آیا پردازنده اگزینوس 2100 قدرتمند تر از اسنپدراگون 875 خواهد بود ؟

دوره پردازنده های با معماری 5 نانومتری شروع شده و شاهد رونمایی پردازنده A14 بایونیک که گوشی های هوشمند خانواده آیفون 12 را همراهی می کرد به همراه پردازنده Kirin 9000 بودیم که گوشی های هوشمند خانواده هواوی میت 40 از آن بهره برده بودند بودیم. البته سامسونگ نیز از اولین پردازنده خود با معماری 5 نانومتری یعنی اگزینوس 1080 پرده برداری کرده. حال باید منتظر رونمایی اگزینوس 2100 شرکت سامسونگ و اسنپدراگون 875 شرکت کوالکام باشیم و در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مشخصات هسته های در نظر گرفته شده برای این دو پردازنده قدرتمند تا ببینیم کدامیک می تواند عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

اگزینوس 2100 و نیز اسنپدراگون 875 که هنوز بصورت رسمی معرفی نشده اند قرار است گوشی های هوشمند خانواده سامسونگ گلکسی اس 21 را همراهی کنند. یکی از ایراداتی که به سامسونگ گرفته می شد این بود که چرا عملکرد پردازنده های اگزینوس در نظر گرفته شده برای پرچمداران این شرکت به نسبت گوشی های هوشمندی که از پردازنده های کوالکام بهره می بردند ضعیف تر است.

اما این بار سامسونگ قرار است با دستی پر وارد عرصه رقابت شود و نوید عملکرد بهتر اگزینوس 2100 را به نسبت اسنپدراگون 875 داده است. حال نگاهی خواهیم داشت به مشخصات هسته های در نظر گرفته شده برای این دو پردازنده قدرتمند. هشت هسته در نظر گرفته شده برای هر دو پردازنده از معماری 1+3+4 پیروی می کنند.

هسته اصلی X1 اسنپدراگون 875 توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری 2.84 گیگاهرتز را خواهد داشت و این در حالی می باشد که هسته prime X1 پردازنده اگزینوس 2100 قادر به ارائه حداکثر فرکانس کاری 2.91 گیگاهرتز خواهد بود. در مورد سه هسته مشترک Cortex-A78 در نظر گرفته شده برای هر دو پردازنده اختلاف چندانی در زمینه فرکانس کاری ارائه شده شاهد نبودیم.

اما در پایان چهار هسته ضعیف تر Cortex-A55 برای مصرف انرژی کمتر در شرایطی که پیک کاری کمتر است برای این دو پردازنده در نظر گرفته شده. اما در این بخش نیز هسته های در نظر گرفته شده برای اگزینوس 2100 توانایی ارائه فرکانس کاری 2.21 گیگاهرتز را خواهند داشت و در طرف مقابل چهار هسته Cortex-A55 پردازنده اسنپدراگون 875 توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز را خواهند داشت.

به هر حال تا به امروز پردازنده های کوالکام همواره در میان پردازنده های گوشی های هوشمند اندرویدی با توجه به تستس های بنچماک صورت گرفته توانسته است بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. حال باید منتظر بود و دید آیا بالاخره شرکتی می تواند به سلطنت پردازنده های شرکت قدرتمند کوالکام پایان دهد یا خیر.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود