فناوری Dolby Atmos چیست و چرا تجربه شنیداری عالی دارد؟

چندی پیش اصطلاح Dolby Atmos پا به دنیای سینما گذاشت و سعی داشت به ما بفهماند تجربه شنیداری این فناوری فراتر از دیگر فناوری های صوتی است. در سالهای گذشته این فناوری را تنها می توانستید در سینماهای پیشرفته مشاهده کنید اما با مرور زمان این واژه در سیستم های صوتی، تلویزیونها، رسیورهای پیشرفته و سرویس های پخش محتوا مانند نتفلیکس هم خودنمایی کرد.

با تمام برندسازی ها همچنان تعداد زیادی از کاربران نه این واژه را شنیده اند و نه می دانند با چه فناوری روبرو هستند. سوال اینجاست که Dolby Atmos چیست و چه فرقی با دیگر فناوری های صوتی دارد؟ تا کنون و در طی دهه های گذشته فناوری های زیادی با نام های مختلف به میدان آمده اند و هر کدام در زمان خودشان ویژگی های خوبی را ارائه کردند. فناوری هایی مانند دالبی دیجیتال ، دالبی پرولوجیک و دالبی ویژن تنها بخشی از این فناوری ها بودند که با صدای فراگیر، تجربه شنیداری را به مرز جدیدی رساندند.

در فناوری های قدیمی، صدای فراگیر با چینش های 5.1 کانال، 7.1 کانال و 9.1 کانال به وجود می آمد. در این نوع چینش ها اسپیکرها، سنتر و ساب ووفر با چینشی گرد نسبت به محل قرارگیری شنونده قرار می گرفتند تا صدایی فراگیر را منتقل کنند. در این روش به واقع صدای شنیده شده حس فراگیر بودن صدا را به خوبی منتقل می کرد. اما در صنعت سینما این میزان کانال های صوتی ایده های کارگردان را برای تجربه صوتی بی نظیر محدود می ساخت.

اما در مقابل فناوری Dolby Atmos دیگر هیچ محدودیتی برای صدای فراگیر نداشت. همانطور که گفتیم در فناوری های قبلی تنها با صدای فراگیر 5.1 کانال، 7.1 کانال و 9.1 کانال روبرو بودیم اما Dolby Atmos می تواند تا 128 کانال صوتی را پردازش کرده و 64 اسپیکر مجزا را مسیریابی کند. با این وجود غوطه وری کامل تنها با فناوری Dolby Atmos ممکن می شود.

فناوری Dolby Atmos افراد را قادر می ساخت تا سقف سینما را از اسپیکرها بپوشانند تا صدای شنیده شده شده به شکل نیمکره صوتی افراد را احاطه کند. می توانید در این فناوری صدا را با گوش خود تعقیب کنید، ان را ردیابی کنید و در نهایت با تصویر مرتبط کنید. به فرض مثال اگر صدای باران پخش شود، اسپیکرهای سقف شروع به پخش صدای بارش باران می کنند و اسپیکرهای قرار گرفته بروی زمین صدای برخورد باران بروی زمین را پخش می کنند.

البته مدتی است که این فناوری صوتی به سیستم های صوتی و سینماخانگی ها راه یافته است. بسیاری از شرکت ها این فناوری را به صورت مجزا شبیه سازی می کنند و بعضی دیگر با درایوهای بیشمار حس واقعی را به شما منتقل می کنند. هرچند برخی از تولیدکنندگان حرفه ای با زوایای خاص درایوها در بالای بدنه هر اسپیکر فناوری Dolby Atmos را به خانه ها آوردند.

پست های مرتبط

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !