معرفی 14 مادربرد گیگابایت مجهز به چیپ ست Z490 اینتل و رابط PCI 4.0

معرفی 14 مادربرد گیگابایت مجهز به چیپ ست Z490 اینتل و رابط PCI 4.0

مشخصات و تصویر 14 مدل مادربرد گیگابایت مجهز به چیپ ست Z490 اینتل تحت نام GIGABYTE و زیر برند گیمینگ AORUS با قابلیت پشتیبانی از رابط PCI 4.0 توسط این کمپانی منتشر شد. مادربرد های مجهز به چیپ ست Z490 اینتل در حال حاضر می توانند از پردازنده های نسل دهم اینتل موسوم به Comet Lake پشتیبانی کنند و سوکت پردازنده آنها نیز از نوع LGA 1200 است.

شایئ عجیب ترین موضوع در خصوص تیتر این مطلب باشد که به وجود رابط PCI 4.0 در چهار مدل مادربرد گیگابایت مجهز به چیپ ست Z490 اینتل اشاره شده است. در حقیقت مادربرد های Z490 گیگابایت و سایر برند ها می توانند از پردازنده های نسل دهم Comet Lake و علاوه بر آن از پردازنده های نسل یازدهم Rocket Lake اینتل پشتیبانی کنند. رابط PCI 4.0 نیز یکی از ویژگی های جدید برای چیپ ست Z490 اینتل به شمار می رود که فقط با استفاده از پردازنده های نسل آینده راکت لیک قابل استفاده خواهد بود.

با این وجود مدل های متنوع مادربرد گیگابایت برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دهم کامت لیک و نسل یازدهم راکت لیک، جزو اولین محصولاتی هستند که به صراحت در خصوص فناوری رابط PCI 4.0 در محصولات اینتل اطلاع رسانی کرده اند. به این ترتیب کاربرانی که دوستدار اینتل هستند، می توانند با خریداری یک مادربرد Z490 گیگابایت و انتظار تا زمان معرفی پردازنده های Rocket Lake از رابط PCI 4.0 بهره مند شوند.

چهارده مدل مادربرد گیگابایت مجهز به اسلات PCI 4.0 هستند و در حال حاضر درایور های مجدد، سوییچ های خط به منظور ارتباط اسلات ها با چیپ ست، اسلات های M.2 NVMe و پیشرفت های سطح PCB به منظور پشتیبانی از این فناوری در آنها تعبیه شده است. هشت مدل از مادربرد های جدید تحت برند گیگابایت و شش مدل نیز تحت زیر برند گیمینگ AORUS تولید می شوند تا از نظر تنوع محصول در سطح بالاتری نسبت به سایر تولید کنندگان قرار گیرد.

مادربرد گیگابایت AORUS Z490 Xtreme WaterForce قدرتمندترین محصول این کمپانی در خانواده Z490 به شمار می رود که از مونو بلاک اختصاصی برای مدار تغذیه و پردازنده بهره می برد. به این ترتیب می توانید با نصب واترکولر سیکل باز و اتصال آن به ورودی و خروجی مادربرد، حرارت این مناطق را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید. خنک کننده بادی اختصاصی نیز روی چیپ ست Z490 نصب شده تا دمای این بخش از مادربرد نیز تحت کنترل کامل قرار گیرد.

مادربرد گیگابایت AORUS Z490 Master محصول قدرتمند بعدی این کمپانی به شمار می رود که از هیت سینک های آلومینیومی با کیفیت به منظور کنترل حرارت بهره می برد. ظاهر این محصول نیز بسیار زیبا و جذاب است و هر سه اسلات M.2 NVMe آن نیز توسط هیت سینک آلومینیومی احاطه شده اند. مادربرد AORUS Z490 Ultra نیز شباهت بسیاری به مدل Master دارد، با این تفاوت که مدار تغذیه آن به قدرتمندی مدل مستر نیست. با این حال می تواند پردازنده های نسل دهم کامت لیک اینتل بر پایه سوکت LGA 1200 اینتل را به خوبی تحت پوشش قرار دهد.

مادربرد گیگابایت AORUS Z490 PRO AX آغاز گر مدل های میان رده گیمینگ به شمار می رود و در امتداد آن محصولاتی مانند AORUS Z490 Elite و سه خانواده GAMING، Ultra Durable و VISION به چشم می خورند. مادربرد های سری VISION گیگابایت به عنوان خانواده ای جدید در محصولات این برند به شمار می روند که تنوع بیشتری به محصولات میان رده کمپانی تایوانی ارائه می دهند.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !