بررسی عملکرد پردازنده RYZEN 9 4900HS قدرتمندترین پردازنده لپ تاپی جهان

بررسی عملکرد AMD RYZEN 9 4900HS قدرتمندترین پردازنده لپ تاپی جهان

پردازنده RYZEN 9 4900HS به تازگی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج ثبت شده نشان می دهند که این محصول جدید، قدرتمندترین پردازنده لپ تاپی جهان به شمار می رود و عملکرد بالاتری نسبت به رقبای خود ارائه می دهد. مهم ترین رقیب محصول جدید AMD، پردازنده Core i9-9880H است که توان مصرفی آن دو برابر بیشتر از نماینده AMD است.

پردازنده RYZEN 9 4900HS به 8 هسته و 16 رشته پردازشی با فرکانس پایه 3.5 گیگاهرتز مجهز شده است. فناوری بوست به این پردازنده اجازه می دهد تا در صورت نیاز، فرکانس کاری خود را به 4.3 گیگاهرتز افزایش دهد. معماری ریز پردازنده Zen 2 و فناوری ساخت 7 نانومتری TSMC مهم ترین پارامتر هایی هستند که عملکرد بی نظیر به همراه توان مصرفی کنترل شده را در این محصول تضمین می دهند.

عملکرد به ازای توان مصرفی در پردازنده های خانواده Renoir (سری 4000 مخصوص لپ تاپ) به میزان دو برابر نسبت به نسل گذشته افزایش یافته و در این خصوص نیز معماری و فناوری ساخت نقش اساسی ایفا می کنند. ای ام دی در پردازنده RYZEN 9 4900HS از 4 مگابایت حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) و 8 مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) بهره می برد که مجموعه قابل قبولی را به همراه تعداد هسته و رشته پردازشی آن ارائه می دهد.

با وجود اینکه پردازنده RYZEN 9 4900HS یک محصول مخصوص لپ تاپ های قدرتمند و گیمینگ است، قابلیت اورکلاک برای آن همانند سایر محصولات مشابه وجود ندارد. از دلایل این موضوع نیز می توان به محدودیت توان مصرفی و محدودیت در توان خنک کننده است. با این وجود عملکرد استاندارد این پردازنده در سطحی قرار دارد که نیازی به اورکلاک وجود ندارد. این پردازنده قدرتمند می تواند از انواع حافظه DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز و حافظه رم LPDDR4 با فرکانس 4266 مگاهرتز پشتیبانی کند.

واحد گرافیکی مجتمع RX VEGA 8 به کار رفته در پردازنده RYZEN 9 4900HS به تعداد 8 هسته پردازشی مجهز شده که با فرکانس 1750 مگاهرتز فعالیت می کنند. به این ترتیب خیال شما از بابت قدرت گرافیکی آن نیز راحت است، هر چند کاربرد این پردازنده به گونه ایست که لپ تاپ های دارای آن به پردازنده گرافیکی مجزای قدرتمند مجهز شده اند و نیازی به استفاده از واحد گرافیکی مجتمع نیست.

توان مصرفی پردازنده RYZEN 9 4900HS در حالت پایه برابر با 35 وات است که در شرایط استفاده از حداکثر قدرت پردازشی آن و واحد گرافیکی RX VEGA 8 به صورت همزمان به 54 وات افزایش می یابد. با این وجود توان مصرفی آن در اکثر مواقع در حدود 45 وات خواهد بود که نصف توان مصرفی پردازنده Core i9-9880H به شمار می رود.

در مقایسه این دو محصول باید به 11.9 درصد عملکرد بهتر پردازنده RYZEN 9 4900HS در بنچمارک CineBench R20، عملکرد بهتر به میزان 18 درصد در بنچمارک Handbrake HEVC، کارایی بهتر به میزان 25 درصد در بنچمارک Blender و در نهایت 35 درصد عملکرد سریع تر در بنچمارک 7-Zip اشاره کرد.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد