مادربردهای Z490 مشکل شبکه 2.5 گیگابیتی با چیپ ست Intel I225 دارند

مادربردهای Z490 اینتل مشکل شبکه 2.5 گیگابیتی با چیپ ست Intel I225 دارند

مادربرد های Z490 اینتل که در بخش شبکه سیمی از چیپ ست Intel I225 بهره می برند، یک مشکل بزرگ در این بخش دارند و نمی توانند پهنای باند 2.5 گیگابیتی را به درستی ارائه دهند. کنترلر شبکه جدید اینتل که قرار است در مادربرد های Z490 و حتی در برخی از مادربرد های مجهز به چیپ ست AMD نیز مورد استفاده قرار گیرد، با مشکل عجیبی در ارائه عملکرد مناسب مواجه است.

طبق گزارش XFASTEST (منتشر شده توسط Videocardz) اینتل برای بهره گیری از تجهیزات و چیپ ست های مختلف خود از جمله کنترلر شبکه Intel I225 ، محصولات نسل جدید خود را به این قطعه مجهز کرده است. در حالی که اینتل سعی دارد تا پهنای باند 2.5 گیگابیت را تحت شبکه سیمی ارائه دهد، این موضوع مشکلاتی را هم در پی داشته است.

بر اساس اسلاید ارزیابی داخلی اینتل از Inter Packet Gap مشخص شده که به کارگیری کنترلر Intel I225 سبب از دست دادن داده ها هنگام انتقال و افت پهنای باند در محدود 1 تا 10 مگابیت در ثانیه می شود که فاصله بسیار زیادی با پهنای باند 2.5 گیگابیتی آن دارد. لیستی از افت پهنای باند در چیپ ست شبکه اینتل نشان دهنده این توصیه است که کاربران باید کنترلر Foxville را به گونه ای تنظیم کنند که حداکثر پهنای باند قابل ارائه توسط آن در حد 1 گیگابیت بر ثانیه قرار گیرد.

اینتل حتی این توصیه را به تولید کنندگان مادربرد نیز منتقل کرده تا با تنظیم کنترلر Foxville و چیپ ست شبکه Intel I225 از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورند. هر چند اینتل قصد دارد تا در نیمه دوم سال 2020 و در زمان رونمایی از پردازنده های Rocket Lake-S یک به روز رسانی ارائه دهد، اما به نظر می رسد که مشکل اصلی در عدم هماهنگی مناسب پردازنده های Comet Lake، چیپ ست Z490 اینتل و چیپ ست شبکه سیمی این کمپانی است.

اینتل اعلام کرده که با ارائه به روز رسانی، مشکل افت پهنای باند از طریق چیپ ست شبکه Intel I225 در صورت استفاده از پردازنده های Comet Lake و مادربرد های Z490 نیز برطرف خواهد شد، اما بهترین عملکرد شبکه 2.5 گیگابیتی فقط با پردازنده های Rocket Lake امکان پذیر خواهد بود. نکته عجیب اینجاست که اینتل با وجود آگاهی از مشکل در شبکه سیمی 2.5 گیگابیتی خود، قصد افشای آن را نداشته و اسلاید ارزیابی داخلی خود را به صورت عمومی منتشر نکرده است.

در صورت عدم افشای این مشکل، کاربرانی که مادربرد های Z490 را به همراه پردازنده های Comet Lake خریداری می کردند، نمی توانستند تمام پهنای باند مورد ادعا را از طریق چیپ ست Intel I225 دریافت کنند. این مشکل زمانی حادتر می شود که برخی از مادربردهای Z490 اینتل به چیپ ست های شبکه با پهنای باند 5 و 10 گیگابیت بر ثانیه نیز مجهز شده اند و ارائه چنین پهنای باند به طور حتم غیر ممکن است.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد