ائتلاف شیائومی، هواوی، Oppo و Vivo در حال توسعه جایگزین Play Store گوگل

ائتلاف شیائومی، هواوی، Oppo و Vivo در حال توسعه جایگزین Play Store گوگل

مشکلات میان برند های چینی و گوگل به اوج خود رسیده و ائتلافی میان چهار شرکت شامل شیائومی، هواوی، Oppo و Vivo تشکیل شده تا به کمک یکدیگر روی توسعه جایگزین Play Store متمرکز شوند. هر چند گوگل هیچ گاه تولید کنندگان گوشی های اندرویدی را از دریافت خدمات در پلی استور منع نکرده و نخواهد کرد، اما مشکلاتی که میان آنها در سال 2019 رخ داده و سهم قابل توجه برند های چینی از بازار گوشی هوشمند سبب شده تا آنها چنین تصمیمی را اتخاذ کنند.

راه اندازی جایگزین Play Store در حالی که گوگل به صورت زیر پوستی اقدام به ایجاد انحصار می کند، کار بسیار دشواری به شمار می رود. در حال حاضر نیز سرویس F-Droid و اپ استور آمازون دو رقیب جدی برای گوگل هستند که همواره با تهمت وجود بد افزار مواجه شده اند.

گوگل همواره به کاربران گوشی های اندرویدی هشدار می دهند که از نصب اپلکیشن از اپ استور های ثاویه خودداری کنند و اپلیکیشن های مورد نیاز خود را فقط از Play Store دانلود کنند. گوگل با اتخاذ یک تصمیم جنجال برانگیز، ارائه سرویس در چین را محدود کرده و همین موضوع سبب طغیان برند های چینی مانند هواوی، شیائومی، Oppo و Vivo شده است.

این چهار برند در سال های اخیر با رشد قابل توجه فروش و توسعه خط تولید خود به مرز های اروپا و آمریکا نفوذ پیدا کرده و با استقبال قابل توجهی نیز مواجه شدند. اما محدودیت ها و تهدید های همیشگی گوگل به مذاق مدیران چینی خوش نیامده و آنها در تلاش برای رفع انحصار هستند.

بهترین راهکار نیز راه اندازی یک اپ استور مجزا به عنوان رقیب Play Store است که هم اکنون در دستور کار چهار برند چینی قرار گرفته است. حتی هواوی به راهکاری فراتر از ایجاد اپ استور فکر کرده و یک سیستم عامل اختصاصی تولید کرده است. تحریم های آمریکا بر علیه شرکت های چینی سبب سخت گیری بیش از حد گوگل نسبت به آنها شده و این موضوع کاسه صبر چینی ها را لبریز کرده است.

هواوی پس از تخفیف دولت آمریکا برای ادامه سرویس دهی Play Sotre به شرکت های چینی، از بازگشت به آغوش گوگل امتناع کرده و عزم خود را برای اعلام استقلال به همراه سه تولید کننده دیگر جزم کرده است. پس از اعمال تحریم های سنگین آمریکا بر علیه هواوی و ZTE به عنوان دو کمپانی چینی، هواوی راه دیگری را در پیش گرفته و به دلیل وجود کاربران بی شمار، تصمیم خود را برای استقلال علنی کرد.

چهار برند چینی شامل هواوی، شیائومی، Oppo و Vivo ائتلافی به نام GDSA (مخفف Global Developer Service Alliance) ایجاد کرده و حتی دامنه وب سایتی به همین نام را هم ثبت کردند. آنها در تلاشند تا علاوه بر اپلیکیشن، موارد دیگری مانند موزیک، کتاب، مجله، بازی و سایر محتوای دیجیتال را در دسترس کاربران خود قرار دهند تا دامنه رقابت با Play Store گوگل وسیع تر شود.

ائتلاف GDSA در ابتدا قصد حضور در 9 منطقه مهم و پر جمعیت شامل هند، اندونزی و روسیه را داشت که دلیل آن حضور گسترده شیائومی، Oppo و Vivo در بازار های جنوب شرق آسیا مانند هند بود. از سوی دیگر هواوی و برند زیر مجموعه اش یعنی Honor در خاورمیانه و اروپا حضور پر شور و موفقیت آمیزی داشتند تا به این ترتیب، چهار شرکت چینی در مرحله اول برای ارائه جایگزین Play Store روی این مناطق حساب باز کنند.

لازم به ذکر است که چهار شرکت چینی هواوی، شیائومی، Oppo و Vivo در سه ماهه پایانی سال 2019 موفق به کسب 40 درصد از سهم بازار جهانی گوشی هوشمند شدند. یکی از مهم ترین رویکرد های برندهای چینی در بازار گوشی هوشمند، ارائه قابلیت های بی شمار و سخت افزار قدرتمند با قیمت بسیار مناسب بوده که همین رویکرد سبب استقبال گسترده کاربران در سراسر جهان بدون توجه جدی به محدودیت های Play Store شده است.

پیش بینی می شود که ترغیب توسعه دهندگان نرم افزار با تزریق پول و سرمایه گذاری کلان چهار شرکت چینی در ائتلاف GDSA سبب بر هم خورد تعادل در بازار نرم افزار و بازی مبتنی بر پلتفرم اندروید شود. هر چند متقاعد کردن توسعه دهندگان از متقاعد کردن کاربران بسیار سخت تر است، اما هواوی پیش از این اختصاص 3 میلیارد دلار بودجه برای ایجاد اپ استور جایگزین Play Store و ترغیب توسعه دهندگان به ساخت اپلیکیشن و بازی را تایید کرده بود.

پست های مرتبط

شرکت OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی GPT-4o را معرفی کرد

شایعه : سامسونگ ساخت مدل ارزان‌تر گلکسی زد فولد 6 را لغو کرد

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟