آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس با بدنه تیتانیومی و پردازنده A17 سه نانومتری معرفی شدند

سیل گزارش‌ها، افشاگری‌ها و شایعات پیرامون آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از سال گذشته آغاز شد و سرانجام این دو پرچمدار به مرحله اجرا درآمدند. اپل پرده از جدیدترین محصولات پرچمدار خود برداشته است و در مقایسه با عرضه‌های قبلی، این دو بزرگترین تغییرات داخلی و خارجی را نشان می‌دهند. آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس رسما معرفی شدند.

ساختار تیتانیومی پرچمداران امسال خانواده آیفون 15 را متمایز از تمام پرچمداران این شرکت می کند. گزارش‌های قبلی که در مورد حذف فولاد ضد زنگ و روی آوردن به آلیاژ تیتانیوم صحبت می‌کردند، در نهایت برای آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس عملی شد، زیرا اکنون این شرکت ادعا می‌کند که هر دو مدل سبک‌ترین مدل‌های تاریخ هستند و تیتانیوم درجه 5 به‌عنوان ساختار اصلی در این دو مدل دیده می شود، همان آلیاژ مورد استفاده در مریخ نورد. اپل با وجود حفظ اندازه صفحه نمایش مشابه سال گذشته، موفق شد ابعاد کلی گوشی ها را کوچک کند.

تیتانیوم به دلیل اینکه ماده‌ای نرم است، مستعد خراش و خمش می باشد، بنابراین اپل این ضعف را با پوشش PVD، همراه با اتصال حرارتی آلومینیوم به آن، کاهش داده است. اپل با استفاده از یک فرآیند ترمومکانیکی جدید، آلومینیوم را در زیر ساختار تیتانیوم محصور کرده است تا آلومینیوم محصور شده به اتلاف حرارت کمک کند. علاوه بر این، اپل ادعا می‌کند که جدیدترین مدل‌ها قابل تعمیرپذیری بیشتری دارند و گفته می‌شود که تعویض شیشه در این مدل ها آسان‌تر است. البته این نظر اپل است و بهتر است این نظر را به دست مختصصان بسپاریم.

تغییر دیگری که پس از شایعات به حقیقت تبدیل شد، خلاص شدن اپل از سوئیچ قطع صدا و اضافه کردن دکمه Action بود. با توجه به اینکه آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی و 6.7 اینچی OLED هستند و البته حاشیه های باریک تری دارند، دکمه Action یک لایه عملکرد اضافی را به ارمغان می آورد. به طور پیش فرض، دکمه Action یک کلید حلقه یا بی صدا است، اما می تواند توسط کاربر سفارشی شود. این شامل بازخورد لمسی است، بنابراین می توانید ویژگی ها یا میانبرهای خاص برنامه ای را به آن اختصاص دهید. علاوه بر این، استفاده از آن به عنوان راه‌انداز دوربین و دکمه شاتر نیز عملی است.

قسمت جلویی آیفون 15 پرو جدید، مانند مدل های 14 پرو، شیشه سرامیک شیلد است. اندازه نمایشگر تغییر نکرده تا جایی که آیفون 15 پرو دارای یک صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با نرخ نوسازی تطبیقی 120 هرتز (ProMotion)، HDR10، Dolby Vision و حداکثر روشنایی 2000 نیت است. اندازه آیفون 15 پرو مکس به 6.7 اینچ رسیده است. نمایشگر همیشه روشن گسترش یافته است تا حالت Stand-by را در بر بگیرد، حالت افقی همیشه روشن برای زمانی که در حال شارژ هستید یکی دیگر از ویژگی های است.

اپل دیگر از نام “Bionic” برای سیلیکون رده بالای خود استفاده نمی کند، احتمالاً چون A16 Bionic برای آیفون 15 و آیفون 15 پلاس استفاده می شود، برای کاهش سردرگمی خریداران، تصمیم گرفته است از نام A17 Pro برای آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس استفاده کند. این اولین تراشه 3 نانومتری جهان است و از همان پیکربندی 6 هسته‌ای CPU مانند چیپست‌های گذشته استفاده می‌کند که شامل دو هسته با کارایی بالا و شش هسته با کارایی انرژی است. با این حال، معماری جدید تضمین می کند که A17 Pro حدود 300 درصد بهبود عملکرد در هر وات را ارائه می دهد.

همچنین یک کنترلر 3 USB وجود دارد که به آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس اجازه می دهد تا 10 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند را از طریق درگاه USB-C جابجا کند. در حالی که این سرعت ها به هیچ وجه به قلمرو Thunderbolt نزدیک نیستند، هنوز یک پیشرفت بزرگ است. همچنین، برای اولین بار، اپل پشتیبانی از ردیابی اشعه را به پردازنده گرافیکی 6 هسته ای A17 Pro اضافه کرده است، اگرچه قرار بود این پردازنده در A16 Bionic معرفی شود، اما مهندسان این شرکت با مشکلاتی مانند مصرف انرژی بالا و گرمای بیش از حد مواجه بودند.

پردازنده گرافیکی با پشتیبانی از Ray Tracing با شتاب سخت‌افزاری فعال است، که ظاهراً 4 برابر سریع‌تر از Ray Tracing مبتنی بر نرم‌افزار در تراشه سال گذشته است. اپل بازی‌های کنسولی مانند Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage را نشان داد که روی iPhone 15 Pro جدید اجرا می‌شوند – هر دو عنوان در مدل‌های جدید iPhone Pro در سال آینده عرضه خواهند شد.

سیستم دوربین آیفون 15 پرو و پرو مکس کاملاً جدید است. همه چیز با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی شروع می شود که دارای سنسور بزرگتر با پیکسل های 1.22 میکرومتری و تثبیت کننده تغییر سنسور نسل دوم به همراه لنز 24mm f/1.78 است. هر دو پرچمدار دارای سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی هستند که بزرگتر از سنسور موجود در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس است و کاربران اکنون می توانند با قابلیت 48 مگاپیکسلی HEIF و 48 مگاپیکسلی ProRaw عکس بگیرند. در حالت پیش‌فرض، سیستم دوربین اکنون از وضوح فوق‌العاده جدید با وضوح 24 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

البته باید به این نکته توجه کرد که آیفون 15 پرو از زوم اپتیکال تا 3 برابر پشتیبانی کرده، در حالی که آیفون 15 پرو مکس با زوم اپتیکال 5 برابر، یک قدم جلوتر می رود. در واقع آیفون 15 پرو مکس اولین دوربین پریسکوپ را در آیفون ها دارد. همچنین تثبیت کننده سخت افزاری به طور قابل توجهی بهبود یافته تا لرزش دوربین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین مدل های جدید دارای ویژگی جدید و جذابی هستند که در گوشی های قبلی وجود نداشت. این قابلیت ضبط در درایوهای خارجی یا کامپیوتر است.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس در چهار رنگ جدید شامل تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی در دسترس خواهند بود. در مورد قیمت، آیفون 15 پرو مانند آیفون 14 پرو از 999 دلار در ظرفیت 128 گیگابایت شروع می شود. در مورد آیفون 15 پرو مکس، این تنها عضوی از کل خط تولید است که از مدل سال گذشته گران‌تر است و از 1199 دلار شروع می‌شود، اما ظرفیت پایه 256 گیگابایت را به شما می‌دهد.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !