بهترین بازی های Capcom در تمام دوران

همه ما نام شرکت Capcom را شنیده ایم و عنوان های مختلف آن را تجربه کرده ایم. این شرکت ژاپنی صاحب IP های بسیار ارزشمندی است که در هر دوره زمانی باعث تغییر و تحول در صنعت بازی شده اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از بازی های ساختارشکن و جذاب شرکت کپکام بپردازیم و امیدوار هستیمک که از خواندن این مطلب لذت ببرید.

Okami (2006)

این لیست را با یک شاهکار هنری به نام Okami شروع می کنیم. این بازی یکی از پدیده های هنری و سرگرمی برای پلی استیشن 2 بود. این بازی در سال 2006 برای پلتفرم پلی استیشن 2 منتشر شد. اوکامی که در ژاپن کلاسیک اتفاق می‌افتد، اسطوره‌های ژاپنی و فولکلور را با هم ترکیب می‌کند تا داستان چگونگی نجات سرزمین از تاریکی توسط الهه خورشید شینتو، به نام آماتراسو، که به شکل یک گرگ سفید درآمده است را بیان کند.

بازی اوکامی از گرافیک سل شیدینگ بسیار جالبی بهره می برد و هر گیمری را محو تماشای خود می کند. گیم پلی بازی اوکامی بر اساس The Legend of Zelda، یکی از سریال های مورد علاقه کارگردان هیدکی کامیا ساخته شده است. Okami یکی از آخرین بازی‌های پلی‌استیشن 2 بود که قبل از عرضه پلی‌استیشن 3 منتشر شد و توانست برای خود جایگاه ویژه ای پیدا کند، اما این فرنچایز بخاطر تب و تاب عرضه پلی استیشن 3 کمی نادیده گرفته شد.

اوکامی تنها یک بازی ویدیویی نیست، بلکه مفهومی عمیق از فرهنگ و نشانه های کشور ژاپن است که با شکوه تمام به نمایش درآمده است.

Resident Evil 4

شینجی میکامی با ساخت بازی Resident Evil 4 تحولی عظیم در سبک اکشن بوجود آورد و پایه های جدیدی را برای توسعه دهندگان دیگر خلق کرد. نمونه های زیادی با الهام از بازی Resident Evil 4 ساخته شد اما هیچکدام نتوانستند تا این حد موفق باشند. بازی رزیدنت اویل 4 در ژانویه سال 2005 برای کنسول گیم کیوب عرضه شد و بدلیل استقبال زیاد بعد یک سال برای پلی استیشن 2 عرضه شد. شینجی میکامی سرسختی زیادی به خرج داد تا این عنوان به رایانه های شخصی راه پیدا نکند، اما این اتفاق هم افتاد. بازسازی Resident Evil 4 در سال 2023 برای پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری X/S و ویندوز منتشر می‌شود.

Onimusha 3: Demon Siege

در دوره ای بازی های اکشن سوم شخص، جز جداناپذیری از شرکت کپکام بودند. بازی Onimusha 3: Demon Siege هم یکی از عنوان های بسیار محبوب این توسعه دهنده ژاپنی است. شخصیت اصلی این بازی هک اند اسلش، سامانوسکه می باشد که باید در مقابل نیروهای اهریمنی مبارزه کند. جالب است که در این بازی سوم شخص اکشن، بازیگر فرانسوی معروف ژان رنو حضور دارد که باعث جذابیت ویژه ای در این عنوان شده است.

بازی Onimusha 3: Demon Siege تا سال 2008 حدود 1.5 میلیون نسخه فروخته است.

The Legend of Zelda: The Minish Cap (2004)

افسانه زلدا در هر نسلی حضور داشته است و طرفداران خود را به آرامی با این دنیای عجیب و شگفت انگیز آشنا کرده است. حس نقش آفرینی و داستان پردازی از سری بازی های زلدا اثری جذاب ساخته است. بازی The Legend of Zelda: The Minish Cap همچنین از سبک کارتونی که در The Legend Of Zelda: The Wind Waker بوجود آمده استفاده کرده است. البته همیشه در بازی های زلدار بحث جلوه های بصری بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در هر شماره شاهد شیوه نوینی بودیم.

بازی The Minish Cap که توسط Capcom و Flagship توسعه داده شد و نینتندو بر روند توسعه آن نظارت داشته است، برای پلتفرم Game Boy Advance در سال 2004 در ژاپن و اروپا و در سال بعد در آمریکای شمالی و استرالیا منتشر شد. بازی The Legend of Zelda: The Minish Cap در سال 2005 به عنوان بهترین بازی Game Boy Advance انتخاب شد و بسیار مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

The Speed ​​Rumbler (1986)

بازی های اکشن رانندگی در دوران کنسولهای آرکید بسیار مورد توجه توسعه دهندگان بودند و شرکت کپکام هم خیلی بر روی این ژانر مانور می داد. بازی The Speed ​​Rumbler یک بازی رانندگی اکشن بسیار هیجان انگیز بود که طرفداران زیادی هم داشت. بازی The Speed ​​Rumbler بسیار تحت تاثیر عنوان Mad Max قرار گرفته بود که طرفداران زیادی هم داشت اما سعی داشت که خلاقیت های خاص خود را هم داشت.

شما در یک محیط آخرزمانی خیالی قرار می گیرید و باید دوستان خود را که به گروگان گرفته شده اند نجات دهید. همین هم باعث شده که حس هیجان و سرعت و تخریب در بازی موج بزند. بازی سعی می کند که با ایجاد محدودیت زمانی، شما را بیشتر از قبل به حرکت وا دارد و شما تا می توانید پشت فرمان گار می دهید.

Project Justice: Rival Schools 2 (2000)

شرکت کپکام در ساخت بازی های مبارزه ای تخصص ویژه ای دارد و عنوان هالی زیادی را هم توسعه داده است. هنوز هم در نسل نهم این شرکت در قفکر ساخت عنوان های خیره کننده است و باید منتظر شگفتی های زیادی باشیم. بازی Project Justice: Rival Schools 2 هم یکی از عنوان هایی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه بازی Project Justice: Rival Schools 2 تحت تاثیر عنوان هایی مانند Street Fighter مگا کراس قرار گرفت که در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 ظهور کردند. در این عنوان شاهد مبارزهای جالبی هستیم که هر کدام دانش آموز هستند و با انگیزه های مختلف رو در روی هم قرار می گیرند. در Project Justice: Rival Schools 2 دانش آموزان در گروه های سه نفری با هم مبارزه می کنند. گرافیک بازی هم جذابیت های ویژه ای دارد و شاهد رنگ آمیزی های خوبی هستیم.

Bionic Commmando ( 1998 )

بازی  Bionic Commmando یکی از عنوان هایی بود که در نسل هفتم دوباره ظهور کرد اما با اقبال آنچنانی روبرو نشد و دوباره فراموش شد. اما نسخه کلاسیک آن برای کنسول NES هنوز هم جز عنوان های جذاب و دوست داشتنی است. شما نقش کماندویی را بر عهده می گیرید که یک ازوی مکانیکی دارد و با کمک آن می تواند کارهای خارق العاده ای کند.

بازی بایونیک کماندو از گیم پلی دویدن و پلتفرمینگ بهره می برد. بعد از شماره کلاسیک شاهد عرضه عنوان های دیگری هم بودیم که نسخه Game Boy آنقدر متفاوت است که می توان آن را یک نسخه کاملا جدید در نظر گرفت. یک بازسازی 2.5 بعدی در سال 2008 منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. حتی در سال 2009 یک عنوان کاملا سه بعدی عرضه شد، اما بهترین عنوان در این مجموعه همان نسخه NES است.

God Hand ( 2006 )

کنسول پلی استینش 2 میزبان بسیار خوبی برای عنوان های مختلف شرکت کپکام بود و همچنین شاهد ظهور فرنچایزهای مختلفی بودیم. بازی God Hand هم حاصل تفکرات شینجی میکامی بود که حالا ما را با یک بازی مبارزه ای مواجه می کرد. بازی خدای دست پس از انتشار آنچنان جلب توجه نکرد اما این عنوان همچنان مورد پسند بسیاری از گیمرا می باشد.

شاید که همه از شینجی میکامی انتظار خلق یک اثر ترسناک دیگر را داشتند نه یک بازی کمدی و مفرح. بازی از یک سیستم مبارزه ای بسیار جذاب بهره میبرد و حس هیجان بسیار بالایی دارد. فقط کافی است که فنون مختلف را در بازی گاد هند اجرا کنید تا عاشق آن شوید.

معمولا بازی هایی که کپکام خلق کرده است سوژه بسیار خوبی برای دیگر توسعه دهندگان بوده اند، اما هنوز هم چیزی شبیه به گاد هند خلق نشده است و کپکام کاری سخت را برای دیگر توسعه دهندگان انجام داده است.

Marvel vs Capcom 2 (2000)

بازی Marvel vs Capcom 2 برخورد دو دنیای متفاوت از قهرمان های سرسخت و دوست داشتنی بود. قهرمان های بازی های مختلف کپکام و همچنین مارول در مقابل هم قرار می گیرند و مبارزاتی هیجان انگیز را بوجود میاورند.

بازی Marvel vs Capcom 2 به نوعی میراث سری بازی X-Men vs Street Fighter و Marvel Super Heroes را به همراه می کشید. Marvel vs Capcom 2 به طور ویژه ای به عنوان یکی از بهترین بازی های مبارزه ای در تمام دوران شناخته می شود. این بازی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد، آنها از گیم پلی، بصری و فهرست شخصیت های آن تمجید کردند، در حالی که از موسیقی متن آن و عدم پشتیبانی اولیه چند نفره آنلاین در خارج از ژاپن انتقاد کردند.

Mega Man X (1993)

شخصت مگامن یکی از کاراکترهای فانتزی و محبوب شرکت کپکام است که هنوز هم مهمان پلتفرم های بازی مختلف است. بازی Mega Man X در 17 دسامبر 1993 در ژاپن منتشر شد و سال بعد در آمریکای شمالی و اروپا منتشر شد. بازی گرافیک بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین های کنسول SNES محسوب می شود.

Dead Rising (2006)

کمتر گیمری است که در نسل هفتم نام Dead Rising را نشنیده باشد. قهرمان این بازی فرانک وست که یک خبرنگار و عکاس حرفه ای است در یک شهر زامبی زده گرفتار می شود و باید در کنار زنده ماندن، باقی بازماندگان را نجات دهد. بازی Dead Rising یک تحول اساسی برای شرکت کپکام بود که یک حس فانتزی را به بازی های زامبی محور را تزریق کرد. بازی در یک دوره زمانی 72 ساعته رخ می دهد و شما باید در طول این زمان تمام ماموریت های محول شده را به درستی انجام دهید. شما می توانید با ابزار و سلاح های مختلف، زامبی ها را نجات دهید و حتی قادر هستید که سلاح های مشخصی را با هم تلفیق کنید و به یک سلاح کشنده دست پیدا کنید.

بعد از بازی Dead Rising خیلی از توسعه دهنده های دیگر سعی کردند که به این حس کمدی و مفرح نزدیک شوند. شماره اول این عنوان برای کنسول ایکس باکس 360 منتشر شد و مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت.

Monster Hunter: World (2018)

وقتی در شبکه ای مانند توییتر از کاربران سوال کردند که چه عنوانی از کپکام را با تمام وجود دوست دارید، نام بازی Monster Hunter در میان آنها به چشم میخورد. بازی Monster Hunter: World که در سال 2018 منتشر شد تمام نشانه های قدیمی این عنوان کلاسیک را به همراه داشت و توانست به فروش بالایی هم دست پیدا کند.

در بازی Monster Hunter: World همه چیز برای طرفداران سری آشنا است، نبردهای بزرگ و مکرر با انواع و اقسام هیولاهای عجیب و غریب، تجهیزات کمیاب و شخصیت هایی فانتزی دوباره در کنار هم جمع شده بودند تا تجربه ای آشنا را به مخاطب ارائه کنند.

Street Fighter 2 (1991)

به زمانی دورتر سفر می کنیم، زمانیکه کنسولهای آرکید تمام تفریح روز و شب گیمرها بودند. اما در میان بازی های کلاسیک آن دوره به عنوانی بسیار ارزشمند از شرکت کپکام میرسیم.Street Fighter 2  با رسیدن به بالای لیست بهترین بازی های آرکید دهه 90 ما، یکی دیگر از بازی های کپکام است که کاملاً بی انتها به نظر می رسد. هیچ بازی استریت فایتری به مانند Street Fighter 2 قابل لمس، نمادین و جذاب نبوده است و هنوز هم اگر به سراغ آن بروید با دنیایی از شگفتی روبرو می شوید.

Resident Evil 7 (2017)

بازی Resident Evil 7 را می توانیم به عنوان یک نفس تازه در کالبد این فرنچایز نام ببریم. این عنوان ساختارشکن در حالی به بازار آمد که شماره های 5 و 6 یک شکست بد برای شرکت Capcom بودند. کپکام به فکر یک تغییر اساسی در این عنوان ترسناک افتاد و سبک خود را از سوم شخص به اول شخص تغییر داد و حتی داستانی جدیدی را هم ایجاد کرد و قهرمانی جدید به نام اتان توماس را به این مجموعه معرفی کرد. تجربه این عنوان در پلتفرم VR هم یک شگفتی عجیب از ترس و فضاسازی مبهم بود که باعث شد طرفداران به این حجم از تغییرات کپکام نگاهی مثبت داشته باشند. بازی رزیدنت اویل 7 یک رکود و خشکسالی را از این فرنچایز گرفت و باعث ایجاد مسیری جدید در بازیسازی شد.

یقینا عنوان های دیگری هم می توانستند در این لیست قرار بگیرند، اما ما تلاش کردیم که ساختارشکنی در دوره زمانی بازی مورد نظر را مد نظر داشته باشیم. امیدوار هستیم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

شما به کدام یک از عنوان های شرکت کپکام علاقه مند هستید؟ جای کدام بازی را در این مطلب خالی دیدید؟

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !