اختصاصی بنچیمو: بررسی تخصصی مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD

برند AORUS به عنوان زیر برند گیمینگ گیگابایت سعی دارد تا در تمام زمینه ها محصولات خاص را روانه بازار کند. این برند در سالهای اخیر توانسته طیف محصولات خود را گسترش دهد و اکنون به یکی از کامل ترین برندهای گیمینگ تبدیل شده است. مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD اولین تلاش جدی گیگابایت برای ساخت مانیتور گیمینگ رده بالا است.

نگاه اولیه به مشخصات

  • پنل 27 اینچ از نوع IPS
  • رزولوشن 1440×2560 پیکسل (2K)
  • نهایت روشنایی 350 شمع در متر مربع
  • زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه
  • نرخ بروزرسانی تصویر 144 هرتز
  • کنتراست 1000:1
  • زاویه دید 178 درجه
  • وزن 8 کیلوگرم
  • نهایت توان مصرفی 75 وات

طراحی

در نگاه اول به سرعت متوجه می شوید که با یک مانیتور گیمینگ طرف هستید. گیگابایت مانیتور AORUS AD27QD را به نوعی طراحی کرده است که از هر زاویه ای حرفی برای گفتن دارد. در نمای روبرو با سطحی بدور از اغراق مواجه هستیم که با زیرکی طراحان، این مانیتور گیمینگ را به یک مانیتور بدون حاشیه تبدیل کرده است. البته بدون حاشیه بودن AORUS AD27QD تنها ترفندی است در بخش طراحی. پوشش مات نمایشگر تا حدی از پنل اصلی بزرگتر است تا ابعاد آن در زمان خاموش بودن مانیتور، به بی حاشیه جلوه دادن آن کمک کند.

در بخش پنل زیر نمایشگر با ابعاد بزرگتری روبرو هستیم که نشان کروم کاری شده AORUS را در دل خود جای داده است. پایه فلزی استفاده شده در مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD دارای طراحی سه بعدی است که در کنار زیبایی با قابلیت مدیریت کابل ها، دست کاربر را برای چیدمان خلوت میز کار باز می گذارد. این پایه شاید در نگاه نخست باریک باشد اما با نوع ساختاری که دارد می تواند از پس وزن مانیتور در زوایای مختلف بر آید و حتی در تکان های ناگهانی هم تعادل مانیتور را حفظ کند.

اما قطعاً جذاب ترین بخش طراحی، پشت مانیتور AORUS AD27QD است. گیگابایت تمام تلاش خود را کرده است تا در این بخش با وجود جلوه های بصری و زیبایی شناسی، محصولی خاص و گیمر پسند را روانه بازار کند. استفاده از طراحی سه بعدی پنل پشت در کنار پایه و البته نورپردازی زیبای RGB، حتی کاربران ناآگاه را هم جذب این مانیتور می کند. تنها نکته منفی در این بخش برچسب شناسایی محصول است که البته مربوط به طراحی AORUS AD27QD نمی شود و می توان با برداشتن آن به تقارن و کنتراست بصری کمک بسیاری کرد.

طراحان در بالای پایه، بخشی را در نظر گرفته اند تا جابجایی مانیتور را برای کاربر آسان سازد. با وجود استفاده از پلاستیک مات، پنل های مشکی براق که در زیر آن نورپردازی RGB قرار گرفته است، به زیبایی پشت مانیتور جلوه ای بیشتر بخشیده است. در مرکز پایه نشان گیمینگ AORUS هم به نورپردازی RGB مزین شده است. با وجود نورپردازی کنار پایه ها، در مجموع پنج بخش مختلف در نمای پشت مانیتور AORUS AD27QD نورپردازی RGB را پخش می کنند. پنل بالا با طراحی سه بعدی V شکل برای دفع حرارت شکل گرفته است که هماهنگی عالی با دیگر بخش های طراحی شده دارد.

انعطاف پذیر

یکی از برترین ویژگی های مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD، قرارگیری در زوایای مختلف است. انعطاف پذیری کامل بر اساس اورگونومیک بهتر را می توان یک نکته مثبت در این مانیتور ارزیابی کرد. مهم نیست که کاربر در چه موقعیتی قرار است، تنها کافی است به راحتی موقعیت پنل مانیتور را بر اساس زاویه دید خود تنظیم کنید. این مانیتور می تواند در جهات مختلف از جمله شیب 5 درجه به جلو، شیب 21 درجه به عقب، زاویه 20 درجه به چپ، زاویه 20 درجه به راست، تغییر ارتفاع 13 سانتی متری بالا و پایین و در نهایت چرخش 90 درجه ای را تجربه کند.

برای این منظور نیازی به فشردن دکمه ای یا نگه داشتن گیره ای نیست. طراحی خوب نقطه اتصال و استفاده از ریل و فنر باعث شده تا کاربر تنها با حرکت دادن مانیتور به جهات مختلف، زاویه مورد نظر را انتخاب کند.

پورت های ورودی و خروجی

در مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD با پورت های ورودی و خروجی کاملی روبرو هستیم. در این بخش کانکتور ورودی برق AC، جک 3.5 میلی متری هدفون، جک 3.5 میلی متری میکروفون، دو پورت HDMI، یک DisplayPort، پورت USB upstream و دو پورت USB 3.0 با قابلیت شارژ گجت ها قرار گرفته است. در بین کانکتور ورودی برق و جک 3.5 میلی متری هدفون، قفل کنسینگتون یا K-Slot به عنوان یک سیستم ضد سرقت دیده می شود.

در جعبه مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD بجز مانیتور و پایه آن، کابل برق، کابل HDMI، کابل USB، کابل DisplayPort، هلدر مدیریت کابل، دفترچه راهنما و لوح فشرده درایور مانیتور قرار گرفته است.

DisplayPort 1
HDMI 2
DVI خیر
VGA خیر
Mini DisplayPort خیر
DisplayPort Out خیر
USB 2
USB C خیر
Audio 3.5mm 1
Microphone 3.5mm 1
Optical Audio خیر
Audio RCA خیر
Power Supply داخلی
اسپیکر خیر

نمایشگر

مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD از یک نمایشگر 27 اینچ IPS یا In Plane Switching استفاده می کند. ابعاد نمایشگر برای یک مانیتور گیمینگ مناسب است هرچند بیشتر تولیدکنندگان از مانیتورهایی با نمایشگر منحنی یا ابعاد بزرگتر استفاده می کنند اما زمانی که با مانیتور تکنیکال گیگابایت روبرو می شوید، بسیاری از این موارد از یادتان می رود.

نمایشگر استفاده شده با نورپردازی ELED گزینه مناسبی برای استفاده های طولانی مدت است و می توانیم AORUS AD27QD را گزینه مناسبی برای استفاده در اتاق های پر نور معرفی کنیم. این مانیتور به صورت استاندارد از ساب پیکسل های شبکه ای قرمز، سبز و آبی استفاده می کند. چیدمانی مناسب برای اجرای برنامه ها در محیط ویندوز که به صورت استاندارد با کمترین میزان خطا در نمایش محتوا و خصوصاً نوشته ها شما را از تنظیمات مجزا برای نمایش بهتر مبرا می سازد.

در OSD تنظیمات بسیاری برای تصویر مورد نظر قرار گرفته است که به صورت پیشفرض مواردی همچون-Standard-AORUS-FPS-RTS/RPG-Movie-Reader-sRGB وجود دارد که البته اگر کاربری حساس هستید بهتر است به صورت دستی مانیتور را کالیبراسیون کرده و از تصویر خروجی لذت ببرید. سه تنظیم سفارشی سازی شده یکی دیگر از موارد مثبت این مانیتور است که دست کاربر را برای سوئیچ کردن بین پروفایل های شخصی سازی شده باز می گذارد.

رزولوشن مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD برابر با 1440×2560 پیکسل است. این رزولوشن برای بازی های روز گزینه ای بسیار مناسبی است زیرا در کنار دقت تصویر مناسب احتیاج به سخت افزار قدرتمند برای گرفتن فریم ریت بالا ندارید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که دقت تصویر 2K تصویری واضح تر از دقت تصویر 1080 پیکسل دارد اما برای فریم ریت های بالا باید سخت افزار قدرتمندتری داشته باشید. اما نسبت به نمایشگرهایی که از دقت تصویر 4K استفاده می کنند، فشار کمتری بروی سخت افزار شما است.

ابعاد 27 اینچ
رزولوشن 1440×2560 پیکسل
نسبت تصویر 16:9
تعداد پیکسل در هر اینچ 109 پیکسل
تعداد پیکسل ها 3.7 میلیون پیکسل
نوع پنل IPS
نوردهی ELED

عملکرد

قابل توجه است که تست های صورت گرفته در آتلیه بنچیمو بروی مانیتورها، تلویزیون ها و هر نوع نمایشگری با سخت افزار و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود.

اولین و مهمترین مورد در خصوص نمایشگرها، نسبت کنتراست است. به طور کلی اگر نمایشگری رنگ مشکی را واقعاً مشکی به نمایش در آورد و رنگ سفید را کاملا سفید، از کنتراست بالا و عالی برخوردار است. اگر کنتراست کم باشد، در مکان های تاریک زمانی که فیلم تماشا می کنید یا بازی می کنید با تصویری ناخوشایند روبرو می شوید. اما کنتراست کم در اتاق های روشن و پر نور مشکل چندانی ندارد و خیلی نمی توان به آن ایراد گرفت.

طبق گفته گیگابایت، مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD دارای کنتراست استاتیک 1000:1 است و کنتراست داینامیک آن برابر با 12 میلیون به 1 که برای درک بهتر کنتراست تصویر تنها کنتراست استاتیک ملاک است نه کنتراست داینامیک. در نمایشگرها، شدت روشنایی و کلوین رنگ می تواند بروی کنتراست تاثیر گذار باشد اما در نهایت این نوع ساختار پنل است که کنتراست نمایشگر را بیان می کند. کنتراست مانیتور AORUS AD27QD را 1201:1 به دست آوردیم که با تغییر کلوین رنگ (رنگ های گرم) به حداقل 1062:1 رسید.

کنتراست بیش از 1000:1 برای یک مانیتور عدد قابل قبولی است و می توان به راحتی در اتاق های روشن ویدیو تماشا کرد یا به بازی کردن مشغول شد. اما مانیتور AORUS AD27QD هنوز با کنتراست ایده آل فاصله دارد. با این وجود با نهایت روشنایی تصویر و به تصویر کشیدن بازی هایی که معمولاً در محیط های تاریک گیم پلی خود را هدایت نمی کنند، نتیجه بسیار جذاب و رضایت بخش است. البته نشت نور هم یکی از مواردی است که با چنین کنتراستی می توان مشاهده کرد. هرچند این مورد را نباید تنها به مانیتور AORUS AD27QD نسبت داد و باید این موضوع را مربوط به نوع ساختار پنل های IPS و هر نوع LCD دیگر دانست.

نهایت روشنایی یا شدت روشنایی اعلام شده از سوی گیگابایت 350 شمع در متر مربع است. این در حالی است که در بررسی صورت گرفته به عدد 401 شمع در متر مربع دست یافتیم. با این وجود با یک مانیتور روشن روبرو هستید که می تواند در اتاق های تاریک تا حدی شما را مجبور کند که نور نمایشگر را کم کنید. در این بخش مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD به خوبی توانست نظر ما را جلب کند.

نمایش رنگ ها در این مانیتور باعث شده تا نه تنها گیمرها بلکه گرافیست ها و تولید کنندگان محتوا هم روی خوش به این مانیتور نشان دهند. در بخش چرخه های رنگ با هیچ کمبودی روبرو نیستید و به راحتی می توانید با وجود پنل استفاده شده رنگ های دقیقی را ثبت کنید. در بخش استاندارد رنگ sRGB با 99 درصد پوشش، نمایش دقیقی در محتوای تصویری به دست می آورید. این میزان در چرخه Adobe RGB برابر با 85 درصد است با کالیبراسیون مانیتور می توانید به راحتی تا 90 درصد پوشش را هم به دست آورید. در بخش استاندارد DCI-P3 که استاندارد محبوب توسعه دهندگان و تولیدکنندگان است، گیگابایت عدد 95 درصد را برای پوشش اعلام کرده است که البته همیشه عدد اعلام شده از سوی تولیدکنندگان مانیتور عددی بالاتر از واقعیت است.

یکی دیگر از ویژگی های مانیتور AORUS AD27QD، پشتیبانی از استاندارد HDR است. با وجود HDR و ورودی رنگی 10 بیتی، می توانید به راحتی میزان نمایش رنگ های واقعی در این مانیتور را مشاهده کنید. تنها نکته منفی در این بین این است که این مانیتور به دلیل حداکثر روشنایی نزدیک به 400 شمع در متر مربع، از کمترین گواهینامه HDR یعنی VESA DisplayHDR 400 استفاده می کند. در این وضعیت رنگ های به نمایش در آمده را نمی توان با گواهینامه های رده بالا مقایسه کرد اما با فعال کردن این استاندارد می توانید از چرخه رنگ بهتری سود ببرید.

با روشن شدن HDR طیف رنگ های قرمز، نارنجی و زرد کمرنگ شده و در فیلم ها، تصاویر و بازی ها دیگر از تداخل طیف نوری خبری نیست. همین موضوع باعث می شود تا تجربه بهتری از بازی کردن و تماشای ویدیو داشته باشید. همانطور که اعلام کردیم، حداکثر روشنایی این مانیتور برابر با 401 شمع در متر مربع است که با فعال شدن HDR می توان تا 480 شمع در متر مربع هم شدت روشنایی را به دست آورد.

تنها مشکل موجود این است که با فعال شدن HDR، جزئیات در سایه ها همچون استاندارد های رده بالای HDR نیست و بهتر است در این حالت هم مانیتور را تا حدی کالیبراسیون کنید. بهترین حالت برای کالیبراسیون این مانیتور به جای RGB 100-100-100 تغییر رنگ های قرمز و سبز به RGB 93-93-100 است و البته کم کردن گاما. با این تنظیمات کمی از گرمای تصویر و شدت گاما کاسته می شود.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشد که برای به دست آوردن تمام ویژگی های تصویر این مانیتور بجای کابل و پورت HDMI، از کابل DisplayPort استفاده کنید.

وقتی به مانیتوری گیمینگ می گوییم که نرخ بروزرسانی تصویر بالا و زمان پاسخگویی کمی داشته باشد. مانیتور AORUS AD27QD با نرخ بروزرسانی تصویر 144 هرتز و زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه، گزینه ای مناسب برای گیمرهای پولدار است. برای سنجش درستی نرخ بروزرسانی تصویر می توانید از تنظیمات نمایشگر ویندوز یا تنظیمات درایور کارت گرافیک صحت آن را مشخص کنید.

در تست های انجام شده به نرخ بروزرسانی 143.978 هرتز رسیدیم که البته همان 144 هرتز است. با فعال کردن این نرخ بروزرسانی روان بودن گیم پلی در ژانرهای مختلف بسیار جذاب و عالی است. چنانچه کنتراست تصویر را به صورت دستی بالا ببرید این جذابیت برای شما بیشتر هم می شود. در تست های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که پروفایل های پیشفرض تصویر تاثیر مناسبی در بهتر دیده شدن تصاویر متحرک در نرخ 144 هرتز دارد.

در ویدیو زیر تفاوت نرخ بروزرسانی و فریم ریت 30 فریم و 144 فریم در ثانیه را مشاهده می کنید. ویدیو به صورت اسلوموشن با سرعت 240 فریم در ثانیه ثبت شده است.

 

عکس برداری های ما از مانیتور با سرعت 250/1 ثانیه انجام شد تا درک بهتری از سرعت بروزرسانی تصویر با نرخ 144 هرتز در تنظیمات مختلف داشته باشیم. این آزمایش را با تنظیمات Overdrive گیمینگ OSD انجام دادیم. در این حالت سه گزینه Picture Quality / Balance / Speed دیده می شود که هر کدام از این تنظیمات به وسیله نرخ پالس نورپس زمینه تغییرات را اعمال می کنند.

گیگابایت برای این مانیتور ویژگی Aim Stabilizer را هم در نظر گرفته است که با تطبیق پالس نور پس زمینه و نرخ بروزرسانی تصویر می تواند از تار شدن تصاویر متحرک جلوگیری کند. برای درک بهتر این موضوع از روش بالا برای ثبت این ویژگی استفاده می کنیم. البته قابل ذکر است که تطبیق پالس نور پس زمینه با نرخ بروزرسانی تصویر ممکن است برای کاربران حساس، خستگی چشم را به همراه داشته باشد. در تست های بالا به این نتیجه رسیدیم که مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD با فعال شدن Aim Stabilizer عملکرد بهتری از خود نشان می دهد اما همچنان کمی تاری در تصویر مشاهده می شود. البته این تاری با چشم به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست پس به عنوان یک عیب از آن یاد نمی کنیم.

تنها نکته ای که در نرخ بروزرسانی تصویر 144 هرتز باید در نظر داشته باشد این است که ورودی رنگ ها در این نرخ 8 بیتی است که اگر می خواهید با ورودی 10 بیتی رنگها روبرو شوید باید نرخ بروزرسانی تصویر را بروی 120 هرتز قرار دهید.

نهایت روشنایی 401 شمع در متر مربع
نهایت روشنایی HDR 480 شمع در متر مربع
کنتراست 1201:1
sRGB 99%
Adobe RGB 85%
HDR VESA DisplayHDR 400
RGB استاندارد 100-100-100
RGB کالیبراسیون 93-93-100
نرخ بروزرسانی تصویر 144hz
ورودی رنگ 144hz 8 بیتی
ورودی رنگ 120hz 10 بیتی

زاویه دید

زاویه دید یکی دیگر از ویژگی های مهم برای درک بهتر یک نمایشگر خوب است. البته موقعیت قرارگیری کاربر هم می تواند تا حدی اهمیت این موضوع را بیشتر کند. تولیدکنندگان مانیتور زاویه دید 178 را برای محصولات خود اعلام می کنند. اما هر نمایشگری با تغییر زاویه، تغییراتی در کنتراست، گاما، کلوین و نهایت روشنایی را تجربه می کند. هرچند این مورد به نوع ساختار پنل مربوط می شود. مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD با تغییر زاویه عملکردی خوبی را از خود نشان داد. هرچند تغییر زاویه در چپ و راست مانیتور عملکرد بهتری را ارائه داد تا تغییر زاویه بالا و پایین. با تغییر زاویه چپ و راست تا حدی کلوین یا حرارت رنگ به سمت سرد بودن پیش می رود اما همچنان تصویر کامل و کنتراست قابل قبول است. با تغییر زاویه بالا و پایین حرارت رنگ ها به سمت رنگ های گرم پیش می رود که نسبت به تغییر زاویه چپ و راست، روشنایی تصویر با تغییر بیشتری روبرو می شود.

انعکاس در نمایشگر

انعکاس در نمایشگر مانیتور AORUS AD27QD با وجود پوشش ضد انعکاس نسبتاً صاف، بسیار خوب ارزیابی می شود. حتی با وجود منبع نوری قدرتمند هم می توان بروی محتوا کنترل داشت. البته نوع پوشش ضدانعکاس با منابع نوری مصنوعی مشکل خاصی ندارد اما اگر پنجره بزرگی در کنار میز کارتان است، تا حدی بهتر است زاویه مانیتور را تغییر دهید.

فناوری AMD FreeSync

فناوری AMD FreeSync مانند G-SYNC انویدیا می تواند هماهنگی بین نرخ بروزرسانی تصویر و فریم متغییر را برقرار کند. این فناوری داینامیک می تواند از طریق کارت گرافیک، بریدگی های تصویر در محتوای متحرک را از بین ببرد. با این فناوری کاربر می تواند تصویری روان داشته باشد که این مورد در بازی ها، تمرکز بیشتر بر محتوای گیم پلی را میسر می سازد.

این مانیتور گیمینگ از AMD FreeSync پشتیبانی می کند که در گذشته تنها می توانستید با کارت گرافیک های شرکت AMD به این فناوری دست یابید. اما انویدیا از درایور 417.71 به بعد، در کنار فناوری G-SYNC پشتیبانی از FreeSync را به کارت هایش اضافه کرد. در حال حاضر با داشتن درایورهای جدید انویدیا و البته ویندوز 10، دارندگان کارت های GTX 10 ، GTX 16 و RTX 20 می توانند در صورت استفاده از مانیتورهای دارای FreeSync از فناوری سازگار با G-Sync استفاده کنند. با این وجود پشتیبانی از Nvidia Adaptive-Sync یا حالت سازگار با G-Sync یکی دیگر از ویژگی های خوب مانیتور AORUS AD27QD است. مانیتور AD27QD از جمله مدل هایی است که انویدیا آن را آزمایش کرده و در درایورهای جدید انویدیا از آن به عنوان مانیتوری با قبلیت پشتیبانی از G-Sync معرفی می کند.

در کارت های AMD فعال کردن این فناوری بسیار راحت است. تنها کافی است بخش Radeon FreeSync را از نوار ابزار بالا فعال کنید. در درایور کارت گرافیک های انویدیا، با داشتن مانیتوری که از این فناوری پشتیبانی می کند، بخش Set up G-SYNC تیک Enable G-SYNC, G-SYNC Compatible را بزنید. البته قبل از فعال کردن گزینه های گفته شده، باید مانیتور را با کابل DisplayPort به کارت گرافیک متصل کنید و از OSD مانیتور، به بخش Gaming رفته و گزینه FreeSync را فعال کنید.

نورپردازی RGB

به واقع یکی از جذابیت های این مانیتور، نورپردازی RGB آن است. تیم طراحی گیگابایت ترجیح داده اند تا نورپردازی RGB را تنها در پشت مانیتور به کار گیرند. پنج بخش در پشت مانیتور به این نورپردازی مجهز شده است که خوشبختانه با نرم افزار اختصاصی گیگابایت یعنی RGB Fusion مدیریت می شود. با این وجود می توانید نرم افزار RGB Fusion را نصب کرده و نورپردازی RGB مانیتور AORUS AD27QD را با افکت ها و رنگ های مختلف شخصی سازی کنید. البته اگر پشت مانیتور دیوار باشد، تمام زیبایی های این مانیتور از بین می رود و دیگر تلاش های تیم طراحی گیگابایت را نخواهید دید.

OSD

در این که OSD یا میز مدیریت این مانیتور بسیار کامل و جذاب است شکی نیست اما گیگابایت تصمیم گرفته است تا این جذابیت را بدون استفاده از جوی استیک زیر مانیتور به کاربر منتقل کند. با اتصال کابل USB مانیتور به مادربرد، می توانید از نرم افزار OSD SIDEKICK استفاده کنید. نرم افزاری که باعث می شود OSD مانیتور به صورت نرم افزار و تنها با استفاده از ماوس، در محیط ویندوز قابلیت مدیریت مانیتور را داشته باشد. شخصی سازی ها در این بخش بسیار عالی است و به ریزترین جزئیات و تغییرات هم توجه شده است.

در اولین بخش به نام DISPLAY SETTING بخش تنظیمات اصلی مانیتور از جمله نهایت روشنایی، کنتراست، شارپنس، تنظیمات سیاهی تصویر، شدت رنگ، کاهش رنگ آبی برای کاهش خستگی چشم و سوپر رزولوشن را می توانید انجام دهید. البته در این بخش گاما، حرارت رنگ، تنظیمات پیشفرض نمایش تصویر، فعال یا غیر فعال کردن Aim Stabilizer برای کاهش تاری تصویر، فعال یا غیر فعال کردن FreeSync و فعال یا غیر فعال کردن CROSSHAIR برای افزایش تمرکز اهداف در بازی ها را می توانید تغییر دهید. در این بخش دو ویژگی تصویر در تصویر و داشبورد را باید یکی از جذابیت های این مانیتور دانست. تصویر در تصویر این امکان را به کاربر می دهد تا در زمان بازی کردن، تصویری دیگر از منبع مورد نظر (این تصویر می تواند تصویر استریمر دیگری باشد یا یک ویدیو آموزشی) را مشاهده کند. داشبورد هم به کاربر این امکان را می دهد تا مانیتورینگ یا اطلاعات قطعاتی مانند پردازنده و کارت گرافیک را در گوشه ای از تصویر مشاهده کند.

بخش دوم به نام HOT KEYS قابلیت شخصی سازی کلیدهای صفحه کلید را برای شما فراهم می کند تا به سرعت به تنظیمات یا ویژگی های مورد نظر دسترسی پیدا کنید. در این بخش تنظیماتی پیشفرض قرار گرفته است که می توانید با حذف آنها، تنظیمات دلخواه را شخصی سازی کنید.

بخش سوم به نام GENERAL SETTING به کاربر این امکان را می دهد تا قابلیت هایی مانند پورت های ورودی، انتخاب منبع صوت، شفافیت OSD، زمان نمایش OSD، تنظیم شاخص LED، مدیریت نورپردازی RGB و شخصی سازی جوی استیک زیر مانیتور را در دست گیرد.

بخش چهارم به نام ANC در واقع یکی از جذابیت های این مانیتور برای گیمرها و استریمرها است. فعال یا غیر فعال کردن حذف نویز که گیگابایت با نام ANC از آن یاد می کند با روشی جالب در این مانیتور دیده می شود. معمولا حذف نویز با شناسایی صداهای اضافه در زمان خروجی صدا اتفاق می افتد. اما در مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD به وسیله میکروفون داخلی صداهای محیط اطراف از صدای فرد تفکیک شده تا در نهایت با شناسایی محیط اطراف، صدای فرد با بهترین کیفیت منتقل شود. در واقع شما در این مانیتور به لطف جک 3.5 میلی متری میکروفون و میکروفون های داخلی مانیتور می توانید صدایی واضح را از خود به جهان پیرامون منتقل کنید. این مهم با استفاده از چیپ ست DSP داخل مانیتور اتفاق می افتد تا تکنیکال بودن AD27QD را به رخ رقبا بکشاند. میکروفون قرار گرفته در این مانیتور در زیر نشان AORUS است.

و آخرین بخش با نام ABOTE در واقع به شناسایی نسخه FIRMWARE و بروزرسانی آن تعلق دارد. در این بخش می توانید نسخه نرم افزاری مانیتور را بروزرسانی کنید تا از ویژگی های بهبود یافته یا جدیدی بهره مند شوید.

حرارت

ساختار مانیتور، نوع متریال و البته تهویه مناسب قرار گرفته در بالای AORUS AD27QD باعث شده تا شما در کارکردهای طولانی مدت با دمایی مناسب روبرو باشید. در طی آزمون های متعدد رسانه تخصصی بنچیمو توانستیم با دستگاه ترموگراف، نهایت دمای 47.2 را به دست آوریم که برای این محصول مناسب است. یکی از دلایل رسیدن به این دما را باید استفاده از حداکثر روشنایی و البته ترانس برق داخلی عنوان کرد.

نتیجه

مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD گیگابایت یکی از بهترین گزینه ها برای عاشقان بازی است. یک مانیتور متفاوت از نظر طراحی و با دنیایی از امکانات. طیف گسترده ای از ویژگی های خاص که تنها گیمرها و بازی کردن را هدف قرار داده است قطعا شما را مجذوب می کند. تمام ویژگی های در نظر گرفته شده سعی بر این دارد تا شما را به عنوان یک گیمر یا یک استریمر به بهترین شکل همراهی کند. مواردی مانند نرخ بروزرسانی تصویر 144 هرتز، سرعت بالا در بازی ها، کاهش تاری تصویر، پشتیبانی از AMD FreeSync و سازگاری با G-Sync، افزایش تمرکز بر اهداف داخل بازی ها، نهایت روشنایی خوب، نورپردازی RGB، تغییر زاویه مانیتور در جهات مختلف، طراحی زیبا، شخصی سازی های فراوان و در نهایت حذف نویز صدای شما به عنوان گیمر، استریمر یا تولیدکننده محتوا، قطعاً این مانیتور را به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل می کند.

به واقع باید به گیگابایت برای ساخت چنین مانیتوری تبریک گفت. البته مواردی است که اگر تنها کیفیت تصویر برای شما مهم باشد، ممکن است رقیبان گران قیمت دیگر را به گزینه ای ایده ال تر تبدیل کند. مانیتور گیمینگ AORUS AD27QD در بخش خروجی تصویر یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ است اما هنوز با بهترین خروجی تصویر فاصله بسیار دارد. در نهایت باید بگوییم که مانیتور AORUS AD27QD در اتاقی روشن و پر نور بهترین گزینه برای شما است اما اگر عاشق تاریکی هستید، بهتر است فقط بازی کنید و تماشای فیلم یا استفاده از HDR را به زمانی بهتر و مکانی روشن تر موکول کنید.

پست های مرتبط

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد