عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 Ti در بارهای کاری مبتنی بر GPU

انویدیا سابقه طولانی در عرضه انواع کارت های سری Ti دارد که در بیشتر موارد این به روزرسانی اختلاف جزئی نسبت به مدل پایه را پدیدار می کند. انویدیا در آخرین عرضه رسمی خود و با کارت گرافیک پرچمدار RTX 3090 Ti به این روند ادامه می دهد. در مقایسه با RTX 3090 پایه، RTX 3090 Ti دارای همان مقدار VRAM (24 گیگابایت) است اما دارای چند هسته CUDA بیشتر است که با فرکانس کمی بالاتر، توان حرارتی بیشتر (نزدیک به 100 وات) و البته قیمت بسیار بیشتر کار می کند. در این مطلب سعی داریم تا نگاهی داشته باشیم به عملکرد این کارت پرچمدار تازه وارد در بارهای کاری مبتنی بر GPU و خارج از بازی.

عملکرد بهبودیافته RTX 3090 Ti آن‌ را برای بسیاری از بارهای کاری سنگین GPU جذاب می‌کند، اما این قدرت سرسام آور در بعضی از برنامه‌ها ممکن است فایده چندانی نداشته باشند. برای اینکه ببینیم این کارت‌ گرافیک جدید در طیف وسیعی از سناریوهای دنیای واقعی چگونه عمل می‌کنند، مروری داریم بر تعدادی از برنامه‌ها در زمینه ویرایش ویدیو و عکس، توسعه بازی و موارد دیگر.


رد پای نسل بعد کارت گرافیک های انویدیا RTX 40 بروی RTX 3090 Ti دیده شد


همانطور که قبلاً اشاره کردیم کارت RTX 3090 Ti نسخه کمی قدرتمندتر از RTX 3090 است، فقط با مصرف انرژی و برچسب قیمت بسیار بیشتر. لازم به ذکر است که RTX 3090 Ti به دلیل مصرف انرژی بسیار بالاتر نسبت به سایر کارت های سری RTX 3000 بیشتر و داغ تر خواهد بود. اگر سیستم شما خنک کننده کافی یا منبع تغذیه به اندازه کافی قدرتمندی نداشته باشد، می تواند یک نگرانی مهم باشد، بنابراین اگر قصد تهیه RTX 3090 Ti را دارید، حتماً این موارد را در نظر داشته باشید.

DaVinci Resolve Studio

به طور کلی GeForce RTX 3090 Ti انویدیا مزیت کمی نسبت به RTX 3090 در DaVinci Resolve Studio ارائه می دهد. اگرچه تفاوت حداکثر حدود 6 درصد است ولی RTX 3090 Ti هم کارت گران تری است و هم توان حرارتی بیشتر و دمای بیشتری را تولید می کند. با این وجود RTX 3090 Ti نمی تواند گزینه بسیار عالی برای طرفداران نرم افزار DaVinci Resolve Studio باشد.

Adobe Premiere Pro

عملکرد پرچمدار جدید انویدیا در پریمیر پرو قطعا بسیار عالی است اما اختلاف عملکردی آن نسبت به RTX 3090 و RTX 3080 Ti نمی تواند نظر کاربران را برای خرید چنین کارتی با قیمت بسیار بیشتر جلب کند.

Adobe After Effects

همچنان در یکی دیگر از ادوبی ها یعنی افتر افکت، عملکرد RTX 3090 Ti بسیار عالی است. اما متاسفانه همان مسئله قیمت خیلی نمی تواند این عملکرد بهتر را جذاب جلوه دهد.

Unreal Engine

در آنریل انجین تفاوت عملکرد دو پرچمدار انویدیا نزدیک به 9 درصد است. در این نرم افزار اگر به دنبال بهترین ها هستید حتما RTX 3090 Ti را انتخاب کنید اما اگر نبود VRAM بیشتر، و قیمت بالاتر برای شما صرفه اقصادی ندارد حتی می توانید با RTX 3080 Ti هم عملکردی درخشان را تجربه کنید.

OctaneRender

در رندرهای اکتان، کارت RTX 3090 Ti تنها بین 3 تا 4 درصد از RTX 3090 قویتر است. در این نرم افزار اگر به دنبال بهترین عملکرد هستید باید RTX 3090 Ti را انتخاب کنید اما به شما می گوییم که این انتخاب به هیچ عنوان ارزشمند نیست زیرا در کنار قیمت بالاتر، این کارت حرارت بیشتری را هم تولید می کند که همین امر می تواند در رندرها کیس شما را به بخاری تبدیل کند.

V-Ray GPU Rendering

اگر بر اساس گفته های قبلی و مشکلات RTX 3090 Ti اختلاف 3 درصد بهتر برای شما کاربردی است قطعاً RTX 3090 Ti را انتخاب کنید.در غیر این صورت RTX 3080 Ti بهترین گزینه بر اساس قیمت نسبت به عملکرد است.

نتیجه گیری نهایی

در کل بهترین گزینه برای نرم افزارهایی مانند پریمیر پرو، افتر افکت، فتوشاپ، آنریل انجین، اکتان بنچ، وی ری و دیگر نرم افزارهای مبتنی بر پردازش GPU، کارت گرافیک RTX 3090 Ti است اما مسئله مهم این است که این کارت حداقل 500 دلار قیمت بیشتر از RTX 3090 دارد، توان حرارتی 100 وات بیشتر است، حرارت بالاتری دارد و دارای VRAM مشابه با 3090 است. این موارد شاید نشان دهنده قدرت بی چون و چرای RTX 3090 Ti باشد اما اختلاف عملکرد آن در بارهای کاری مبتنی بر GPU در بهترین شرایط 9 درصد است که توجیه اقتصادی ندارد بجز آنکه شما به دنبال بهترین عملکرد در کار باشید.

توصیه نگارنده به شما کارت گرافیک RTX 3080 Ti است که جدا از قیمت بسیار نزدیک به RTX 3090، قیمت بسیار مناسبی هم دارد. در بازار داخلی RTX 3080 Ti نصف قیمت نسخه مشابه RTX 3090 را دارد، حال در نظر بگیرید RTX 3090 Ti حداقل 500 دلار گران تر از RTX 3090 است.

این نکته را هم باید در نظر بگیرید که معمولا کاربرانی که به دنبال سیستم های رندرینگ هستند، پردازنده های پر مصرفی انتخاب می کنند که این پردازنده ها در کنار RTX 3090 Ti می تواند هزینه مصرف انرژی شما و قیمت قطعات مصرفی مانند پاور و خنک کننده را افزایش دهد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود