Kirin 9000 قدرتمند ترین پردازنده 5 نانومتری گوشی های اندرویدی

سری پردازنده های اختصاصی Kirin هواوی تا به امروز توانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد و هموراه در تست های بنچمارک انجام شده جزو برترین پردازنده های گوشی های اندرویدی بودند و هستند. این بار اما نوبت اولین پردازنده با معماری 5 نانومتری این شرکت رسیده است. Kirin 9000 را نام خود را به عنوان اولین پردازنده 5 نانومتری گوشی های اندرویدی ثبت کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات دقیق این پردازنده قدرتمند و امتیاز های بنچمارکی که توانسته است کسب کند.

Kirin 9000

همانطور که می دانیم امریکا شرکت هواوی را تحریم کرده و در این راستا مشکلات بسیاری برای این شرکت قدرتمند چینی به وجود آمده است. یکی از آن مشکلات اساسی، قطع همکاری هواوی و شرکت TSMC بود. هواوی سال با همکاری شرکت TSMC پردازنده های اختصاصی Kirin را تولید می کرد.

با دستور امریکا دیگر شرکت TSMC اجازه همکاری با هواوی را نداشت و همین امر سبب شد تا تولید پردازنده Kirin 9000 با مشکلات جدی رو به رو شود. حتی پیش از رونمایی پرچمدارن خانواده هواوی میت 40 شنیده بودیم که هواوی قرار است با شرکت های کوالکام و یا مدیاتک برای تامین پردازنده های پرچمداران جدید خود وارد مذاکره شود.

اما هواوی بالاخره توانست گوشی های هوشمند خانواده میت 40 را به جدیدترین و اولین پردازنده 5 نانومتری kirin 9000 مجهز کرد. این پردازنده هشت هسته ای از چیدمان 1+3+4 خوشه ای بهره می برد. یک هسته اصلی و قدرتمند Cortex-A77 با حداکثر فرکانس کاری 3.13 گیگاهرتز به همراه سه هسته Cortex-A77s با حداکثر فرکانس کاری 2.45 گیگاهرتز در کنار چهار هسته ضعیف تر Cortex-A55s هشت هسته پردازنده Kirin 9000 را تشکیل می دهند.

نکته جالب اینجاست که بزودی شاهد رونمایی پردازنده اسنپدرگون 875 شرکت کوالکام و پردازنده اگزینوس 1080 شرکت سامسونگ به عنوان جدیدترین پردازنده های این شرکت ها با معماری 5 نانومتری خواهیم بود و شنیده ها خبر از آن می دهد که Cortex-A77 به عنوان قدرتمند ترین هسته این پردازنده های نیز در نظر گرفته خواهد شد اما با فرکانس کاری 3 گیگاهرتز.

با توجه به تست های بنچمارک منتشر شده، هواوی میت 40 پرو توانست با بهره بردن از پردازنده Kirin 9000 بالاترین امتیاز را در حال حاضر در میان گوشی های اندرویدی به خود اختصاص دهد. البته اگر در جدول های منتشر شده دقت کنید، مدل professional و مدل استاندارد هواوی میت 40 پرو حضور دارند.

با فعال بودن حرفه ای یا همان professional صرفه جویی در مصرف باتری دیگر مد نظر قرار نمی گیرد و باتری تمام توان خود را برای حداکثر عملکرد پردازنده در اختیار پردازنده قرار می دهد که همانطور که میبینید در این حالت هواوی میت 40 توانسته است عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

اما در پایان سوالی ذهن ما را درگیر می کند، مگر همکاری هواوی و TSMC به پایان نرسیده بود. پس این پردازنده با جدیدترین و قدرتمند ترین هسته های Cortex از کجا پیدا شدند. هنوز مشخص نیست در این زمینه هواوی برای تولید پردازنده های جدید خود از چه راهی تامین می شود اما به هر حال باید اعتراف کرد که kirin 9000 عملکرد فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاشت.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !