10 روش معجزه آسا و کاربردی برای افزایش سرعت ویندوز 10 (آموزش تصویری)

10 روش معجزه آسا و کاربردی برای افزایش سرعت ویندوز 10

ویندوز 10 به عنوان سریع ترین سیستم عامل تولید شده توسط مایکروسافت شناخته می شود و علاوه بر سرعت بالا از امکانات بی شماری بهره می برد، اما به مرور زمان و بر اثر نصب نرم افزار های مختلف، تغییر مداوم تنظیمات و مواردی از این قبیل شاهد کند شدن سرعت ویندوز 10 می شویم. این مشکل خود را در سیستم های دارای سخت افزار ضعیف، بیشتر نشان می دهد.

در این مقاله کاربردی، شما را با 10 روش معجزه آسا برای افزایش سرعت ویندوز 10 آشنا خواهیم کرد. به کار بردن هر کدام از این 10 روش بسیار ساده و در سریع ترین زمان ممکن امکان پذیر است. پس نگران پیجیدگی و درگیر شدن با شرایط سخت و دشوار نباشید.

10- کامپیوتر خود را ریستارت کنید: بسیاری از کاربران به دلیل نوع کاربرد خود از کامپیوتر شخصی، دستگاه خود را به مدت چند روز و حتی چند هفته مداوم روشن نگه می دارند. همین موضوع به نسبت ساده سبب ایجاد فایل کش بسیار سنگین روی درایو نصب سیستم عامل ویندوز 10 می شود. به همین دلیل شاهد کند شدن وحشتناک سیستم عامل خواهید بود. تنها راهکار شما برای رهایی از شر فایل های موقت و حافظه کش حجیم، ریستارت کردن یا راه اندازی مجدد کامپیوتر است. سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار پس از ریستارت شدن، فایل های موقتی غیر ضروری را حذف و حافظه کش را باز سازی می کند. بی درنگ پس از ریستارت کردن سیستم، شاهد افزایش سرعت ویندوز 10 به صورت چشم گیر خواهید بود.

9- سیستم عامل را آپدیت کنید: بسیاری از کاربران و حتی کارشناس نماها! اعتقاد دارند که به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل ویندوز 10 و حتی نسخه های قدیمی، سبب کند شدن آن می شود. آنها حتی نمی دانند دلیل کندی سیستم عامل پس از به روز رسانی چیست و تنها راه حل آنها غیر فعال کردن آپدیت سیستم عامل است. اما با راهکاری که در این مقاله به شما معرفی می کنم، دیگر نیازی به غیر فعال کردن آپدیت ویندوز 10 و سیستم عامل های قدیمی وجود ندارد. در این مرحله فقط سیستم عامل خود را آپدیت کنید و در مرحله بعدی، راه حل رهایی از کند شدن سیستم عامل پس از آپدیت را شرح خواهم دارد. آپدیت سیستم عامل، علاوه بر ارائه ویژگی های جدید، به افزایش سرعت ویندوز 10 نیز منجر می شود.

8- ابزار Disk Cleanup را اجرا کنید: فایل های به روز رسانی در ویندوز 10 شامل آپدیت سیستم عامل، آپدیت نرم افزار امنیتی Defender و درایور های سخت افزاری می شود. به خصوص اگر فایل به روز رسانی 6 ماهه ویندوز 10 را دریافت کنید، شاهد پر شدن فضای درایو نصب سیستم عامل می شوید و کامپیوتر شما نیز تا حدودی کند می شود. ویندوز برای رهایی از این وضعیت، ابزار Disk Cleanup را در نظر گرفته که با اسکن فایل های موجود روی درایو های مختلف، آمار دقیقی از نوع آنها ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که سنگین ترین فایل از نظر حجم، فایل های به جا مانده از به روز رسانی سیستم عامل است که بلاتکلیف و بدون استفاده روی درایو شما باقی می مانند. پس از اجرای این ابزار و بررسی نوع فایل ها و حجم آنها می توانید نسبت به حذف هر کدام از موارد دلخواه، اقدام کنید. پیشنهاد می شود که پس از اتمام عملیات Disk Cleanup، یک بار سیستم عامل خود را ریستارت کنید. حذف فایل های به جای مانده از آپدیت سیستم عامل، روشی آسان و سریع برای افزایش سرعت ویندوز 10 به شمار می رود.

7- غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ: برخی از برنامه های نصب شده روی سیستم عامل ویندوز 10، یک دسترسی به استارت آپ ویندوز ایجاد می کنند که در بسیاری از موارد نیازی به آن وجود ندارد. وجود استارت آپ های غیر ضروری متعدد سبب کند شدن زمان راه اندازی سیستم عامل ویندوز 10 می شود. با فشردن کلید های Ctrl+Alt+Del به تسک منیجر و سپس به تب Startup بروید. برنامه های غیر ضروری که نیازی به راه اندازی آنها همراه با سیستم عامل وجود ندارد را غیر فعال کنید. به همین سادگی زمان راه اندازی سیستم عامل در کامپیوتر یا لپ تاپ شما بسیار سریع تر انجام شده و سبب افزایش سرعت ویندوز 10 می شود.

6- حذف نرم افزار های غیر ضروری و بدون استفاده: ممکن است در فرآیند نصب سیستم عامل و پس از آن، اقدام به نصب برخی نرم افزار های غیر ضروری کنید. برخی از این نرم افزار ها فقط پس از نصب سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرند و پس از آن هیچگاه به آنها نیاز ندارید. به این ترتیب با مراجعه به Control Panel و بخش Program و سپس Uninstall a Program، نرم افزار های بدون استفاده و غیر ضروری خود را حذف کنید. این کار علاوه بر خالی کردن فضای درایو نصب سیستم عامل به راه اندازی سریع تر سیستم عامل نیز منجر می شود. به خصوص اگر نرم افزار مورد نظر، همراه با سیستم عامل و به وسیله قرار گرفتن در لیست Startup راه اندازی شود. حذف برخی از نرم افزار های غیر ضروری اما با حجم بالا، می تواند سبب افزایش سرعت ویندوز 10 شود.

5- افکت های تصویری ویندوز را غیر فعال کنید: اگر از جلوه های تصویری سیستم عامل ویندوز 10 لذت می برید، باید به این نکته توجه کنید که همین افکت های زیبا، سبب کند شدن کامپیوتر شخصی شما می شوند. به خصوص اگر سخت افزار کامپیوتر شخصی شما قوی نیست، بهترین کار برای افزایش سرعت ویندوز 10، غیر فعال کردن تمام یا برخی از افکت های تصویری است. برای این منظور روی آیکن My Computer راست کلیک و به بخش Properties بروید. سپس از نوار ابزار سمت چپ، گزینه Advanced System Setting را انتخاب کنید. در ادامه به تب Advanced رفته و گزینه Setting در بخش Performance را انتخاب کنید. تب اول این بخش به افکت های گرافیکی سیستم عامل اختصاص دارد که بر اساس سلیقه خود می توانید تمام یا برخی از آنها را غیر فعال کنید. پیشنهاد می شود سه گزینه انتهایی و گزینه Show Thumbnails instead را برای حفظ جذابیت های ویندوز 10 غیر فعال نکنید.

4- افکت Transparency را غیر فعال کنید: حالت شفاف در سیستم عامل ویندوز 10 سبب ایجاد ظاهری زیبا و جذاب می شود، اما همین افکت به ظاهر ساده، حجم قابل توجهی از سرعت سیستم عامل و قدرت سخت افزار شما را درگیر می کند. در نتیجه غیر فعال سازی افکت Transparency توصیه می شود. برای این منظور در منوی استارت، عبارت Transparency را تایپ و به بخش مربوط به آن بروید. سپس این افکت را غیر فعال سازید. غیر فعال کردن این گزینه به سادگی و در سریع ترین زمان ممکن سبب افزایش سرعت ویندوز 10 می شود.

3- حافظه رم کامپیوتر را ارتقا دهید: اگر تمام موارد بالا را انجام داده اید و همچنان سرعت سیستم عامل شما پایین است، باید راه حل های سخت افزاری را به کار گیرید. اولین قدم، افزایش حافظه رم به منظور افزایش سرعت ویندوز 10 است. ابتدا باید بدانید که مادربرد کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ شما چه مقدار حافظه رم را پشتیبانی می کند و چه مقدار رم روی آن نصب شده است. سپس میزان حافظه مورد نیاز خود را روی کامپیوتر یا لپ تاپ نصب کنید. باید به این نکته توجه کنید که اگر حافظه رم سیستم شما کمتر از 4 گیگابایت است و شما حجم حافظه را به بیش از 4 گیگابایت افزایش داده اید، باید سیستم عامل 64 بیتی نصب کنید تا از تمام حجم حافظه استفاده شود.

2- از درایو سالید یا SSD استفاده کنید: هارد دیسک ها به دلیل ساختار مکانیکی از سرعت چندان بالایی برخوردار نیستند و یکی از دلایل کندی کامپیوتر های شخصی، استفاده از هارد دیسک برای نصب سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیاز است. برای افزایش سرعت ویندوز 10 باید یک درایو سالید یا SSD خریداری کنید و سیستم عامل و نرم افزار های ضروری را روی آن نصب کنید. به همین سادگی سرعت کار با کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ، حداقل به بیش از 3 برابر افزایش می یابد. در صورتی که از درایو های حرفه ای استفاده کنید، سرعت راه اندازی و کار با سیستم عامل ویندوز 10 به شدت افزایش می یابد و زمان راه اندازی نرم افزار ها نیز به شدت کاهش می یابد. همچنین می توانید چند یا چندین کار را به صورت همزمان و بدون افت سرعت چشم گیر انجام دهید.

1- ابزار System Maintenance را اجرا کنید: سیستم عامل ویندوز 10 به ابزاری برای بهینه سازی و برطرف سازی مشکلات مجهز است که با وارد کردن System Maintenance در منوی استارت می توانید به این بخش وارد شوید. فقط کافیست به پیشنهادات سیستم عامل در خصوص امنیت و افزایش کارایی ویندوز توجه کنید. به همین سادگی می توانید مشکلات موجود را برطرف کرده و شاهد افزایش سرعت ویندوز 10 باشید.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد