نوستالژی: نگاهی به بازی Manhunt ساخته راک استار گیمز

یادم می آید زمانی بود که عنوانی به اسم Manhunt بر سر زبان ها افتاد. این بازی توسط راک استار ساخته شده بود. من هانت در سال 2003 برای PC و PS2 عرضه شد. واقعیت این بود که گیمرها تا آن زمان یک بازی با این شدت خشونت را تجربه نکرده بودند. همین هم باعث شد که واکنش های شدیدی به سمت این بازی روانه شود و حتی فروش آن در برخی کشورها ممنوع شود.

خشونت ممنوع

واکنش های شدید به من هانت این مطلب را میرساند که مخاطب آن زمان مخالف خشونت تا این حد بود و حتی آن را کاملا رد می کرد، حتی اگر سازنده آن عنوان استودیو راک استار باشد. البته منتقدین دیدگاه های مثبتی به بازی داشتند و آن را یک تحول عجیب می دانستند. بازی Manhunt به شدت نایاب بود و به راحتی نمی توانستید آن را پیدا کنید.

اگر نگاهی به سیر تحول بازی ها کنیم، می بینیم که قطعا راک استار با من هانت توانست تاثیر اساسی خود را بگذارد.

راک استار با ساخت من هانت توانست خیلی از کلیشه ها را پشت سر بگذارد ولی در هر حال تاوان های زیادی هم پای آن داد. ممنوعیت های مختلف برای Manhunt باعث شد که در کشورهای زیادی ممنوع فروش شود. حتی Rockstar تا دادگاهی شدن به خاطر ترویج خشونت و کشتارهای بی رحمانه پیش رفت.  شدت تاثیر بازی Manhunt بر روی مخاطب به حدی رسید که در انگلستان گیمری که من هانت را بازی کرده بود، تحت تاثیر آن یک نفر را به قتل رساند.

گیم پلی بی رحمانه

Manhunt یک بازی سوم بود با مایه های مخفی کاری و اکشن بود. مجموعه بزرگی از سلاح های سرد مختلف در اختیار شما قرار می گرفت تا آدم های بخت برگشته را نابود کنید، چوب بیسبال، نایلون، انواع چاقو تیغ های برنده. البته سلاح های گرم هم در من هانت به یاری شما می آیند تا بازی را تبدیل به یک شوتر خوب کنند. بخش بسیار جنجالی بازی کشتارهای بسیار واضح با سلاح های ذکر شده بود و شما دستتان برای یک قتل عام خوب باز بود. بازی شما را به مخفی کاری دعوت می کند و حتی وسایلی مانند آجر یا بطری را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید حواس دشمن ها را پرت کنید.

تغییر ذائقه مخاطب ها

گاهی وقت ها به این تغییرات گسترده فکر می کنم و اینکه در حال حاضر یک بازی مانند Mortal Kombat 11 خشونت را از یک طرف به حد ممکن رسانده و حتی در آن خلاقیت هایی هم ایجاد کرده است تا بتواند مخاطب خود را راضی نگه دارد. فکر کنم اگر در آن زمان مورتال را با این خشونت نشان می داد، به کل شرکت ندررلم متلاشی می شد! در هر حال صنعت گیم با این مساله به راحتی کنار آمده است و مسیر را کاملا واضح به مخاطب های مختلف نشان می دهد. در هر حال برای گیمر خوب خشونت ملاک چندان مناسبی نمی تواند باشد و هسته گیم پلی و کارگردانی مناسب باید بیشتر در نظر مخاطبان جلوه پیدا کند.

شما چه فکر می کنید، آیا خشونت در بازی ها می تواند باز هم پر رنگ تر از این شود؟ آیا ملاک بهتر بودن بازی های الان خشونت بیشتر در آنهاست؟ نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید.

پست های مرتبط

Larian Studios از افتتاح دفتر جدیدی در لهستان خبر داد

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید