اطلاعات سخت افزاری جدید از چیپ ست AMD برای PS5 و XBOX Series X

اطلاعات سخت افزاری جدید از چیپ ست AMD برای PS5 و XBOX Series X

همانند نسل گذشته، این بار در دو کنسول PS5 و XBOX Series X نیز شاهد حضور چیپ ست AMD به عنوان مغز متفکر و ارائه دهنده ویژگی های گرافیکی هستیم. معماری به کار رفته در چیپ ست AMD از نوع RDNA 2 برای بخش گرافیک و معماری Zen 2 در بخش CPU است که هر کدام از آنها ویژگی های سخت افزاری متعددی را ارائه می دهند.

طبق اطلاعاتی که پیش از این از دو کنسول مایکروسافت و سونی منتشر شده بود، همه می دانیم که چیپ ست AMD تولید شده برای آنها از قدرت بسیار بالایی در هر دو بخش کارت گرافیک و پردازنده مرکزی بهره می برد و این قدرت به هیچ وجه قابل قیاس با نسل گذشته نیست.

با برگزاری رویداد آنلاین Financial Analyst و انتشار برخی از مشخصات چیپ ست AMD، اطلاعات جدیدی علاوه بر ویژگی های سخت افزاری کنسول های جدید نیز منتشر شده است. به عنوان مثال AMD در نظر دارد تا اطلاعات جدیدی از دو معماری Zen 3 و Zen 4 به همراه کارت گرافیک های مبتنی بر معماری RDNA را در این رویداد ارائه دهد.

پیش از این می دانستیم که کنسول بازی مایکروسافت XBOX Series X از چیپ ست AMD مبتنی بر معماری RDNA 2 در بخش گرافیکی بهره می برد، اما در خصوص معماری به کار رفته در پردازنده گرافیکی کنسول سونی پلی استیشن 5 اطلاعاتی منتشر نشده است. اما به تازگی شایعاتی در این خصوص به بیرون درز کرده که نشان دهنده استفاده سونی از یک چیپ ست AMD در بخش گرافیک با معماری نسل اول RDNA است.

 در صورت تایید این موضوع، می توان به این نتیجه رسید که سونی در کنسول بازی نسل جدید خود، به شکل محسوسی از کنسول کمپانی رقیب عقب مانده و به احتمال فراوان قدرت پردازشی مجموع کنسول PS5 کمتر از 12 ترافلاپ (قدرت پردازشی XBOX Series X) خواهد بود.

 در حالیکه دیوید وانگ به عنوان مدیر رسانه ای AMD از گروه فناوری Radeon در رویداد آنلاین Financial Analyst روی استیج آمد و به این نکته اشاره کرد که کارت گرافیک های مبتنی بر معماری RDNA از قابلیت سخت افزاری ردیابی پرتور (Ray Tracing) پشتیبانی می کنند. همچنین وی اشاره کرد که هر دو کنسول بازی جدید مایکروسافت و سونی که از چیپ ست AMD استفاده می کنند، بر پایه معماری RDNA 2 تولید می شوند.

ما یک معماری کاملاً جدید در زمینه ردیابی پرتوهای سخت افزاری را به عنوان بخشی از RDNA 2. توسعه داده ایم. این یک معماری معمول است که در کنسول های بازی نسل بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. با این کار ، شما توسعه محتوا را بسیار ساده خواهید کرد – توسعه دهندگان می توانند بر روی یک سکو توسعه داده و به راحتی آن را به سکوی دیگر منتقل کنند. این قطعاً به سرعت بخشیدن به پذیرش [ردیابی اشعه] کمک خواهد کرد.

هیچ کدام از کنسول ها به صورت رسمی نام گذاری نشدند و تا کنون نیز به صورت رسمی از نام مستقیم آنها در رویداد های مختلف استفاده نشده است. اما در رویداد آنلاین Financial Analyst از کنسول های جدید سخن گفت که تنها یک مورد شگفت انگیز از کنسول XBOX Series X یاد شده است. کنسول بازی ایکس باکس Series X که از چیپ ست AMD بهره می برد، از فناوری سخت افزاری ردیابی پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی خواهد کرد و AMD نیز تلاش بسیار زیادی برای توسعه آن و ارتباط با توسعه دهندگان انجام گرفته است.

ما همچنین از سطح API سطح پایینی پشتیبانی می کنیم که کنترل بیشتری به توسعه دهندگان می دهد تا بتوانند عملکرد بیشتری را از بستر سخت افزاری اساسی استخراج کنند. این کمک خواهد کرد تا نگرانی عملکرد [ردیابی اشعه] کاهش یابد.  آخرین API مایکروسافت DXR 1.1 API با استفاده از معماری و همکاری AMD و مایکروسافت برای بهره گیری کامل از معماری ردیابی پرتوهای کامل مورد استفاده قرار گرفت.

هر چند در حال حاضر هیچ ویدئویی از فناوری Ray Tracing در کنسول های جدید وجود ندارد، اما در رویداد آنلاین Financial Analyst یک تصویر از آن منتشر شده که نشان می دهد، جلوه های نوری و گرافیکی به شدت چشم گیر و طبیعی هستند.

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024