آموزش نصب نسخه بتا اندروید Q بر روی تعدادی از گوشی‌های اندرویدی

گوگل در حال معرفی جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری خود در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود یعنی Google I/O 2019 است. این شرکت سومین فاز انتشار نسخه آزمایشی نسخه بعدی اندروید که با نام اندروید Q شناخته میشود را آغاز کرده و صاحبین پیکسل های این شرکت میتوانند این بیلد را دانلود و بر روی گوشی خود نصب کنند. علاوه بر پیکسل ها، 15 مدل دیگر از گوشی های اندرویدی نیز در لیست پشتیبانی گوگل از نسخه آزمایشی اندروید جدید قرار دارند. در جدیدترین بروزرسانی، شاهد اضافه شدن ویژگی های جدیدی مانند تم تیره، ژست های حرکتی جدید و چند ویژگی دیگر هستیم.

از آنجایی که نسخه بتا در واقع برای توسعه دهندگان در نظر گرفته میشود و ممکن است حاوی باگ های مختلف و عدم پایداری لازم باشد، نصب آن توسط کاربران معمولی پیشنهاد نمیشود. با این حال اگر مشتاق این کار هستید، بهتر است خوب در این مورد فکر کنید. شش گوشی گوگلی قابلیت دریافت این نسخه آزمایشی را دارند که عبارتند از: پیکسل نسل اول، پیکسل ایکس ال، پیکسل 2، پیکسل 2 ایکس ال، پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال. پیکسل های جدید یعنی دو مدل پیکسل 3A و پیکسل 3A XL از این بروزرسانی پشتیبانی نمیکنند. لیست 15 گوشی دیگر در ادامه آمده است:

·        ایسوس ZenFone 5Z

·        اسنشال فون PH-1

·        نوکیا 8.1

·        LG G8 ThinQ

·        وان پلاس 6T

·        اوپو Reno

·        Realme 3 PRO

·        سونی اکسپریا Z3

·        Techno Spark 3 Pro

·        ویوو X27

·        ویوو NEX S

·        ویوو NEX A

·        شیائومی می میکس 3 5G

·        شیائومی می 9

روند نصب نسخه جدید اندروید کار بسیار ساده ایست اما اگر صبر مواجه شدن با باگ ها و ناپداری ها را ندارید اما اگر میخواهید زمانی که به مشکل خوردید، به نسخه پایدار اندروید پای دانگرید کنی، لازم است گوشی خود را کاملا فرمت کنید. آموزشی که در ادامه آمده، مبنای آن پیکسل های گوگل است بنابراین ممکن است نصب بر روی گوشی های دیگر، کمی متفاوت باشد.

–         از گوشی خود بکآپ بگیرید

پیش از هر اقدامی، ضروریست که از اطلاعات گوشی خود نسخه پشتیبان یا همان بکآپ تهیه کنید. برای این کار به بخش تنظیمات بروید و گزینه Backup را انتخاب کنید. در این صفحه، اگر روی حالت روشن قرار داشته باشد، بهتر است به زمان آخرین بکاپ تهیه شده از سوی دستگاه توجه داشته باشید تا مطمئن شوید اطلاعات مهم شما در گوگل درایو ذخیره شده اند. در صورتی که این گزینه غیر فعال بود، آنرا فعال کنید. نسبت به میزان اطلاعات، در این مرحله کمی باید صبور باشید تا فرآیند پشتیبان گیری تکمیل شود. در عوض اگر با اندروید Q به مشکل بخورید، از امن بودن جای اطلاعات خود مانند تصاویر، ویدئوها، پیامک ها و برنامه ها مطمئن هستید.

–         ثبت نام برای نصب نسخه بتا

خوشبختانه برای دریافت نسخه بتای اندرویدی، نیازی نیست که بوت لودر گوشی خود را باز کنید. صاحبین پیکسل های گوگل میتوانند به سادگی و فقط با وارد شدن از طریق حساب گوگل و انتخاب دستگاه خود که میخواهند آپدیت آزمایشی روی دستگاه آنها انجام شود، برای دریافت نسخه بتا ثبت نام کنند. با این کار، بروزرسانی آزمایشی را مانند بروزرسانی های معمولی و از طریق گوشی دریافت خواهید کرد.

با کلیک بر روی گزینه Enroll، هر زمانی که یک بروزرسانی سیستم در دسترس باشد، در بخش اعلانات به شما اطلاع داده خواهد شد اما بعضی مواقع ممکن است این کار به صورت دستی انجام شود در حالی که زمان زیادی تا اطلاع بروزرسانی جدید به شما طول نخواهد کشید. بعد از این کار، به محض اینکه نسخه دهندگان اندروید Q منتشر شود، اعلانی برای نصب آن دریافت خواهید کرد که نیاز به هیچ کار خاصی ندارد.

در عین حال شما میتوانید اندروید Q بتا را روی گوشی پیکسل خود فلش کنید. فایل های ایمیج برای دانلود توسط گوگل برای گوشی های پشتیبانی شده قرار گرفته اند اما این روش فقط برای توسعه دهندگان پیشنهاد میشود. گوشی هایی که از این طریق بروزرسانی شوند، دیگر نمیتوانند نسخه های آزمایشی بعدی را از طریق OTA دریافت کنند پس بهتر است روش اول را اولویت قرار دهید.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود