آموزش فعال سازی Memory Try It بروی مادربردهای MSI

فناوری های Memory Try It و Memory Force دو قابلیت برای مادربردهای MSI هستند که با در نظر گرفتن شرایط، پیشنهادات اورکلاک حافظه را ارائه می کنند. در این مقاله قصد داریم تا چگونگی فعال شدن Memory Try It در مادربردهای MSI را آموزش دهیم.

در گذشته قابلیت اورکلاک رم بروی پلتفرم های اینتل تنها در چیپ ست های رده بالای این شرکت وجود داشت اما اکنون با معرفی چیپ ست سری 500 اینتل، حتی چیپ ست میان رده B560 هم قفل باز است. در واقع قفل باز بودن این چیپ ست قابلیت اورکلاک پردازنده و رم را ممکن می سازد.


آموزش فعال کردن Resizable BAR با کارت گرافیک های سری MSI RTX 30


با این حال ، اورکلاک RAM می تواند برای بسیاری از افراد موضوع پیچیده ای باشد. هنگام تلاش برای اورکلاک کردن رم، عوامل زیادی مانند ولتاژ رم، ولتاژ CPU IO2، ولتاژ CPU SA و زمان تاخیر باید در نظر گرفته شود. این برای کاربرانی که تجربه زیادی در اورکلاک ندارند قطعاً چالش برانگیز است.

خوشبختانه چه در پلتفرم اینتل و چه در پلتفرم AMD قابلیتی با نام XMP یا A-XMP وجود دارد که بی نیاز از تنظیمات پیچیده، کاربر را قادر می سازد تا از فرکانس بهینه شده توسط تولیدکننده رم استفاده کند. به عنوان مثال رمی که دارای فرکانس 3600 مگاهرتز است، تنها با فعال شدن پروفایل XMP در بایوس این فرکانس در دسترس قرار می گیرد. البته این پروفایل تنها بروی پلتفرم های قفل باز قابلیت فعال شدن را دارد.

در مادربردهای MSI بجز ویژگی XMP فناوری دیگری با نام Memory Try It وجود دارد که بیش از 100 پروفایل از پیش تعیین شده را در اختیار کاربر قرار می دهد. پروفایل های گفته شده حتی شما را با فرکانس های بیشتر از XMP روبرو می سازند. در ادامه آموزش فعال سازی Memory Try It در مادربردهای MSI B560 را در پیش رو داریم اما قابل ذکر است که بروی مادربردهای رده بالای دیگر MSI هم می توان تا حدی با این تنظیمات پیشرفت.

مشخصات سیستم تست این مقاله

پروفایل XPM را بروی مادربرد فعال کنید

پس از راه اندازی کامپیوتر، با زدن کلید Del صفحه کلید، وارد محیط بایوس شوید. در این محیط دو رابط کاربری آسان و پیشرفته وجود دارد که می توان با کلید F7 بین این دو محیط جابجا شد. زمانی که در محیط پیشرفته قرار گرفتید، می توانید پروفایل XMP رم را در نوار بالا سمت چپ مشاهده کنید. لازم به ذکر است که بعضی از رم ها دارای دو پروفایل XMP هستند. شما می توانید با انتخاب پروفایل، ویژگی XMP را فعال کنید.

راهکار دوم این است که از تنظیمات OC به گزینه Extreme Memory Profile(XMP) دسترسی پیدا کنید و گزینه Disabled را Enabled کنید.

برای مشاهده تغییرات صورت گرفته آزمایش AIDA64 در نظر گرفته شده است. در این تست چندین ماژول رم با فرکانس های مختلف و البته پروفایل XMP تست شده است که در نهایت همانطور که مشاهده می کنید رابطه ای بین فرکانس رم و پهنای باند آن وجود دارد.

یکی از مواردی که با افزایش فرکانس عملکردی تناقض دارد، زمان تاخیر است. در مجموع وقتی فرکانس رم بیشتر می شود، زمان تاخیر آن هم بیشتر می شود. این موضوع مربوط به کنترلر حافظه است. البته رم هایی هستند که با ساختار عالی، از رم های رقیب با فرکانس مشابه زمان تاخیر کمتری دارند.

اورکلاک رم یا فعال کردن پروفایل XMP نیز در گیم پلی تغییرات چشم گیری را ایجاد می کند. به نظر می رسد رم هایی با فرکانس 3600 مگاهرتز یکی از بهترین گزینه ها برای بازی است. رم ها در این فرکانس عملکرد 8 تا 25 درصد سریعتر دارند و حتی نسبت به رم 4000 مگاهرتز هم وضعیت بهتری دارد. البته این موضوع به نوع بازی و بهینه سازی آن هم ربط دارد.

با MSI Memory Try It به فریم ریت بالاتر دست یابید

اگر با فعال کردن پروفایل XMP عملکرد رم شما را راضی نکرد، می توانید گزینه MSI Memory Try It را فعال کنید. همانطور که گفتیم بیش از 100 پروفایل برای اورکلاک رم در نظر گرفته شده است. رم هایی که از بانک ها یا ماژول های سامسونگ یا هاینیکس یا میکرون استفاده می کنند، عملکردی متفاوت در اورکلاک دارند. در بین این 100 پروفایل این تغییر عملکرد لحاظ شده است.

شما می توانید فرکانس های متفاوت و حتی زمان تاخیر مختلف را انتخاب کنید و بررسی کنید که آیا سیستم با این فرکانس و زمان تاخیر پایدار است یا خیر. چنانچه سیستم همچنان پایدار است می توانید فرکانس های بالاتر را امتحان کنید تا زمانی که با نهایت پتانسیل کاری رم و پایداری سیستم روبرو شوید.

همچنین می توانید پارامترهای Memory Try It را برای دستیابی به عملکرد بهتر تنظیم کنید. به عنوان مثال در کیت ADATA DDR4-3200 متوجه شدیم که با مشخصات “DDR4-3600 CL16-20-20-38” همچنان پایدار است. حتی مشخص شد که این کیت با تغییرات DDD4-3600 CL14-16-16-28 همچنان پایدار است. شما می توانید به صورت دستی زمان تاخیر را از 55ns به 47.7ns کاهش دهید که نتیجه آن عملکرد 2 تا 5 درصد بهتر از پروفایل XMP استاندارد این کیت رم است.

در تصاویر زیر می توانید تغییرات صورت گرفته و نتیجه نهایی را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که MTI مخفف ویژگی Memory Try It است.

ر

پست های مرتبط

دستگاه Rabbit R1 بیشتر به یک برنامه اندرویدی شباهت دارد تا یک گجت !

عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد رشد عظیمی را در دوره 2023-2027 تجربه خواهد کرد

سامسونگ سرانجام در مورد گلکسی واچ پریمیوم خود صحبت کرد