اجبارهای اینتل تمامی ندارد / تغییر اتصال 24 پین مادربرد به 10 پین ATX12VO

یکی از مواردی که در چند سال اخیر شرکای اینتل با آن مواجه شده اند، اجبارهای ساختاری اینتل در پیشرفت تکنولوژی است. قطعا پیشرفت تکنولوژی بخشی جدایی ناپذیر از هر حوزه ای است اما اگر این پیشرفت ها با اجبار روبرو باشد و تولیدکننده و کاربر را با چالش روبرو سازد، ظاهر خوبی ندارد. خبرهایی در دست است که نشان می دهد اینتل در تلاش است تا اتصال 24 پین مادربرد را تغییر داده و آن را با استاندارد جدید ATX12VO تبدیل کند.

از دیدگاه اینتل، استاندارد جدید ATX12VO دارای بهره وری بیشتری با پردازنده های نسل 12 یا Alder Lake است. اتصال ATX12VO در واقع در تلاش است تا اتصال 10 پین تک ریل را به جای اتصال 24 پین فعلی جایگزین کند. این استاندارد جدید در بخش اتصال در اول راه است و مشکلاتی را برای تامین جریان دارد اما نکته مهم این است که اینتل مانند همیشه تنها چند ماه مانده به معرفی نسل جدید پردازنده ها، برای تولیدکننده های مادربرد و پاور زمان تعیین کرده تا خود را برای این استاندارد جدید آماده کنند.


پرازنده های Alder Lake با DDR5 و PCIe 5.0 احتمالا آبان ماه معرفی می شوند


البته گزارش ها حاکی از آن است که هیچ یک از تولیدکننده ها تمایلی به این تغییر ندارند اما باید ببینیم که قدرت اینتل بیشتر است یا تولیدکننده ها. استاندارد ATX12VO نه تنها نیاز به ساختار جدید مادربرد دارد بلکه پاور هم با تغییر ساختاری باید این مهم را پشتیبانی کند. در این میان دو مشکل وجود دارد. اول این که پاورهایی که قرار است از این ساختار پشتیبانی کنند باید تک ریل 10 پین را فقط با ولتاژ 12 ولت بهینه کنند. این ولتاژ نه باید کمتر باشد و نه بیشتر. حال می رسیم به مشکل دوم. اگر ولتاژ ارائه شده توسط پاور کمتر یا بیشتر باید، مادربرد به طور مستقیم باید مدیریت جریان را در دست بگیرد که قطعاً امری بسیار پیچیده است. تولیدکنندگان مادربرد برای این تغییر باید مبدل های DC به DC را روی مادربرد خود پیاده سازی کنند تا ولتاژ 12 ولت را به ولتاژ قابل استفاده 3.3 ولت و 5 ولت تبدیل کنند. حال با این وجود، تولیدکنندگان مادربرد و منبع تغذیه تنها تا پایان این ماه میلادی فرصت دارند تا بروی محصولات خود کار کنند.

در حال حاضر ازراک و ام اس آی دو محصول با سیستم برق ATX12VO آماده کرده اند اما اعلام رسمی از سوی هر دو شرکت دیده نشده است. در این گزارش ادعا شده است که فعلا مادربردهای اقتصادی و کامپیوترهای از پیش ساخته شده احتمالا از این اتصال برق استفاده کنند. باید امیدوار باشیم که اتصال برق ATX12VO اینتل موفقیت بیشتری نسبت به اتصال برق 12 پین PCIe انویدیا داشته باشد تا به سرعت از مدار خارج نشود.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود