نتیجه مذاکرات چین و امریکا امیدوار کننده بود: آتش بس موقت به سود هواوی

نتیجه مذاکرات دو کشور چین و امریکا یک آتش بس موقت را بین این دو ایجاد کرده است. روز گذشته اجلاس سران گروه 20 به میزبانی کشور ژاپن برگزار شد که در طی آن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، Xi Jinping را ملاقات کرد تا مذاکراتی در مورد اختلافات بین دو کشور انجام دهند.

·        اجازه فروش محصولات هواوی توسط شرکت های امریکایی

پس از اتمام این نشست، ترامپ اعلام کرد که دو کشور چین و امریکا به مذاکرات تجاری اقتصادی ادامه خواهند داد و ایالات متحده تعرفه های واردات جدید را دست کم موقتا اعمال نخواهد کرد. دیگر موضوع مهم اعلام شده توسط ترامپ، ادامه فروش محصولات هواوی توسط شرکت های امریکایی است که البته زمان و شکل انجام این موضوع هنوز نامشخص است.

در ماه می ترامپ یک دستور اجرایی که مجوز عدم فروش شرکت امریکایی به کمپانی های شرکت های دیگر را به دلیل خطرات امنیتی در اختیار دولت ایالات متحده قرار میداد به امضا رساند. با اینکه نتیجه مذاکرات دو کشور امیدوارکننده به نظر میرسد اما هنوز هیچ صحبتی در مورد رفع احتمالی تحریم ها از سوی امریکا عنوان نشده است. به گزارش واشنگتن پست، ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفته است که با مقامات رسمی امریکا برای کاهش فشار بر روی شرکت هواوی نشستی را برگزار خواهد کرد.

با این حال هنوز هیچ تصمیمی در مورد رفع تحریم ها علیه کمپانی بزرگ پینی اتخاذ نشده است و دو کشور برنامه ریزی برای این مسائل را به بعد از پایان مذاکرات نهایی موکول کرده اند. در میان جنگ اقتصادی امریکا و چین، هواوی در راس آتش قرار داشته است.

·        نتیجه مذاکرات آتی برای هواوی حیاتی است

در حالی که هر دو کشور تعرفه هایی را علیه یکدیگر اعمال کرده اند، مقامات رسمی امنیتی امریکا در مورد احتمال جاسوسی مخابراتی به واسطه دستگاه های ساخت هواوی توسط دولت چین هشدار دادند که این میتواند یک تهدید امنیتی برای ایالات متحده باشد. دستور اجرای ترامپ بالافاصله برای هواوی دردسر ساز شد و شرکت های مختلف از جمله گوگل، کوالکام، برودکام، مایکروسافت و غیره به همکاری با سازنده بزرگ چینی پایان دادند.

در حالی که چین به دنبال کاهش فشار بر روی هواوی و نجات شرکت از این وضعیت بوده، ترامپ گفته است که امریکا میتواند تحریم های علیه هواوی را افزایش دهد و این اتفاق در صورت عدم نتیجه بخش بودن مذاکرات با دولت چین در آینده رخ خواهد داد. بنا به گزارشات، مذاکرات دو کشور به زودی از سر گرفته خواهد شد تا احتمالا تکلیف هواوی روشن شود.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

گوگل اولین پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهنده Wear OS 5 را منتشر کرد

هوش مصنوعی Gemini Nano گوگل فرد را از تماس‌های کلاه‌برداری مطلع می‌کند

شرکت OpenAI مدل جدید هوش مصنوعی GPT-4o را معرفی کرد