بررسی تخصصی کیبورد گیمینگ و مکانیکال PATRIOT VIPER V765

شرکت پتریوت را شاید قدیمی های حوزه تکنولوژی بیشتر بشناسند. شرکتی نام آشنا و قدیمی که سال ها در تولید تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر فعالیت گسترده ای دارد. اما مدتی است که این شرکت طراحی و تولید تجهیزات جانبی گیمینگ و قطعات گیمینگ را به طور جدی دنبال می کند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی یکی از کیبوردهای گیمینگ این شرکت یعنی VIPER V765 بپردازیم.

شرکت پتریوت یا پاتریوت در سال 1985 اولین فعالیت خود را در سانفرانسیسکو آغاز کرد. فعالیتی که سالها با تولید حافظه بیشتر خودنمایی می کرد. این شرکت قبل از تولید و تامین بازار محصولات خود را با روش های مختلف تحت آزمایش قرار می دهد تا محصول نهایی، محصولی در حد و اندازه های جهانی باشد. اما زیر برند گیمینگ این شرکت با نام VIPER GAMING در سال 2007 رونمایی شد و اولین محصول تولیدی آن هم حافظه کامپیوتر بود. پس از 8 سال پتریوت تصمیم گرفت تا سبد محصولات خود را گسترش دهد. از این رو محصولات تحت زیر برند VIPER GAMING در قالب رم، هدفون گیمینگ، کیبورد گیمینگ، ماوس گیمینگ، سالیدهای M.2 و SSD و البته دیگر تجهیزات جانبی مانند هاب و استند هدفون و ماوس پد، با کیفیت ساخت بالا روانه بازار شده اند.

ساختار

پتریوت سعی کرده تا کیبورد V765 را با کیفیت ساخت بالا روانه بازار کند. پنل رویی از جنس آلومینیوم است. یک پنل فلزی تیره رنگ که تنها در اتاق های روشن خودنمایی می کند و در اتاق های تاریک یک بازتاب محدودی را به نمایش می گذارد تا فراموش نکنید پنل رویی از آلومینیوم برس خورده است.

گوشه های کیبورد زاویه دار طراحی شده و حتی لبه های سمت چپ و راست هم با کمی زاویه، اریب هستند تا پنل های نورپردازی RGB در اطراف کیبورد به خوبی دیده شوند. ابعاد کیبورد V765 برابر با 4×46.6×20.3 سانتی متر است که برای یک کیبورد فول سایز ابعاد بسیار مناسبی است. حتی وزن 1134 گرم هم حس سنگینی بیش از حد را به کاربر منتقل نمی کند.

در بالای پنل اصلی، با یک پله برآمده روبرو هستیم که دکمه های مولتی مدیا و کلید بسیار جذاب چرخان کنترل حجم صدا بروی آن جا خوش کرده است. در مجموع ساختار کیبورد طوری نیست که گرد و خاک پس از نشستن به سختی تمیز شود. طراحی در این صفحه کلید طوری است که هر دکمه در جای خودش قرار گرفته و دسترسی به کلیدهای اضافه مانند کلیدهای مولتی مدیا و کنترل حجم صدا هم با تداخل در زمان کار کردن شما را اذیت نمی کنند.

در زیر کیبورد با ساختار پلاستیک فشرده با کیفیت روبرو هستیم تا در مجموع دوام این محصول را بالا ببرد. برای به حداقل رساندن تحرکات کیبورد هم سه پایه ضد لغزش قرار گرفته تا از تکان های ناخواسته کیبورد جلوگیری شود. کابل کیبورد V765 با طول 1.8 متر و پوشش بافته شده، هم قابل انعطاف است و هم قابل اطمینان. نقطعه اتصال کابل به کیبورد هم قابلیت جدا شدن ندارد تا از قطع شدن ارتباط نگران نباشید.

اما تنها یک مشکل در خصوص طراحی این محصول وجود دارد. زمانی که پایه های زیر کیبورد را باز می کنید، با شیب زیادی روبرو نمی شوید. در واقع با باز کردن پایه ها تنها 1.3 سانتی متر به ارتفاع کیبورد اضافه می شود که برای یک کیبورد گیمینگ شیب بیش از حد ملایمی است. انتظار داشتیم حداقل 1.9 سانتی متر به ارتفاع کیبورد اضافه شود تا بتوان معنی وجود پایه را بهتر درک کرد.

استراحتگاه مچ دست

استراحتگاه مچ دست در V765 ساختار خوبی دارد. متریال نرم آن کاملا مناسب نوع کاربری آن است. نوع اتصال این استراحتگاه مچ دست هم مگنتی یا آهن ربایی است که باعث می شود با کمتری زحمت به کیبورد متصل شود. اما عمق کم و ارتفاع کم آن چندان با واژه استراحتگاه مچ دست همخوانی ندارد. بهتر بود یا ارتفاع این بخش بالاتر بود و یا عمق آن بیشتر بود.

سوئیچ های کیبورد

کیبورد گیمینگ پتریوت V765 به سوئیچ های مکانیکال Kailh Box White مجهز شده است. رقیب اصلی این سوئیچ ها را باید سوئیچ های آبی رنگ Cherry MX دانست. استفاده از سوئیچ های Kailh بروی کیبوردهای گیمینگ از سه یا چهار سال گذشته رواج یافت و همین دلیل هم باعث شده تا بعضی از کاربران نگران این باشند که این سوئیچ ها در مقابل سوئیچ های شرکت با تجربه ای مانند Cherry عملکرد خوبی نداشته باشند. اما Kailh شرکتی نیست که برای امتحان پس دادن، سوئیچ های خود را در کیبورد برندهای معتبر قرار دهد و البته پتریوت هم شرکتی نیست که از یک سوئیچ بی کیفیت استفاده کند.

سوئیچ Kailh سفید رنگ عملکرد بسیار بهتری نسبت به Cherry MX Blue دارد. همین جمله کافی است تا بدانید با چه محصولی روبرو هستیم. همچنین این سوئیچ ها با استاندارد IP56 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند تا شما را از داشتن یک کیبورد مقاوم راضی نگه دارند. سوئیچ Kailh سفید، این کیبورد را مناسب کاربرانی کرده که هم به تایپ کردن اهمیت می دهند و هم به بازی کردن. در واقع PATRIOT VIPER V765 نسبت به قیمتی که دارد، بهترین کیبورد گیمینگ جهان است. البته باز هم تاکید می کنم نسبت به قیمت بهترین کیبورد گیمینگ جهان است. این سوئیچ ها باعث شده تا V765 به یکی از سریع ترین کیبوردها تبدیل شود.

نرخ REPORT RATE در محدوده 125 هرتز تا 1000 هرتز و البته زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه این کیبورد را به یکی از بهترین گزینه ها تبدیل می کند. لازم به ذکر است که هم REPORT RATE و هم زمان پاسخگویی را می توانید به راحتی در نرم افزار اختصاصی این کیبورد تنظیم کرد. حال جالب است بدانید که در حالت پیشفرض زمان پاسخگویی و گزارش دهی کیبورد در کمترین حالت است اما همچنان در این شرایط هم از بعضی صفحه کلیدهای معتبر بازار عملکرد بهتری داشت.

عمق سفر سوئیچ ها بسیار خوب است و حتی قبل از شنیدن صدای جذاب سوئیچ می توانید واکنش آن را مشاهده کنید. اما باید مجدد یاد آور شویم که اگر به دنبال یک کیبورد کم صدا هستید اصلا به سمت V765 نیایید. در زمان تایپ کردن با سوئیچ های Kailh Box White و البته با اولین تجربه کاملا شگفت زده می شوید که این همه صدای از کجا تشکیل می شود. صدایی که می تواند تایپ کردن را به نواختن یک ملودی جذاب تبدیل کند.

نورپردازی

در این سالها اگر محصولی نورپردازی RGB یا حداقل نورپردازی تک رنگ نداشته باشد، نام گیمینگ را نمی توان روی آن گذاشت. نورپردازی به یکی از فاکتورهای اصلی برای محصولات گیمینگ تبدیل شده است. شاید این مسئله ربطی به عملکرد محصول نداشته باشد اما در تمام دنیا زیبایی بصری بخشی از سیاست های فروش بهتر است.

کیبورد گیمینگ VIPER V765 هم مانند اکثر کیبوردهای گیمینگ، دارای نورپردازی RGB است. نورپردازی که نه تنها در کلیدها دیده می شود بلکه در لبه های چپ و راست کیبورد هم خودنمایی می کند. نورپردازی اطراف کیبورد را می توانید با گرفتن کلیدهای FN و CTRL راست تغییر دهید.

به لطف استفاده از کلیدهای Kailh، نورپردازی بهتر از سوئیچ های Cherry را شاهد هستیم. این موضوع هم به نوع قرارگیری LED در هر سوئیچ مربوط می شود. قرارگیری LED در این سوئیچ ها بالاتر از سوئیچ های رقیب است که باعث می شود تا هر کلید به خوبی نور مورد نظر را دریافت کند و البته نشت نور در کلیدهای اطراف را هم شاهد نباشیم. لازم به ذکر است که هر کلید به تنهایی می تواند نورپردازی جدایی را تجربه کند که به زیبایی و شخصی سازی بیشتر V765 کمک بسیار کرده است.

افکت های مختلف نوری، شدت نور و حتی تغییر چرخه نور را می توانید با گرفتن کلید FN و با استفاده از کلیدهای فیزیکی و ترکیبی F تنظیم کنید یا به نرم افزار اختصاصی V765 رفته و در آنجا این موارد را مدیریت کنید. شخصی سازی نورپردازی در حافظه داخلی کیبورد ذخیره می شود تا حتی با اتصال به یک کامپیوتر دیگر هم این نورپردازی پابرجا باشد.

نرم افزار

شرکت پتریوت برای تمام محصولاتش که به نورپردازی RGB مجهز هستند یک نرم افزار اختصاصی هم درنظر گرفته است. در نرم افزار V765 می توانید افکت های مختلف نوری، شخصی سازی نورپردازی، شدت نورپردازی، حساسیت به واکنش سوئیچ یا زمان تاخیر سوئیچ ها را مدیریت کنید. همچنین می توانید کلیدهای میانبر را تعریف کنید. در مجموع با یک نرم افزار مینیمال اما کاربردی روبرو هستیم که می تواند کار شما را راه بیاندازد.

البته متاسفانه این نرم افزار قابلیت همگام سازی با دیگر نرم افزارهای مدیریت نورپردازی را ندارد. به طور مثال نرم افزار مدیریت نورپردازی مادربردهای مختلف MSI، ایسوس یا ازراک، این کیبورد و نورپردازی آن را شناسایی نمی کنند. پس زحمت ست کردن نورپردازی پای خودتان.

نتیجه گیری

شاید کیبورد گیمینگ و مکانیکال PATRIOT VIPER V765 کامل ترین کیبورد گیمینگ نباشد اما نورپردازی عالی، کیفیت ساخت بالای آن و سوئیچ های Kailh Box White تجربه کاربری عالی را فراهم می کند. یک کیبورد گیمینگ که هم برای تایپ و هم برای بازی کردن عالی است. البته بهتر بود نرم افزار V765 قابلیت همگام سازی با دیگر قطعات را داشت. تنها کاربرانی که به دنبال یک کیبورد ساکت در زمان تایپ کردن هستند باید VIPER V765 را فراموش کنند.

ویدیو بررسی


 

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !