال برخی تغییرات و بهینه سازی در چیپ ست های نسل آینده است. آنها بی صبرانه در انتظار معرفی کارت گرافیک های مبتنی بر پردازنده گرافیکی AMD Big Navi هستند تا فرصت کافی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز و حتی بهینه سازی های بیشتر را برای معماری Ampere در اختیار داشته باشند.

اخبار جدید حاکی از برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس 2020 در ماه سپتامبر است و به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که محصولات پر تعداد و پر قدرت برخواسته از خط تولید TSMC در این رویداد معرفی شوند. تاکنون برنامه عرضه محصولات جدید توسط بسیاری از برند های بزرگ به تعویق افتاده که از مهم ترین آنها می توان به تعویض در رونمایی از پردازنده های نسل چهارم رایزن موسوم به Renoir اشاره کرد.

پست های مرتبط

آیا تبلت‌های M4 iPad Pro اپل که نزدیک به 5 میلی‌متر ضخامت دارند تحت فشار معمولی خم می‌شوند ؟

هوش مصنوعی Gemini Nano گوگل فرد را از تماس‌های کلاه‌برداری مطلع می‌کند

شرکت OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی GPT-4o را معرفی کرد