آیا مایکروسافت با صرف هزینه های گزاف می تواند باعث پیشرفت در صنعت بازی شود؟

با پیشرفت روزبه روز دنیا، کار برای کسانیکه می خواهند در چرخه اقتصاد حضور داشته باشند سخت و سخت تر می شود و حتی شرکت های بزرگ هم مجبور هستند تا استراتژی های خود را تغییر دهند. بدین منوال حتی شکل تبلیغات و حتی جذب مخاطب هم تغییر می کند. جالب است که حتی مخاطبان هم خواستار ایجاد تغییر از سوی عرضه کننده هستند و در واقع کسی که از این قافله عقب بماند در نهایت بازنده میدان خواهد شد. صحبت ما در مورد شرکت Microsoft است که شاید می خواهد جای پای خود را در صنعت بازی محکم تر از قبل کند. اما آیا در این امر می تواند موفق عمل کند یا نه؟

میدان جنگ سونی و مایکروسافت

در هر نسلی شرکت های سونی و مایکروسافت سعی کرده اند که با ارائه سخت افزارهای قدرتمندتر و یا فناوری های جدیدتری برای دستگاه های بازی خود، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهند. در این مسیر هر دو قطعا با پیروزی و شکست هایی هم مواجه شده اند که باعث پیشرفت برای آنها شده است، اما در نسل نهم شاهد اتفاقی کاملا جدید هستیم که در حقیقت انتهای مشخص نیست که خیر باشد یا که شر.

این واقعیت بر هیچکس پوشیده نیست که همیشه شرکت Sony با داشتن استودیوهای اختصاصی دست به ساخت آثار انحصاری فوق العاده ای زده است. شرکت هایی مانند گوریلا گیمز، اینسومنیاک، سانتامونیکا یا ناتی داگ آثاری را خلق می کنند که هر سال تبدیل به بهترین بازی سال می شوند. خوب تمام این موفقیت ها یک اتفاق نیست بلکه سالیان سال بر روی آن فکر و تمرکز شده تا سونی بالاخره به چنین جایگاهی رسیده است.

در نقطه مقابل شرکت مایکروسافت همیشه با فیل اسپنسر سعی کرده تا مخاطب های زیادی را به سمت خود جذب کند و البته موفقیت های خوبی هم داشته است. مایکروسافت در زمینه های زیادی هزینه های هنگفتی کرده است تا بتواند پابه پای سونی پیش برود و خودی نشان دهد، تبلیغات گسترده، داشتن رسانه های قوی، ارائه سرویس های موفقی مانند Xbox Game Pass، اما هیچ گاه سعی نکرده که به پرورش استودیوهای بازیسازی درجه یکی بپردازد. در هر حال این کمپانی عظیم مسیر جدیدی را برگزید و با خرید شرکت Bethesda سعی کرده تا عنوان های انحصاری برای خود بسازد، اما با اینکار حالا معنای انحصاری کاملا تغییر کرده است. به تعبیری یعنی تجربه عنوان هایی که تا سالها پیش بر روی بیشتر پلتفرم ها مشترک بوده ولی حالا فقط می شود آنها را بر روی Xbox Series X تجربه کرد. ماجرا به همین جا ختم نشد و قرار است که این ماجرا باز هم ادامه پیدا کند.

مایکروسافت این روزها بسیار خبرساز شده و می خواهد نسل نهم را با قدرت بیشتری در مقابل شرکت کهنه کار Sony بایستد. خرید 70 میلیارد دلاری شرکت Activision Blizzard باعث شده که مایکروسافت حالا رقیب جدی تری در مقابل سونی باشد. این خرید باعث خواهد شد که دیگر بازی اکتیویژن بصورت انحصاری برای کنسول Xbox Series X عرضه شود. البته این مساله تا حدودی برخلاف صحبت های انجام شده با سونی است چون قرار بود که بازی های مشترکی از اکتیویژن برای سونی هم منتشر شود. این توسعه دهنده باید به شرکت سونی پاسخگو باشد و مشخص نیست که با توجه به خرید مایکروسافت حالا چه وضعیتی رخ خواهد داد.

در کنار کاربران

مایکروسافت با سرویس مخصوص خود یعنی Xbox Game Pass توانسته به کاربران ویژه خود خدمات بسیار خوبی را ارائه دهد. شما با پرداختی مبلغی ناچیز می توانید ماهیانه به تعداد زیادی از بازی های محبوب خود دست پیدا کنید و استفاده از این سرویس کاملا به صرفه برای گیمرهاست و همین هم باعث شده که کاربران زیادی از Xbox Game Pass استفاده کنند. با توجه به جدیدترین گزارشات، این سرویس تابحال 25 میلیون مشترک را جمع آوری کرده است.

با توجه به خریده شدن اکتیویژن توسط مایکروسافت، این سرویس هنوز هم جای پیشرفت دارد. تصور کنید که بازی هایی مانند Call Of Duty و Overwatch بصورت انحصاری برای ایکس باکس و رایانه های شخصی عرضه شوند، قطعا در چنین شرایطی تعداد کاربران در این سرویس اضافه می شوند.

البته پیش از این مایکروسافت با خرید شرکت بتسدا چکش انحصاری شدن عنوان های Starfield و  The Elder Scrolls 6 را زده است.

شما بین کنسولهای ایکس باکس سری ایکس را انتخاب می کنید یا پلی استیشن 5 را؟ فکر می کنید که کدام یک در طول زمان موفقتر خواهند بود؟

پست های مرتبط

بازی Cyberpunk 2077 به این زودی‌ها پچ PS5 Pro را دریافت نخواهد کرد !

چگونه با یوسی پابجی بهترین اسکین‌ها را خریداری کنیم

سونی احتمالاً در هفته‌های آینده شرکت کادوکاوا، مالک استودیوی FromSoftware را خریداری می‌کند